XXL Nutrition

Vetpercentage meten

TheRealK

Novice
Waardering
1
Lengte
1m90
Massa
85kg
Beste leden,

Ik wil graag mijn vetpercentage meten zodat ik kan beginnen met mijn dieet. De veelgebruikte Excel lijst die hier rond gaat vraagt hier ook om dus ben ik er nu mee bezig.

Ik gebruik de volgende site:Bereken je vetpercentage

Ze vragen op een gegeven moment om mijn middel en nek omtrek. Er staat duidelijk dat voor mijn gewicht ik het moet meten in de ochtend nadat ik naar de wc ben geweest en naakt.

Hoe zit dit bij mijn middel en nek omtrek dan? Mijn middel kan toch wat voller zijn op dit moment dan in de ochtend vóór het eten? Toch wordt hier niets over verteld.

Mijn vraag is dus of jullie misschien kunnen vertellen of ik mijn middel en nek ook in de ochtend moet meten net als mijn gewicht of dat het niets uit maakt. En misschien dat iemand ook een video heeft hoe je het beste en accuraat kunt opmeten? Vooral de nek meten snap ik niet helemaal.

Met vriendelijke groeten,

Je vet meten met zn touwtje heeft weinig zin, doe maar gewoon niet.. veel te onnauwkeurig als je het mij vraagt.

Laat het dmv een huidplooimeting doen door iemand die er verstand van heeft.

Dit geeft slechts een indicatie, hierbij wordt uitgegaan van gemiddelden.

Nog accurater is zo'n dexa scan

Je hebt geen exact vetpercentage nodig. ALLE methodes die je wss voorhanden hebt zijn onnauwkeurig. Je hebt alleen een referentiekader nodig. Een nek-taille is daar prima voor, zeker als het gaat om op basis daarvan macro's en kcal in te schatten. Die beginwaardes in zo'n excelsheet zijn ook nattevingerwerk, dat komt allemaal niet zo nauw.

Je vet meten met zn touwtje heeft weinig zin, doe maar gewoon niet.. veel te onnauwkeurig als je het mij vraagt.

Laat het dmv een huidplooimeting doen door iemand die er verstand van heeft.
Ook onnauwkeurig. Maar nogmaals, niet relevant. Je hebt een spiegel en een voortgangstool. Wat maakt de hoogte van een cijfer dan uit?

Ik heb ook van alles in een Excelsheetje staan, maar of dat allemaal exact en nauwkeurig is, betwijfel ik. Is ook niet zo belangrijk. Ben je tevreden met wat je ziet en hoe je je voelt. Hoorde gisteren nog een gesprek in de gym: ik heb dit en dit vetpercentage.

En dan denk ik: boeien. Als je gezondheidsrisico's loopt met een te hoog vetpercentage, dan weet je dat echt wel. Nu gaat het uiteraard meer om de looks, logisch, zo werkt onze tak van sport. Maar ik zou me niet blindstaren op wat procentjes of cijfers achter de komma.

• Topic Starter Topic Starter
''Laat het dmv een huidplooimeting doen door iemand die er verstand van heeft.'' Ik heb wel eens gelezen dat dat beter is, maar heb eerlijk gezegd geen zin daarin haha. Ik wou deze methode wel proberen zodat ik iets heb om eruit van te gaan. Dat het niet accuraat is wist ik al inderdaad.

''Nog accurater is zo'n dexa scan'' Ik heb het even gegoogled, maar dat is dus echt een scan scan haha. Denk niet dat het iets snels is als indicatie van wat mijn vetpercentage is.

''Je hebt geen exact vetpercentage nodig. ALLE methodes die je wss voorhanden hebt zijn onnauwkeurig. Je hebt alleen een referentiekader nodig. Een nek-taille is daar prima voor, zeker als het gaat om op basis daarvan macro's en kcal in te schatten. Die beginwaardes in zo'n excelsheet zijn ook nattevingerwerk, dat komt allemaal niet zo nauw.''
Ik kan dus mijn vetpercentage alleen meten met mijn nek-taille? Heb je een video hoe ik dit het beste kan meten, maar is het dan niet alsnog iets beter om dan die andere metingen ook te doen die in die site staan?

Bedankt voor alle reacties, maar ik heb nog niet echt antwoord op de meetmanieren die ik vroeg. Wel bedankt voor de tips, ben een stuk wijzer!.

• Topic Starter Topic Starter
Mijn vraag is dus of jullie misschien kunnen vertellen of ik mijn middel en nek ook in de ochtend moet meten net als mijn gewicht of dat het niets uit maakt. En misschien dat iemand ook een video heeft hoe je het beste en accuraat kunt opmeten? Vooral de nek meten snap ik niet helemaal.

Troll?

:dontfeed:

Terug
Naar boven