XXL Nutrition

Voedingsschema (mijn eerste)

Bezoekers in dit topic

Remi96

Novice
Lid geworden
27 feb 2017
Berichten
18
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
87kg
Vetpercentage
11%
Hallo allemaal, Ik ben net nieuw op dit forum en heb me zojuist voorgesteld in het daarvoor bedoelde thread (link: Voorstellen). Kleine intro van mezelf: Ik ben 20 jaar oud, woog bij mijn eerste (en momenteel mijn enige, ongeveer een maand geleden) weging 83,1 kilo, ben 1m93 lang en heb een vetpercentage van 9,3% wat gemeten is met een weegschaal in de sportschool. Mijn doel is om wat aan te komen, 0.5kg / week. Sport nu 3 avonden in de week, krachttraining. Heb daarnaast een hoop beweging om bij school, werk en vrienden te komen.

Ben daarom uitgegaan van mijn onderhoud+500kcal+300kcal aan fietsen (~18km/dag), waarbij ik uitkom op 4000kcal om 0.5kg/week aan te komen. Ben uitgegaan van 50% koolhydraten, 20% eiwitten en 30% vetten. Respectievelijk ook wel 500g koolhydraten, 200g eiwitten en 133g vetten. Het gemaakte schema is hierop gebaseerd en komt aardig overeen met mijn doelen. Zie de bijlage voor mijn voedingsschema in een EXCEL bestand.

Mijn vraag: Zie de voedingswaarden behorende bij mijn voedingsschema in de screenshot (zie bijlage) van de MyFitnessPal app. Hier kom ik nogal hoog uit met de suikers. Voornamelijke suikerbronnen zijn: pasta (broodbeleg), ontbijtkoek en de zuivel (karnemelk/melk). Moet ik hier wat meedoen en mijn schema aanpassen of gewoon even uitproberen en zien hoe het gaat? Het is daarnaast mijn eerste voedingsschema.

Graag zie ik jullie mening over mijn voedingsschema, een mogelijke antwoord op mijn vraag en kritiek is altijd welkom.

Groeten

Screenshot_20170228-202153.png
 

Bijlagen

  • Voedingsschema 4000 kcal.xlsx
    75,3 KB · Weergaven: 133
Laatst bewerkt:
ik persoonlijk zou die boter laten voor wat het is en je vetten halen uit noten & zaden (lekker in je havermout), avocado's, vis ... je haalt al genoeg verzadigde vetter uit je keuze voor gehakt en choco :zuip:. Wat suiker betreft, maakt geen zak uit in mijn ogen!

Ben jaloers op je macro's haha als ik dit zou eten kan ik gaan sumoworstelen.
 
Bedankt voor je reactie!
Denk dat ik mijn boter, althans bij het smeerbare beleg, weghaal en deze vetten zal vervangen door in de avond amandelen of cashew noten te gaan eten. Goeie tip, had ik totaal niet aangedacht, dat het onverzadigde vetten waren.:rolleyes: Eventueel dan ook de pasta vervangen door pindakaas of kipfilet, even kijken hoe ik dat ga doen. Zal m'n schema, zodra ik tijd heb, en weer hier uploaden voor verdere tips (als mensen hier tijd voor hebben natuurlijk).

Ja, qua suikers valt niet al te veel te vinden. Ja ik weet dat toegevoegde suikers minder goed zijn dan de suikers die uit de originele grondstoffen komen, bij een product. Heb ooit een artikel gelezen waarbij je moest kijken of er bij de ingredienten suikers waren toegevoegd, deze waren minder goed of iets dergelijks (dus door de bedrijven als lekkermakers erin gestopt). Corrigeer mij als ik het fout heb. Daarnaast lees ik ook steeds vaker, dat elke suiker (uiteindelijk) om wordt gezet in glucose, alleen de weg waarop deze om wordt gezet zou uitmaken hoe goed en traag een suiker is voor je lichaam.
 
Eventueel dan ook de pasta vervangen door pindakaas of kipfilet, even kijken hoe ik dat ga doen.

Dit snap ik niet.. Waarom wil je koolhydraten vervangen door vet of proteine?

500gr carbs per dag is btw wel veel.
 
Bedankt voor je reactie, was vergeten te zeggen dat ik ipv pasta, pindakaas wil doen zonder boter (betere vetten zou ik zeggen vanuit mijn kennis) en hier dan een grote appel aan toe wou voegen voor mn carbs (gewogen was 239g zonder klokhuis 198g, waarvan ~25g carbs volgens MyFitnessPal) aangezien me dat gezonder/beter lijkt.

500g koolhydraten verminderen en iets meer vetten/eiwitten doen? Want dat lijkt me niet echt nodig toch, alhoewel ik het er wel mee eens ben dat 500g veel is.
Daarnaast fiets ik wel richting de 18 km/dag, hierbij verbrand ik koolhydraten (voornamelijk toch) en heel klein beetje vet?
 
Op eiwitten zit je wel goed en vetten eigenlijk ook. Met dat je zoveel beweegt kan je inderdaad wegkomen met al die carbs. Hou je gewicht een week of 2 nauwlettend in de gaten. 500g aankomen per week is de maximum.
 
Op eiwitten zit je wel goed en vetten eigenlijk ook. Met dat je zoveel beweegt kan je inderdaad wegkomen met al die carbs. Hou je gewicht een week of 2 nauwlettend in de gaten. 500g aankomen per week is de maximum.
Was ik inderdaad ook van plan, ben vanaf afgelopen maandag actief met mn voeding bezig, en hou me er ook aan en ook direct afgelopen dinsdag mezelf in de ochtend gewogen (83kg), ga komende dinsdag ochtend en de week erna weer meten.

