Fitness Seller

Vetverbranding: wat is nu precies die Afterburn?

Edje Kadetje

Novice
Elite Member
Waardering
0
Las in een eerdere posting over het verschijnsel "afterburn" na cardio en of je nu wel of niet KH's direct na de cardio moet nemen.
Ben op internet wat aan het zoeken geweest maar het blijft wat vaag voor me.

Ik begrijp dat afterburn is dat je, ook na afloop van cardio, vetten blijft verbranden.
Onder welke omstandigheden gebeurt dat? Altijd? En hoelang? Ook in rust? ???

En als je niet meteen na je cardio KH's kan nemen, na hoeveel tijd wel? Ga je geen spier verbranden als je langduriger geen KH's neemt?

Omdat ik op het moment alle belang heb bij vetverbranding hoop ik dat iemand me wat wijzer kan maken. ;)

Afterburn duurt niet zo lang, meestal maar 15/20 minuten ofzo. Dat komt omdat je hartslag nog hoog ligt door de training/ cardio en daarmee dus ook je metabolisme.

cardio zorgt ervoor dat je conditie beter wordt en hierdoor zal je metabolisme de hoogte in schieten waardoor je meer zal verbranden
maar de echte afterburn waar jij het over hebt bereik je het best met HIIT training (High Intensity Interval Training)
het principe is niet dat je op het moment zelf aan vetverbranding gaat doen maar dat je zogezegde afterburn tijdens de rest van de dag zorgt dat je meer kcal gaat verbranden

'search' even naar Hiit en je zal heel wat topics hierover vinden

Tijdens de cardio worden KH's verbrand, en moet het lichaam daarna over gaan op vetverbranding. KH's zijn de primaire energiebron, en de vetten de secondaire. Als je na de cardio al je KH's hebt opgebrand, en daarna ook geen KH's inneemt blijft het lichaam bij functioneren en inspanning na de cardio ook nog de vetten als energiebron gebruiken. Neem jij na de cardio KH's dan is dit effect verloren omdat de primaire energiebron terug is in het lichaam.

Bij iemand met een beetje conditie is de hartslag na 3 minuten rust al weer op normaal peil btw. ;)

Santoz zei:
maar de echte afterburn waar jij het over hebt bereik je het best met HIIT training (High Intensity Interval Training)
het principe is niet dat je op het moment zelf aan vetverbranding gaat doen maar dat je zogezegde afterburn tijdens de rest van de dag zorgt dat je meer kcal gaat verbranden
:thumb:

HIIT is er idd op gericht om in korte tijd door hoge inspanning alle KH's te verbranden zodat het lichaam daarna op vetten moet gaan teren.

Centaur zei:
:thumb:

HIIT is er idd op gericht om in korte tijd door hoge inspanning alle KH's te verbranden zodat het lichaam daarna op vetten moet gaan teren.

Maar als je na HIIT een flink bord carbs eet dan gaat de afterburn ook gewoon de hele dag door.

Bij afterburn is het de bedoeling dat je op zo'n manier traint, dat je stofwisseling een tandje omhoog gaat. Dit bereik je inderdaad het beste door HIIT training, zoals Santoz en Tedje al zeiden.
Doordat je stofwisseling omhoog gaat, verbrandt je door de gehele dag heen iets meer vet.

Je neemt inderdaad direct na de training koolhydraten, anders worden je spieren afgebroken ja.

De afterburn die na afloop van intensieve cardio (HIIT) optreed zorgt ervoor dat je lichaam meer energie verbruikt gedurende 12 - 24 uur. Je zult het bijvoorbeeld de hele dag warmer hebben, en je hartslag zal ook verhoogd zijn, ook als je rustig op een stoel zit. Zodoende verbrand je meer energie (en dus ook meer vet).

Direct na de training neem je naast eiwitten ook koolhydraten anders wordt er meer spiermassa afgebroken:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11708314

Je wilt geen extreme pieken in je hormoonhuishouding (in dit geval cortisol), anders kun je net zo goed je ontbijt overslaan. Wanneer je aan het cutten bent verbrand je toch wel vet. Maar wij zij bodybuilders en willen ook zoveel mogelijk spiermassa vasthouden.

Ontbijt blijft samen met carbs/proteinen na de training zeer belangrijk. Ook tijdens het cutten.

Terug
Naar boven