XXL Nutrition

Vetverbranden?

soulbrother

Novice
Waardering
0
Lengte
1m88
Massa
88kg
Vetpercentage
25%
Hey,

Wanneer begin je nou echt met goed vet te verbranden? Gebeurt dat als je een een half uur fiets op een cardio?
En hoe kan je nou uitrekenen hoeveel % vet je hebt. Dat zou ik wel even willen weten?

Grtzz,
Soulbrother

Laatst bewerkt:
als je minder binnenkrijgt dan je gebruikt :cool: had je andere ideeen?

door gebrek aan energie gaat het lichaam de vetreserves aanspreken.

digitale weegschalen zijn onnakeurig, ze kunnen wel 5% naast zitten. tangmeting werkt beter, maar resultaat hang af van de handigheid van degene die de meting doet.

Maar het is hard werken voor helemaal niet zoveel kalorieën

klopt :p

En dan verbrand je snachts meer vet dan tijdens die hele training, gewoon tijdens je slaap! Je kan de training alleen niet weglaten, dan werkt het helaas niet meer, maar je hoeft niet eens te zwoegen, want rustig trainen werkt bijna net zo goed op je basaalmetabolisme.

als je onder je onderhoud zit, verbrand je de hele dag door vet, niet alleen tijdens of na de training. dus ook als je op de bank zit (uiteraard minder ;)).
onder de onderhoud duiken kan ook door minder te eten. of je schrapt 500kcal aan patat of 500kcal fietst, het maakt niet uit.

echter, lichamelijke activiteiten verhogen (afhankelijk van wat je doet) inderdaad de metabolisme een tijdje. echter, als je continu hetzelfde qua cardio doet, past het lichaam zich na een tijdje aan de inspanning en is het effect weg. hetzelfde geldt ook voor verminderde voedselinname. daarom moet je regelmatig een refeed doen.

Voor het verbranden niet, maar wel voor hoe je je voelt, wat je kan en voor je dagpatroon, en dat is veel belangrijker dan precieze gewichten en percentages. Tenzij ellende, zwakte, depressie en terugvallen je doel is, dan moet je jezelf zoveel mogelijk kwellen met een hongerdieet en afpeigerende trainingen

hoe komt het toch dat als ik 'dieet' zeg je meteen aan uithongeren denkt? :D
als de voeding goed samengesteld is, voel je je gewoon prima, misschien een beetje hongerig zo nu en dan . . .maar ja, voor wat hoort wat.

Als je een uur rustig traint, half KT en half cardio, kan je die zak patat namelijk wél gewoon blijven eten

ja, en op een zak patat kun fantastisch presteren :rolleyes: ik begrijp wel dat het dieet voor veel mensen moeilijk is. havermout, broccoli, noten en tonijn zijn immers niet te vreten. daarom blijven ze allerlei soorten troep binnenproppen want 'ik doe cardio' en denken dat je daarmee je doel bereikt :p natuuurlijk zijn er doelen en doelen. van olifant naar nijlpaard is ook een doel. wil je mijn nijlpaardje zijn?

Ik ga bij de cardio nu intervallen met hogere belasting doen (daar zitten van die programma's voor op de apparaten, en bij het schaatsen doe ik dat vanzelf al), en bij de KT opbouwseries. Daarmee vergroot ik de spiermassa weer, en de intervalcardio jaagt het metabolisme meer op dan vlakke cardio, bij gelijkblijvende totale belasting. Dan kan ik ook weer meer gaan eten, en toch blijven afvallen.

en wat doe je als je een plateau bereikt op 7 dagen per week 2 uur cardio? dat gebeurt op een gegeven moment ook . . .

ik bouw juist cardio op steeds als ik op een plateau zit..

eerst 15 min, daarna 20 min.. vervolgens paar weken 30 min met soms een uur, nu standaard 45 min en vaak uur tot 5 kwartier, ik hoop hier zo door dat plateau heen te breken (zit met 7 dagen per week sporten al een anderhalve week op het zelfde gewicht :s)

Maar wanneer houd je op met vetverbranden en besluit het lichaam je energie vretende spieren te gaan opeten.
Dus waar ligt dat kantelpunt. Ik ben wel eens zo ver gegaan dat ik naar amoniac rook en dit is volgens mij een teken dat je spieren gaat gebruiken voor energie.

