AndroidHealthClinic

vitamine d3

Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.

Bron: http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-d/

Als je bedoelt een vitamine D vergiftiging, dan heb je inderdaad gelijk als het gaat om hypervitaminose D louter ten gevolge van overmatig suppleren. (Mensen met chronische inflammatoire ziektes en dus extrarenal aanmaak van calcitriol is een ander verhaal.) Zo waren er eens 2 bejaarden die per ongeluk 1miljoen IE vit.D bevattende drankjes hadden gedronken. Ze vertoonde geen intoxicatie verschijnselen en hadden alleen maar een licht verhoogd calcium gehalte in het bloed eraan over gehouden. Dat er geen intoxicatie verschijnselen zich gaan manifesteren bij dergelijke dosissen wilt echter niet zeggen dat ze op lange termijn niet schadelijk zijn.

ik neem 1000IE in van Now foods, 1 bij ontbijt en 1 bij avondeten.

was hier niet heel vorig jaar al een groot topic over waarin weer naar voren kwam dat pas bij 20000 IU het schadelijk kon worden ofzo?

kneem 1 pilletje van vit d van b&f per dag is 5000 IU

ik zit op 1400 IU (1000 IU in vit D supp + 400 IU in multivit)
Ik merk wel sinds ik het gebruik, dat ik serieus veel honger heb. Kan dit? Had het eerst niet door dat het door de vit D zou (kunnen) komen, maar dat is eigenlijk het enige wat ik de laatste weken extra erbij neem. De rest is praktisch hetzelfde gebleven..

• Topic Starter Topic Starter
hoeveel IU is 10 mg?

1 µg 40IE.

1mg = 1000µg dus 40.000 IE

10mg is dus 400.000IE

Als de persoon of firma van een vit.D preparaat in kwestie een typfout heeft gemaakt en 10mcg bedoelde dan is het 400IE

<<<----Karma

Ik zit op 2400IE per dag sinds enkele maanden.

uit een bloed test bleek dat ik nu in het midden van de waardes zit dus kan zelfs nog iets hoger gaan.

Terug
Naar boven