Bedankt voor alle reacties mensen, zitten goede en handige dingen tussen.
 
als ik nog een tip mag geven in het begin neem een gemiddelde van je gewicht over 7 dagen en vergelijk de 2 weken zo. Omdat je al makkelijk 1 kilo per dag in gewicht kan schelen gewoon al in vocht.
 
als ik nog een tip mag geven in het begin neem een gemiddelde van je gewicht over 7 dagen en vergelijk de 2 weken zo. Omdat je al makkelijk 1 kilo per dag in gewicht kan schelen gewoon al in vocht.
Bedankt voor de tip, is inderdaad wel iets om op te letten. Afgelopen dinsdag mezelf weer gewogen, ben (los van het vocht dus) 0.5kg aangekomen in een week tijd. Beiden op de ochtend direct nadat ik uit bed kwam gemeten.

Over mijn voedingsschema zelf ik vrijwel niets aangepast, boterhammen zonder boter krijg ik nauwelijks weg. Heb nu wel aan het 10u en 15u tussendoortje een appel toegevoegd. Zal volgende week dinsdag ochtend weer een post doen en vanaf nu elke dag t/m dinsdag even mijn gewicht wegen.
 
Das denk ik een van de redenen waarom ik bijna geen brood eet. Rijst, pasta en aardappelen dat eet makkelijker hehe.
 
Das denk ik een van de redenen waarom ik bijna geen brood eet. Rijst, pasta en aardappelen dat eet makkelijker hehe.
Ja, dat geloof ik best. Eten wel altijd aardappelen of pasta bij het avond eten dus scheelt alweer, ook altijd in overvloed dus genoeg om helemaal vol te eten. Geniet nog elke dag van mijn brood, maar misschien in de nabije toekomst maar is proberen rijst in de middag naar binnen te werken. En Banshee, ik eet liever met plezier mijn eten op dan met tegenzin.. Is onder andere ook wat langer vol te houden. Maar snap je punt wel.

Kan je mij dit lege bestandje sturen naar luc-jeez@hotmail.com? :) thanks!
Ik heb het bestand van deze link (Voedingsschema Excel sheet (gratis download!) - Krachttraining.info) gedownload, leeghalen zul je zelf moeten doen ;)
 
En Banshee, ik eet liever met plezier mijn eten op dan met tegenzin.. Is onder andere ook wat langer vol te houden. Maar snap je punt wel.
Ik meende dat natuurlijk niet letterlijk. Misschien proberen steeds minder boter te smeren?
 
Ik meende dat natuurlijk niet letterlijk. Misschien proberen steeds minder boter te smeren?
Jep, dat doe ik nu :P Doe bij pasta geen of zo-goed-als geen boter, dat gaat wel moet ik zeggen. Maar bij pindakaas en vleeswaren gaat het stukje lastiger, moet ik het echt met water of koffie wegslikken haha.
 
Notenpasta's zijn lekkerder in een homemade proteïne reep ;-) en vlees kan je oprollen en zo opeten :meal:
 
Net een minuutje geleden mezelf even gewogen en kwam uit op 86.4kg. Dat is dus een groei van 2.9kg in één week (van dinsdag tot dinsdag), wel weeg ik normaal op de ochtend en niet in de avond. Komt waarschijnlijk door afgelopen weekend, nogal veel gedronken namelijk. :o Mede hierdoor ook mezelf niet elke dag gewogen, afgelopen donderdag woog ik nog 83.6kg.

Zal me morgenvroeg nog weer even wegen, kijken hoeveel ik dan weeg en dat hier posten. Heb verder zo'n gevoel dat dit schema wel redelijk goed werkt. Nogmaals bedankt voor alle reacties, tips en de support! :):cool:

EDIT: Heb morgenavond ook een weegmoment, zal dan me oude stats & nieuwe stats even melden :)
 
Sorry voor dubbele post
 
Net een minuutje geleden mezelf even gewogen en kwam uit op 86.4kg. Dat is dus een groei van 2.9kg in één week (van dinsdag tot dinsdag), wel weeg ik normaal op de ochtend en niet in de avond. Komt waarschijnlijk door afgelopen weekend, nogal veel gedronken namelijk. :o Mede hierdoor ook mezelf niet elke dag gewogen, afgelopen donderdag woog ik nog 83.6kg.

Zal me morgenvroeg nog weer even wegen, kijken hoeveel ik dan weeg en dat hier posten. Heb verder zo'n gevoel dat dit schema wel redelijk goed werkt. Nogmaals bedankt voor alle reacties, tips en de support! :):cool:

EDIT: Heb morgenavond ook een weegmoment, zal dan me oude stats & nieuwe stats even melden :)
Dat is wel wat veel e ;)
 
Dat is wel wat veel e ;)
Ben ik het zeker mee eens. Maar ik hou me nog even aan dit schema tot volgende week dinsdag, met elke dag in de ochtend een weegmoment. Mogelijk dat ik nog weer iets zak, of gewoon normaal doorgroei qua gewicht.

EDIT:
Woensdag ochtend: 85.9kg;
Donderdag ochtend: 86.1kg;
Vrijdag ochtend: 86.1kg;
Zaterdag ochtend Vergeten;
Zondag ochtend 86.3kg;
Maandag ochtend 86.5kg.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven