MuscleMeat

voor alle aanhangers van IIFYM

IIFYM is top, maar het lijkt mij vrij vanzelfsprekend dat je je niet vol gaat stouwen met chocola en noem t op.
Als jij elke dag een pizza naar binnen stouwd zit je overigens ook vrij snel aan je macro's (tenzij je een gekke ecto bent die 5000 kcals weg kan stouwen)
Basis voeding is voor mij nog altijd kip/vis/pasta/rijst/volkorenbrood (MET PINDAKAAS:D)
nog steeds snap je niet wat IIFYM grappig...

pizza is al gouw 1k calories en dat is sws geen IIFYM... op de IIFYM manier dan

Best amusant om te zien hoe zulke topics altijd discussies doen oplaaien terwijl het allemaal vrij duidelijk is imo.

Aan de aanhangers van IIFYM... Nou hoor ik vaak dat timing geen reet uit zou maken. Je moet gewoon zorgen dat je aan het eind van de dag je benodigde hoeveelheid kcal, eiwit, koolhydraten en vet binnen hebt gekregen. Ik hoop
dat dit waar is, want dat maakt voeding een stuk eenvoudiger.
Maar nu even iets over plantaardige eiwitten. Het aminozuurprofiel van plantaardige eiwitten is dus niet volledig
en daarom moet je dus plantaardige eiwitbronnen combineren om toch een volledig aminozuurprofiel binnen te krijgen.
Zo zou je als je tarwe en noten (brood met pindakaas) combineert, een volledig aminozuurprofiel binnenkrijgen.
Maar geloven jullie dan ook dat deze twee elkaar aanvullende plantaardige eiwitbronnen in 1 maaltijd gecombineerd
moeten worden? Of vullen de eiwitten uit de rijst van je avondmaaltijd en de eiwitten uit de noten die je voor
het slapengaan eet, elkaar evengoed nog aan? Dit laatste lijkt mij namelijk logisch, als je ervanuit gaat dat
de momenten waarop je je calorieën en macros naar binnenkrijgt niet uit zouden maken.

''Of vullen de eiwitten uit de rijst van je avondmaaltijd en de eiwitten uit de noten die je voor
het slapengaan eet, elkaar evengoed nog aan?''

Dit. Eiwitten worden door je lichaam afgebroken voor ze worden opgenomen. Het maakt dan ook niet uit of je de verschillende aminozuren in 1 maaltijd binnenkrijgt of dat je deze verdeeld.

Even buiten beschouwing gelaten of het wel of niet uitmaakt of je je eten timed want hier ben ik het niet geheel mee eens.

pre en post voeding is belangrijk voor de rest van de dag maakt het geen moer uit al eet je al je voeding voor je slapen gaan en HGH release tijdens het slapen gaan is overrated

• Topic Starter Topic Starter
pre en post voeding is belangrijk voor de rest van de dag maakt het geen moer uit al eet je al je voeding voor je slapen gaan en HGH release tijdens het slapen gaan is overrated

verschillend wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een proteïne bron voor het slapen wel degelijk verschil maakt! (meer GH + grotere eiwitsynthese = meer spieropbouw) niet dat dit verschil gigantisch zal zijn maar het verschil is er wel degelijk ;)

''Of vullen de eiwitten uit de rijst van je avondmaaltijd en de eiwitten uit de noten die je voor
het slapengaan eet, elkaar evengoed nog aan?''

Dit. Eiwitten worden door je lichaam afgebroken voor ze worden opgenomen. Het maakt dan ook niet uit of je de verschillende aminozuren in 1 maaltijd binnenkrijgt of dat je deze verdeeld.

Even buiten beschouwing gelaten of het wel of niet uitmaakt of je je eten timed want hier ben ik het niet geheel mee eens.
Dit is geen redenatie. Je zegt nu feitelijk: ze worden afgebroken voor ze worden opgenomen, dus maakt het niet uit of je de verschillende aminozuren in 1 maaltijd binnenkrijgt of dat je deze verdeeld. ???

En voor maximale stimulering van de eiwitsynthese maakt het wel degelijk uit. Neem een eiwit bron die vrijwel geen leucine bevat en activatie van mTORC1 zal minimaal zijn. Neem jij vervolgens specifiek dat aminozuur 'n paar uur later, in de absentie van de overige aminozuren, gebeurt er wederom vrij weinig.

Bedankt voor je post. Blijkbaar dacht ik er wat te simpel over, ik besefte niet dat het juist wel van belang is verschillende aminozuren tegelijk binnen te krijgen terwijl je lichaam ze toch los van elkaar verwerkt. Is dit dan ook onjuist? Dat je lichaam de aminozuren los van elkaar verwerkt? Heb je toevallig zo een onderzoek paraat dat ik kan nalezen hierover? Ik probeer vaak zelf onderzoeken op te zoeken op pubmed maar ik vind erg lastig een geschikt onderzoek.

Volgens mij kun je iifym best er op nahouden zolang je niet teveel suikers binnen krijgt.

Daarnaast gewoon gezond junken, pringles bijvoorbeeld per 100 gram: 52 Gram kh, 31 gram vet waarvan 3 gram suiker en 4.6 gram verzadigde vetten. Beter dan de gemiddelde b&f shake :roflol:

---------- Post toegevoegd 2 June 2013 om 13:51 ----------

Bedankt voor je post. Blijkbaar dacht ik er wat te simpel over, ik besefte niet dat het juist wel van belang is verschillende aminozuren tegelijk binnen te krijgen terwijl je lichaam ze toch los van elkaar verwerkt. Is dit dan ook onjuist? Dat je lichaam de aminozuren los van elkaar verwerkt? Heb je toevallig zo een onderzoek paraat dat ik kan nalezen hierover? Ik probeer vaak zelf onderzoeken op te zoeken op pubmed maar ik vind erg lastig een geschikt onderzoek.

