AndroidHealthClinic

Vitamine D

Ilya

Advanced Bodybuilder
Waardering
29
Wel of niet supplementeren, eventueel zelfs tot 50.000 IU per week?

Jep er is een oud topic hierover, maar ik vraag me af wie zich - wellicht op basis van vastgestelde Vit D. deficientie - heeft blootgesteld aan voornoemd buitensporig gebruik.

Ik hoor positieve geluiden, maar zou het alleen gaan om een deficientie die je aanvult, waarmee testosteron levels weer op 'voormalig' niveau komen of kun je zelfs een aanvullende 'rise' toeschrijven aan vitamine D?

ik neem 10000 iu per dag, nooit problemen gehad... Voel me er een pak beter door.

Ik neem in de herfst en winter een 500 iu per dag. 1 tab van 400 + 1 multivit waar nog es 100 inzit. Voel er uiteraard wel niets van

Wel of niet supplementeren, eventueel zelfs tot 50.000 IU per week?

Jep er is een oud topic hierover, maar ik vraag me af wie zich - wellicht op basis van vastgestelde Vit D. deficientie - heeft blootgesteld aan voornoemd buitensporig gebruik.

Ik hoor positieve geluiden, maar zou het alleen gaan om een deficientie die je aanvult, waarmee testosteron levels weer op 'voormalig' niveau komen of kun je zelfs een aanvullende 'rise' toeschrijven aan vitamine D?

waarom ga je niet gewoon een paar keer onder de zonnebank voor je vitamine d tekort?

Wow 10.000 is veel. Ik neem 2.000 per dag. Heb je bron dat 10.000 een meerwaarde heeft en niet schadelijk is?

Een artikel op ergogenics heeft het over 400 tot 1000iu per dag.

Dr. Vieth suggests that critical toxicity may occur at doses of 20,000 IU daily (for many months), and that the Upper Limit (UL) of safety be set at 10,000 IU, rather than the current 2,000 IU.

http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitamind/

I like living on the edge, dus neem ik de bovenlimiet :D

ik moet ook wel zeggen, in de zomer neem ik maar 5000 IU. Maar in de winter 10000 IU. Daarnaast moet je rekening houden dat het afhankelijk is van hoeveel je weegt, en ik zit boven de 100. Iemand van 60-70kg zou ik het niet aanraden.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
waarom ga je niet gewoon een paar keer onder de zonnebank voor je vitamine d tekort?

Ik heb geen vitamine D tekort. Dat is niet de discussie die ik op het oog heb.

De vraag is of Vitamine D - als prohormoon, want dat is het - de testosteron aanmaak kan aanzwengelen boven enig 'threshold' niveau.

Heren met een Vitamine D deficiëntie krijgen vaak een testosterongel voorgeschreven (of zelfs injects) en 50.000 IU Vitamine D per week. Dat gebeurt om de test. spiegel weer op te krikken. Sommigen krijgen zelfs alleen de Vitamine D.

Wat je je dus kunt afvragen, is of je met Vitamine D je testosteronspiegel verder kunt verhogen dan voor een 'normaal, gezond' lichaam mogelijk zou zijn.

Overigens staat 20 minuutjes zonnebank niet gelijk aan 50.000IU ;) hehe

Ik heb geen vitamine D tekort. Dat is niet de discussie die ik op het oog heb.

De vraag is of Vitamine D - als prohormoon, want dat is het - de testosteron aanmaak kan aanzwengelen boven enig 'threshold' niveau.

Heren met een Vitamine D deficiëntie krijgen vaak een testosterongel voorgeschreven (of zelfs injects) en 50.000 IU Vitamine D per week. Dat gebeurt om de test. spiegel weer op te krikken. Sommigen krijgen zelfs alleen de Vitamine D.

Wat je je dus kunt afvragen, is of je met Vitamine D je testosteronspiegel verder kunt verhogen dan voor een 'normaal, gezond' lichaam mogelijk zou zijn.

Overigens staat 20 minuutjes zonnebank niet gelijk aan 50.000IU ;) hehe

ahzo sorry had het verkeerd verstaan.

Is het niet zo dat vrijwel alle zonnebanken geen tot weinig UVB uitstralen? Die zenden volgens mij juist alleen UVA straling uit, terwijl UVB straling nodig is om 7-dehydrocholesterol in de huid om te zetten naar previtamine D3. Er zijn wel zonnebanken die UVB uitstralen maar die zijn een aantal malen duurder dan de standaard zonnebank in het solarium.

Artikel op bodybuilding.com raad max 3.000iu aan, zou voor de zekerheid niet boven de 5.000 gaan

In de winter ja, in de zomer gewoon 15min - half uurtje buiten onder middagzon.

In de winter ja, in de zomer gewoon 15min - half uurtje buiten onder middagzon.

Dat is wel erg makkelijk gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee het deficiet dat zelfs wordt geclaimd onder de bevolking die dichterbij de evenaar woont, wordt opgeheven.

Wel ervan uitgaand dat je voeding ook ok is ja. :) WB trouwens ;)

Dat is wel erg makkelijk gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee het deficiet dat zelfs wordt geclaimd onder de bevolking die dichterbij de evenaar woont, wordt opgeheven.
vitamine D afkomstig van de zon wordt door de mensen met een zwarte huid veel slechter opgenomen. dat is gekend. zwarte mensen die dus in het noorden wonen hebben dikwijls een vit D tekort omdat het beetje zonlicht dat hier is, niet voldoende is voor hun.

vitamine D afkomstig van de zon wordt door de mensen met een zwarte huid veel slechter opgenomen. dat is gekend. zwarte mensen die dus in het noorden wonen hebben dikwijls een vit D tekort omdat het beetje zonlicht dat hier is, niet voldoende is voor hun.

Ik had het niet over 'import' ;)

Maar je hebt idd gelijk.

Ik ben nu voor de 3de keer begonnen met 2000 IU per dag, en ik krijg weer lichtelijk huiduitslag. Kleine rode plekjes hier en daar, lijkende op puisten. Is iemand bekend hiermee?

Terug
Naar boven