Je kan geen advies strooien op maat van iedereen, dat is generaliseren. Niet iedereen is gediend met extreem hoge vit D inname. Het suppleren van 2000 IE vit D als maximaal veilige hoeveelheid bestempelen is inderdaad te conservatief. Maar ook mensen zonder een ontregeld vit.D metabolisme kunnen bij lage doseringen intoxicatie verschijnselen vertonen. Hier een quote van een huisarts die wel bekend is met de nieuwe optimale vit D serum waarden(30ng/ml oftewel 75nmol/L vroeger was dit 20ng/ml - 50nmol/L, hoewel deze nieuwe waarden ook worden betwist als zijnde optimaal)
In mijn praktijk, ontdekte ik dat sommige mensen meer dan 4000 IU dagelijks benodigen om optimale bloedwaardes te kunnen behouden. Anderen kunnen het zo bevinden dat maar iets meer dan 200 – 400 IU hun in een situatie van een overdosis laat verkeren.
Kortom niet iedereen is hetzelfde(ja klinkt vreselijk cliché) en er bestaan geen eenduidige richtlijnen voor een optimaal te suppleren vit.D dosis. Dit moet per individu bepaald worden, er zijn hele bevolkingsgroepen met lage 25(OH)D waarde(niet het metabolisch actieve hormoon), die gewoon gezond zijn.
waardes van 12ng/ml = 4nmol/L zijn al genoeg om het actieve hormoon calcitriol op een niveau te houden, zonder een daling ervan. Wat niet wilt zeggen dat dit voor iedereen een optimale hoeveelheid calcidiol is, ben geen anti vit.D propagandist. alhoewel enige skepticisme mij op zijn plaats lijkt.
Een Nederlandse studie van familie's met hoogbejaarden voorouders, progenituur van hoogbejaarde mensen hebben inherent een hogere levensverwachting, vertoonden lage 25(OH) vit.D gehaltes in het serum. Er werd gekeken naar suppletie, leeftijd, geslacht, nierfunctie, gewicht en de tijd van het jaar en is op basis daarvan vergeleken met mensen van niet hoogbejaarden.
Als je referenties wilt geef je maar een seintje.