Fitness Seller

Vlaanderen rijkste regio ter wereld

Externe schulden hebben ook betrekking op anderen dan de staat, dat is hier niet relevant. Staatsschuld is de norm om de gezondheid van een land te meten, ook al geeft de externe schuld wel een beeld van de spilziekte van een land. Schuldquote waarbij schuld in een percentage van het bruto nationaal product wordt genomen is de beste indicator.

• Topic Starter Topic Starter
Oh ik zie het al, gaat over algemene buitenlandse schuld, niet staatsschuld :o

Maar goed dan is Vlaanderen indien onafhankelijk dus virtueel gezien zéker schuldenvrij, gezien we al minimaal 250 miljard euro hebben gestuurd naar Wallonië ;)

Indien we de helft nemen blijft er nog 140 miljard over? Dat is wel af te betalen in 10 jaar tijd :)

vergeet de schuld niet ten aanzien van het uitzuigen van onze planeet, maar deze betalen we toch maar pas binnen enkele decennia :)

Zoals gezegd gaat het hier om levensstandaard en staatsschuld. Als je natuurlijk de staat van gebouwen en wegen gaat vergelijken ...

Maar nogmaals: het gaat hier over regio's, daar zijn er heus niet zoveel van in de wereld. Als je landen gaat vergelijken dan komt België natuurlijk een pak lager in de ranking (maar nog steeds minder staatsschuld dan Nederland).

Hoe is de levensstandaard gedefinieerd dan? Koopkracht (PPP)?

Ik was vandaag in hoogstraten bij knalgoed vuurwerk halen.Ben een stukje door gereden en heb daar wat rondgekeken.Wat me opviel is dat je overal achterstallig onderhoud zag.Ik heb ook het idee dat ze daar hard werken,veel belasting betalen en er niets voor terug krijgen.Waarom moet je dan blij zijn dat je zo'n titel op je naam hebt staan.Het is trouwens voor het eerst dat ik tijdens het rijden het asfalt in de gaten hield of ik niet in een gat ree.
Misschien dat ik een beetje verwent ben als nederlander,maar dat soort dingen valt je dan toch op.

Hoe is de levensstandaard gedefinieerd dan? Koopkracht (PPP)?
Je kan wel stellen dat de koopkracht aardig hoog is, met af en toe een dip. Maar over het algemeen is die vrij hoog, zelfs bij de armeren. Allemaal moeten ze tegenwoordig een gsm en lcd tv hebben, en de meesten hebben het nog ook. Anders dan in Nederland heeft een heel groot deel van de bevolking hier een eigen huis, met voor- en achtertuin. Ze klagen dan wel dat ze veel teveel belastingen moeten betalen, en daar hebben ze gelijk in, maar verder is het goed leven in Vlaanderen, in vergelijking met de rest van de wereld.

Wel ben ik het eens met lorenzo, Nederland is qua infrastructuur wel heel netjes in vergelijking met veel plaatsen en wegen in België. Voordeel is dan weer dat er hier niet om de 5 meter een flitspaal of flitsvuilbak staat om voor nette wegen te laten betalen...

We hebben iets meer dan 1000 miljard staatsschuld in België. Ik dacht dat we al 20-25 jaar tussen de 10-12 miljard euro naar het Zuiden sturen.

Dus stel dat we tussen de 200 en 250 miljard euro naar Wallonië hebben gestuurd.

Dus simpele rekensom: 1000 / 2 = ieder 500 miljard schuld.

500 van Vlaanderen - 250 miljard dat we reeds betaalt hebben via transfers. Houd Vlaanderen 250 miljard over aan schulden.

Stel dat we België splitsen, en we zouden rekening houden met deze denkwijze dan zouden we geen 13 miljard meer moeten betalen aan het Zuiden elk jaar. Tel dat op bij een overschot van 1 miljard per jaar (ok zeer optimistisch) dan houd je 14 miljard over per jaar.

250 / 14 = 17 jaar oftewel 4-5 regeringen om de gehele "Vlaamse staatsschuld' af te betalen en wellicht een van de rijkste landen in de wereld te worden.

Nu begrijp je waarom zoveel Vlamingen van Wallonië af willen ;)

bron?
volgens deze cijfers zal het eerder 6 a 7 miljard zijn en dan nog is brussel daarbij inbegrepen en is het dus maar een 5 a 6 miljard.
[Link niet meer beschikbaar]

bron?
volgens deze cijfers zal het eerder 6 a 7 miljard zijn en dan nog is brussel daarbij inbegrepen en is het dus maar een 5 a 6 miljard.
[Link niet meer beschikbaar]
Lees eens wat verder , heb al gezegd dat die quote niet klopt. Staatsschuld is dus +-280 miljard zoals ericr zei.

Wanneer doen ze toch wat met die k*t-snelwegen in Belgie, de gemiddelde weg in Afrika is zelfs beter. Gaten zo groot als een omvang van een basketball.

Je kan wel stellen dat de koopkracht aardig hoog is, met af en toe een dip. Maar over het algemeen is die vrij hoog, zelfs bij de armeren. Allemaal moeten ze tegenwoordig een gsm en lcd tv hebben, en de meesten hebben het nog ook. Anders dan in Nederland heeft een heel groot deel van de bevolking hier een eigen huis, met voor- en achtertuin. Ze klagen dan wel dat ze veel teveel belastingen moeten betalen, en daar hebben ze gelijk in, maar verder is het goed leven in Vlaanderen, in vergelijking met de rest van de wereld.

Wel ben ik het eens met lorenzo, Nederland is qua infrastructuur wel heel netjes in vergelijking met veel plaatsen en wegen in België. Voordeel is dan weer dat er hier niet om de 5 meter een flitspaal of flitsvuilbak staat om voor nette wegen te laten betalen...

Nou als ik richting Brussel rij en dan via Boom rijdt dan zie ik bij elke kruispunt een flitspaal.

Wanneer doen ze toch wat met die k*t-snelwegen in Belgie, de gemiddelde weg in Afrika is zelfs beter. Gaten zo groot als een omvang van een basketball.
Hehe jij bent nog niet in Afrika geweest dat merk ik wel. Maar veel wegen zijn er hier idd erg aan toe, hoewel het met de snelwegen die ik gebruik vrij goed meevalt.

Nou als ik richting Brussel rij en dan via Boom rijdt dan zie ik bij elke kruispunt een flitspaal.
Klopt, aan kruispunten staan ze in Vlaanderen en delen van Brussel bijna overal, dat is meteen handig want zo weet je tenminste waar ze staan. Ik vind dat achterbakse van het flitsen in Nederland net zo smerig, hoe kan je mensen nu dwingen om snelheid te minderen als je ze niet laat weten waar er controle is.

Er wordt in het artikel niet aangegeven waar deze claim precies op is gebaseerd, als het alleen om de staatsscchuld gaat lijkt het me nogal onzinnig eigenlijk. Bovendien vind ik de Vlaamse bron ook niet onafhankelijk genoeg om het zomaar aan te nemen: 'Wij van WC eend adviseren WC eend'... Zoals eerder gezegd kan men wel wat regio's opnoemen die aanmerkelijk welvarender aandoen dan Vlaanderen. Maar mocht het zo zijn hartstikke leuk voor jullie, ik zal het in ieder geval gelijk rondbazuinen in de Nederlandse asielzoekerscentra. :roflol:

Al dat nationalistische gedoe de laatste tijd. Beetje vreemde situatie dat aan de ene kant Europa steeds meer één wordt omdat dat allerlei voordelen biedt, maar tegelijkertijd allerlei obscure regiotjes als Vlaanderen en Kosovo zich zonodig moeten afscheiden omdat ze zo vreselijk lijden onder het juk van de rest van het land waar ze deel van uitmaken.

Oh boy, hij noemde Vlaanderen een obscuur regiootje :roflol: Qua economische kracht is Vlaanderen natuurlijk niet echt obscuur en met Antwerpen hebben ze de op 1 na grootste haven van Europa (wij hebben de grootste!!:D).

Maar je hebt gelijk, afsplitsen doet een beetje vreemd aan in een Europa dat steeds meer 1 regio wordt.

De landen die gesplitst zijn tot nu toe zijn in Europa alleen sterker geworden. Soms moet je eerst 'splitsen van een slecht concept' om daarna deel te gaan uitmaken van een sterker geheel. Ik denk maar aan Nederland zelf, dat zich ooit ook ergens van heeft afgesplitst, en het resultaat mag er toch wezen ;)

Dat splitsen is trouwens niet perse een Nationalistisch idee, ik zie het eerder als een noodzaak als er geen andere uitweg meer over blijft. Er zijn nu toch wel genoeg héél verstandige mensen die het ermee eens zijn dat een onafhankelijk Vlaanderen zeer goed realiseerbaar is en wellicht voor zowel Vlaanderen als voor Wallonië een goede zaak is. Er zal maar één groepje staan janken en dat is het koningshuis.

Slowakije heeft zich afgescheiden van Tsjechie omdat ze zich achtergesteld voelde t.o.v. hun Noorderburen en de economische plannen aldaar. Het kan dus wel maar voor landen die behoren tot de EU blijft het vreemd aan doen.

Als er een meerderheid voor is dan houdt je het niet tegen lijkt me, dus gebeurt het toch wel als de tijd daarvoor is. Maar het lijkt me lastig om hier een meerderheid voor te vinden.

De landen die gesplitst zijn tot nu toe zijn in Europa alleen sterker geworden. Soms moet je eerst 'splitsen van een slecht concept' om daarna deel te gaan uitmaken van een sterker geheel. Ik denk maar aan Nederland zelf, dat zich ooit ook ergens van heeft afgesplitst, en het resultaat mag er toch wezen ;)

Dat splitsen is trouwens niet perse een Nationalistisch idee, ik zie het eerder als een noodzaak als er geen andere uitweg meer over blijft. Er zijn nu toch wel genoeg héél verstandige mensen die het ermee eens zijn dat een onafhankelijk Vlaanderen zeer goed realiseerbaar is en wellicht voor zowel Vlaanderen als voor Wallonië een goede zaak is. Er zal maar één groepje staan janken en dat is het koningshuis.

Ach, weet je, volgens mij is het allemaal één pot nat. Of je nou via de EU of direct je belastinggeld naar Walen ziet verdwijnen maakt ook geen reet uit natuurlijk.

Je moet ook niet vergeten dat je het al moeilijk genoeg hebt als klein land met 10 miljoen mensen om serieus genomen te worden en een vuist te kunnen maken in het buitenland. Nederland heeft al veel last van het Calimero effect dat andere landen denken wat moet dat dwergstaatje met z'n wijzende vingertje. En grote mulitnationals hebben hun hoofdkantoren meestal ook liever in hoofdsteden van wat grotere landen. Dan wordt het er dus allemaal niet beter op als je jezelf in tweeën gaat hakken.

Aan de andere kant, taalkundig en cultureel is het misschien wel logischer als Vlaanderen bij NL komt, waarom moesten jullie ook zonodig onafhankelijk van ons worden destijds? Nu zie je wat er van komt. :D

Slowakije heeft zich afgescheiden van Tsjechie omdat ze zich achtergesteld voelde t.o.v. hun Noorderburen en de economische plannen aldaar. Het kan dus wel maar voor landen die behoren tot de EU blijft het vreemd aan doen.

Als er een meerderheid voor is dan houdt je het niet tegen lijkt me, dus gebeurt het toch wel als de tijd daarvoor is. Maar het lijkt me lastig om hier een meerderheid voor te vinden.
Denk ik ook, zoals het nu is zal men geen meerderheid vinden, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Als Waalse partijen blijven nee zeggen tegen goede voorstellen die vooral dienen om hen zelf te helpen dan zullen zij zelf het land doen splitsen. Ik verwacht zelf dat een splitsing binnen de volgende 10 jaar onvermijdelijk is, als men voorstellen blijft weigeren en op andere punten het oneens blijft zoals nu het geval is.

Denk ik ook, zoals het nu is zal men geen meerderheid vinden, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Als Waalse partijen blijven nee zeggen tegen goede voorstellen die vooral dienen om hen zelf te helpen dan zullen zij zelf het land doen splitsen. Ik verwacht zelf dat een splitsing binnen de volgende 10 jaar onvermijdelijk is, als men voorstellen blijft weigeren en op andere punten het oneens blijft zoals nu het geval is.

Aan een onbestuurbaar land heb je inderdaad weinig, dan kan je beter uit elkaar gaan. Maar reken er op dat een boedelscheiding vrij prijzig kan zijn.

Aan een onbestuurbaar land heb je inderdaad weinig, dan kan je beter uit elkaar gaan. Maar reken er op dat een boedelscheiding vrij prijzig kan zijn.

Komt die onbestuurbaarheid niet vooral doordat doordat niemand met het Vlaams Blok wil regeren ook al hebben die een flink deel van de stemmen? Of bestaat die partij alleen binnen Vlaanderen ofzo, ik ben niet echt goed op de hoogte van alle bestuurslagen bij onze zuideburen. Speaking of which, dragen ook niet juist al die bestuurslagen bij aan de chaos.

Terug
Naar boven