MuscleMeat

vitamine d3

erjede

Dutch Bodybuilder
Waardering
21
Lengte
1m96
Massa
104kg
Vetpercentage
12%
Wat is de beste dosering qua vitamine d3?
Ik neem het eigenlijks alleen in de winter, maar hoeveel nemen jullie?

(y)

ik neem 1000iu + een klein beetje wat in multivitamine zit

Ik neem 5000 IU per 2 dagen + dagelijks 1000 IU wat in multivitamine zit..

zo veel? hoeveel zit er ongeveer in 1multi dan (gemiddeld we hebben natuurlijk andere)

Volgens B&F zou dit de juiste dosis zijn. Mijn multi zit 1000 IU D3 in.. Staat ook wel bij de ingrediënten lijst.. Ik gebruik Alive once daily for men.. En Now Foods vitamine D3 5000 IU

Dat wisselt. Soms 2.000iu dan weer 4.000iu per dag.

Ik neem 5000 IU per 2 dagen + dagelijks 1000 IU wat in multivitamine zit..

De gezondheidsraad raadt niet meer dan 50mcg oftewel 2000IE aan per dag. suppletie van dit pro hormoon wordt alleen aanbevolen aan specifieke risicogroepen.

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/PB 200906.pdf

Daarom vindt zij dat alleen bepaalde risicogroepen (altijd als aanvulling op een gevarieerde voeding) extra foliumzuur of vitamines D, K of B12 nodig hebben.

Heb nog steeds geen tet*en gezien, haaii. Zit er steeds op te wachten. I am disappointed. ;)

De gezondheidsraad raadt niet meer dan 50mcg oftewel 2000IE aan per dag. suppletie van dit pro hormoon wordt alleen aanbevolen aan specifieke risicogroepen.

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/PB 200906.pdf

Hoe kom je aan die hoeveelheden? Die staan namelijk niet in het document.

Ik heb meerdere topics gelezen waarin telkens weer een discussie ontstaat over de hoeveelheid. Ik neem zelf 5000 UI per twee dagen (kantoorbaan, ik kom bijna niet in de zon vooral nu het zo vroeg donker is).

http://forum.dutchbodybuilding.com/f127/vitamine-d-iedereen-moeten-nemen-67160/index8.html
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/vitamine-d-297911/

bron: vitamine D - wikipedia

De Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH-waarde) van vitamine D volgens de Europese etiketteringsrichtlijn is 5 µg. Deze waarde is ook de waarde waarnaar verwezen wordt als op etiketten van levensmiddelen het percentage van de ADH vermeld staat. Bij deze ADH-waarde wordt echter geen rekening gehouden met de leeftijd of het geslacht van de gebruiker. Dat onderscheid wordt wel gemaakt in de aanbevelingen in een rapport van de Gezondheidsraad uit 2000 (zie tabel).
5µg = 5mcg (microgram) = 2000IE -- EDIT; foutje 5mcg is 200IE. mijn excuses.
Nogmaals mijn excuses voor de verwarring, denk dat wikipedia hier fout zit. Meende me te herinneren dat de maximaal veilig geachte dosis 2000IE was (50µg).

en alle volwassenen is de aanvaardbare bovengrens daarom
vastgesteld op 50 microgram per dag.

bron: http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/200815c.pdf

alleen voor risicogroepen worden hogere hoeveelheden aanbevolen:

Op basis van het Gezondheidsraadrapport uit 2008[30] adviseert het Voedingscentrum een vitamine D-supplement met per dag 10 microgram extra vitamine D voor de volgende groepen:[36]
alle kinderen tot de leeftijd van 4 jaar. Op consultatiebureaus wordt daarom tegenwoordig stelselmatig aangeraden om baby's die borstvoeding krijgen extra vitamine D te geven.
alle personen van 4 tot 50 jaar met een donkere huidskleur
alle vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
alle vrouwen van boven de 50 en mannen van boven de 70 jaar
alle vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen

IMHO is voor gezonde mensen het op eigen houtje dit pro hormoon suppleren overbodig indien er geen vit D tekort is aangetoond. meer van een stof is niet altijd beter. Maak mezelf ook oprecht zorgen over het kleine gedeelte van de populatie, waarbij zelfs lage doseringen van 400IE al verstrekkende consequenties hebben, die in aanraking komen met dit soort deviezen. Maar gros van de individuen hier zijn gezond dus gaat dit gegeven hier ook niet op. Onthoud wel dat deze stof abusievelijk benoemd werd als vitamine, pas later kwam aan het licht dat het in feite over een (pro)hormoon ging met een secosteroïde werking.

Haaibrid.

Laatst bewerkt:
ADH waarden zijn altijd erg laag en aan de extreem veilige kant, 200 is absurd. Als je even in de volle zon zit krijg je al 10 duizenden binnen.

Aangezien de zon de voornaamste bron is, kun je wel aannemen dat de meeste mensen een tekort hebben.

Je kan geen advies strooien op maat van iedereen, dat is generaliseren. Niet iedereen is gediend met extreem hoge vit D inname. Het suppleren van 2000 IE vit D als maximaal veilige hoeveelheid bestempelen is inderdaad te conservatief. Maar ook mensen zonder een ontregeld vit.D metabolisme kunnen bij lage doseringen intoxicatie verschijnselen vertonen. Hier een quote van een huisarts die wel bekend is met de nieuwe optimale vit D serum waarden(30ng/ml oftewel 75nmol/L vroeger was dit 20ng/ml - 50nmol/L, hoewel deze nieuwe waarden ook worden betwist als zijnde optimaal)

In mijn praktijk, ontdekte ik dat sommige mensen meer dan 4000 IU dagelijks benodigen om optimale bloedwaardes te kunnen behouden. Anderen kunnen het zo bevinden dat maar iets meer dan 200 – 400 IU hun in een situatie van een overdosis laat verkeren.

Kortom niet iedereen is hetzelfde(ja klinkt vreselijk cliché) en er bestaan geen eenduidige richtlijnen voor een optimaal te suppleren vit.D dosis. Dit moet per individu bepaald worden, er zijn hele bevolkingsgroepen met lage 25(OH)D waarde(niet het metabolisch actieve hormoon), die gewoon gezond zijn.
waardes van 12ng/ml = 4nmol/L zijn al genoeg om het actieve hormoon calcitriol op een niveau te houden, zonder een daling ervan. Wat niet wilt zeggen dat dit voor iedereen een optimale hoeveelheid calcidiol is, ben geen anti vit.D propagandist. alhoewel enige skepticisme mij op zijn plaats lijkt.
Een Nederlandse studie van familie's met hoogbejaarden voorouders, progenituur van hoogbejaarde mensen hebben inherent een hogere levensverwachting, vertoonden lage 25(OH) vit.D gehaltes in het serum. Er werd gekeken naar suppletie, leeftijd, geslacht, nierfunctie, gewicht en de tijd van het jaar en is op basis daarvan vergeleken met mensen van niet hoogbejaarden.

Als je referenties wilt geef je maar een seintje.

Laatst bewerkt:
Weet iemand wat het gevaar is van een overdosis? Is dat ook ergens terug te vinden?

Weet iemand wat het gevaar is van een overdosis? Is dat ook ergens terug te vinden?

Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.

Bron: http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-d/

Duidelijk.. Dan moet ik 1x in de 3 dagen 5000 IU vitamine D3 nemen naast de multivitamine die ik wel dagelijks neem.

Terug
Naar boven