Het lichaam kan verschillende aminozuren in andere omzetten. Alleen zijn er wel een paar essentiële aminozuren die het lichaam niet zelf aan kan maken.. Zitten vooral in vlees (en whey) als ik me niet vergis.

Uit de context van je vorige post doel je volgens mij op de absorptie vanuit het darmstelsel? In dat geval; ja eiwitten worden afgebroken in individuele aminozuren en deze worden vervolgens opgenomen (echter ook di- en tripeptiden, dit zijn 'mini-eiwitten' die bestaan uit respectievelijk 2, dan wel 3 aminozuren). De aminozuren dienen zelf een specifieke rol, het belangrijkst hierin zijn de essentiele aminozuren.

Je kunt zoeken op hoe mTORC1 gereguleerd wordt door de flow van aminozuren op pubmed. Dus 'n query in de richting van 'mTORC1 AND amino acids' (al dan niet met [title] erin verwerkt).

verschillend wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een proteïne bron voor het slapen wel degelijk verschil maakt! (meer GH + grotere eiwitsynthese = meer spieropbouw) niet dat dit verschil gigantisch zal zijn maar het verschil is er wel degelijk ;)
die onderzoeken die getest zijn op 8 vrijwilligers?:P

• Topic Starter Topic Starter
die onderzoeken die getest zijn op 8 vrijwilligers?:P

die ken ik niet. ???

maar goed een review speciaal voor jou...

Take home message: Consume at least a single meal with a good portion of protein in the hours before going to sleep.
[Link niet meer beschikbaar]

die ken ik niet. ???

maar goed een review speciaal voor jou...

Take home message: Consume at least a single meal with a good portion of protein in the hours before going to sleep.
[Link niet meer beschikbaar]
Slecht artikel, heb dit hier op het board nog beargumenteerd, zal even zoeken.

---------- Post added 2 June 2013 at 15:50 ----------

Gevonden wat ik destijds reageerde:
Zal vanavond eens kijken als het uitkomt. Heb even snel geskimmed en kwam uit bij het grafiekje van het circadiane verloop van de test waarden, dat is alles behalve 'n zaligmakende verklaring. Duurt sowieso enkele uren voordat je uberhaupt verhoogde transcriptie gaat meten, dus voordat er uberhaupt translatie naar eiwit begint.

Transcriptie is het proces waarbij een RNA kopie van het DNA gemaakt wordt (mRNA) die als blauwdruk dient voor het uiteindelijke eiwit. Transcriptie heeft geen aminozuren aanvoer nodig (mRNA bevat geen aminozuren, het is geen eiwit). Vervolgens wordt de mRNA getransleerd naar eiwit, waarvoor natuurlijk wel aminozuren nodig zijn. Uiteindelijke translatie duurt zelfs nog langer.

Geen kopie van het gehele DNA natuurlijk, maar van het gen wat tot expressie wordt gebracht.

Nee, wat ik uitlegde is dat de verklaring achter de studie resultaten gewoon 'n beetje uit de lucht is gegrepen, de studies doen er ook nergens melding van. Enige wat je eigenlijk kunt concluderen is dat het verstandig is om je eiwitten te spreiden. Wordt overigens ook in geen enkele studie melding gedaan van CRPT, en heb het even gegoogled en lijkt dus weer zo'n fancy verzonnen acronym die je beter zou kunnen interpreteren ook alszijnde dat het verstandig is om je eiwitten te spreiden.

Hij haalt overigens ook de studie van Jordan et al. aan waarbij de eiwitten geeneens 's avonds voor het slapen worden genomen. Wat er gebeurt is dat er eiwitten worden genomen 1 1/2 uur na ontbijt in groep 1 en koolhydraten voor groep 2, en 1 uur na het trainen koolhydraten voor groep 1 en eiwitten voor groep 2. En het is daarnaast ook geeneens de laatste meal van de dag, er komt nog dinner 2 uur later. Zo'n studie zegt meer over een eventuele anabolic window dan dat je je eiwitten beter voor het slapen kunt nemen.

(Eiwitten in de vorm van chocolade melk overigens).
Alles wat de eiwitsynthese stimuleert moet eerst voor transcriptie zorgen ja (Ik zal de nuance aanbrengen dat dit niet PER SE hoeft als je gewoon de translatiestap bijv. efficienter maakt wat hier dus niet direct het geval is.. voor de mierenneukers :rolleyes:). En het komt 'n beetje daar op neer ja heel kortgezegd: het kost gewoon heel wat tijd voordat er uberhaupt een verhoogde translatie plaatsvindt als gevolg van een verhoogd testniveau (als die er al plaatsvindt bij schommelingen binnen het fysiologische niveau). (Gen -> Transcriptie -> Translatie -> Folding -> Eiwit)

Wat betreft de anabolic window is het gewoon verstandig om voor het trainen al voldoende eiwitten binnen te krijgen. Als je traint in een gevoedde staat is wat je post workout eet minder belangrijk.

Artikel m.b.t. workout nutrition: http://muscleandsportsscience.com/the-sense-and-non-sense-of-pre-and-post-workout-nutrition/
En lees ook deze door: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23360586

Riekt naar sterke confirmation bias, waarschijnlijk met gebrek aan kennis (al kan het ook gewoon 'n flinke vorm van popularisatie zijn). In alle gevallen; het is een slecht stuk.

Terug
Naar boven