Maar wanneer houd je op met vetverbranden en besluit het lichaam je energie vretende spieren te gaan opeten.
Dus waar ligt dat kantelpunt. Ik ben wel eens zo ver gegaan dat ik naar amoniac rook en dit is volgens mij een teken dat je spieren gaat gebruiken voor energie.

dat heb ik heel vaak.. en ik heb genoeg vet, kan ook ergens anders aan liggen hoord eik bij de sportschool. maar tis toch dat je te weinig eiwit binnen krijgt? ik at eiwit bij het leven.. dus kweenie of dat klopt, ik ruik vaak naar ammoniak en ik denk niet dat ik mn spieren verbrand aangezien ik pas anderhalve maand bezig ben en meer dan 30% bf heb (denk ik)

Spier verbranden voor energie gebeurt:

a. Als je bijna geen vet meer te verbranden hebt
b. Als je extreem ver onder je energiebehoefte zit (hongerdieet)
c. Tijdens langdurige zeer intensieve spierarbeid

In jouw konditie krijg het zonder langdurig hongerdieet niet eens voor elkaar, al zou je het willen!
Tip: eiwitrijk eten is goed, maar overmaat eiwit is nergens goed voor. Als je echt naar ammoniak ruikt komt dat zeker niet van vetverbranding maar mogelijk van afbraak van eiwitten uit de voeding. Overmatige vetverbranding laat je naar aceton ruiken.

hey goed dat je dit meld, ik heb wel een maand een honger dieet gehad.. ik ben helemaal omgedraaid van de 4 flessen cola per dag met een zak chips, patat en pizza naar gezond eten (geen frisdrank, alcohol, snoep.. alleen water en fruit :))
ik zat in die maand aan de 1200 calorie per dag omdat ik wilde afvallen.. je kan dieten of je kan bewegen, maar ik ben zo'n aap die dat combineerd en van alletwee het extreme neemt :) dus 7 dagen per week fitniss (ook 7 dagen KT) en 1200-1500 calorie..

probeer nu naar de 2000 te klimmen, aangezien mijn lichaam zelf 2300 calorie verbrand zonder het sporten erbij. zo houd ik negatief balans en zorg ik voor een betere manier van afvallen... ik sport nog 7 dagen per week, nu maar 3 of 4x KT (split schema) en de rest van de dagen doe ik cardio. totale rust neem ik niet, ik pak meestal 1 dag in de week en dan doe ik maar een half uurtje licht cardio ipv een zwaar vetverbrandend programma

heb je nog meer tips? :)

Dan eet je teveel.

* Eet 5-6 keer per dag
* Eet tot je trek gestild is, niet meer en niet minder
* Het maakt niet uit wat je precies eet, maar eiwitrijk stilt de trek het langst.
* Zorg dat je ca een uur voor de volgende maaltijd/hap trek begint te krijgen
* Eet ca 2u voor je gaat slapen, dan val je slapend af.

Dit eetpatroon zet je op pakweg 300-500 kcal onder je dagverbruik, je verliest dan ca 250 g vet per week, dat is een kilo per maand. Je krijgt zelden honger, maar wel goeie trek, waardoor het eten extra lekker is.

Je sport ook teveel trouwens, dat is wel vermoeiend maar niet effektief.

* Hou per week een paar rustdagen

* Span je niet teveel in: je motor gaat lekker vetverbranden van het aktief zijn, niet speciaal van zweten en recordprestaties.

* Cardio: zo hard dat je diep ademt maar niet hijgt. Je moet er een gesprek bij kunnen voeren. Af een toe een paar minuten zwaarder helpt wel, dan kun je de totaaltijd lager laten. Driekwartier tot een uur totaal is echt genoeg.

* Krachttraining: 1 of twee keer per week kombinatieoefeningen doen, 2 oefeningen per spiergroep. Gebruik gewoon het beginnersschema (split of circuit) van je sportschool. Belast je spieren op je eigen niveau, ga niet voor maximumgewicht maar ga omhoog als het te gemakkelijk wordt.
Bv als je een oefening makkelijk 15x kan doen zet er dan een gewichtje bij.

Speciale preparaten rond de training heb je niet nodig, dat kost alleen maar geld en het helpt een beginner niet. Eet na de spiertrainingen eiwitrijk met snelle koolhydraten, bv een bakje magere kwark met een lepel jam (150 Kcal). Dat spaart de spieren.

Wat moet je ca 2 uur voor je gaat slapen eten? Koolhydraten of alleen eiwitten? Koolhydraten worden dan toch als vet opgeslagen?

Terug
Naar boven