XXL Nutrition

Voorstel: Dossiers over reisgedrag, pinbetalingen en hobby's van burgers

roxxe zei:
als je niks te verbergen hebt, waarom moeilijk doen?

Hahaha, jij bent er al ingetrapt. Luister eens "Lonsdaler", het feit dat jij met dit merk loopt te paraderen op internet (zie avatar); zou in de toekomst wel eens kunnen betekenen dat je de aandacht van onze "hoeders" op je zou kunnen vestigen...

ik zie het als een uitdaging zo rebels mogelijk te zijn :)

O dus als je hobby modeltreintjes is, kun je verdachte worden van de moord op een conducteur ofzo? :eek:

Wat jammer dat ze hier nu pas mee komen. Als ze dit al in de jaren 70 hadden gedaan, hadden ze een treinkaping kunnen voorkomen. Hadden ze gewoon alle molukkers die met treintjes spelen in de gaten kunnen houden. Maargoed, beter laat dan nooit! :rolleyes:

Yzord zei:
Ik zeg al jaren....niet pinnen, maar contant betalen. 1 keer per maand je poen opnemen en alles contant betalen. Maar dit is niks hoor....inmiddels weet men al jaren waar je bent in een straal van 5 meter als je je mobiel bij je hebt. Ook duurt het niet lang meer voordat de blackbox in de auto komt. Nou, zeg dan maar dag tegen je privacy.

:roflol: Whaha sjonge jonge. Wat een stelletje paranoïde gasten zijn jullie toch. Nee man, nooit pinnen, stel je voor dat iemand er achter komt dat je gepin'ed hebt!!! :eek: So ****ing what?! Damn. D

De tijden veranderen, de utopische visie van een wereld waarin je alles kan doen en laten en de privacy maximaal is, is gewoon niet meer realistisch. Iedereen loopt te zeveren als ****ing terroristen vrijgesproken worden door gebrek aan bewijs. 'Hoe kan dit nou, typisch nederland blabla'. Maar als er pogingen ondernomen worden om makkelijk aan meer bewijs te komen flipt iedereen hem. Wat wil je nou? Het is of het één, of het ander. Vroeger toen we nog met speren en knuppels rondliepen had je deze problemen niet. Maar nu kan 1 mafkees of een kleine groep mafkezen met slechte bedoelingen heel wat meer schade aan richten. Daardoor is er gewoon meer controle nodig.

Er worden meteen doom scenario's geschetst, **** the system leuzen geroepen en weet ik wat. Ook nog door dezelfde gasten die helemaal flippen als er 3 pedofielen op internet openlijk toegeven dat ze graag naar naakte kleine kinderen kijken. Nee dan moet er geen privacy zijn, dan moet de overheid meteen iedereen achter slot en grendel gooien want dat kan niet door de beugel. Kom op zeg, wat willen jullie nou? Enb niet dat ik die pedo mofo's hier wil verdedingen, maar als je wil dat de overheid dit soort controles uitvoert zal je je er bij neer moeten leggen dat je wat van je privacy in moet leveren. Het is ook echt niet het einde van de wereld als iemand weet waar jij pint.

De bevoegdheden die de autoriteiten op dit moment hebben, zijn ruim voldoende. Dat is al bewezen. Het gaat erom dat we niet steeds verder afglijden naar een totalitaire staat. Dit proces gaat zeer langzaam en wordt ook wel het 'boiling frog syndrome' genoemd...

Natuurlijk moet je niet meteen paranoia worden (zoals met de pedo-kwestie), maar ik denk dat je heeeel voorzichtig met deze nieuwe technieken moet zijn.

Als de technieken die we nu hebben in de handen van de Nazi's zouden zijn gevallen, was er geen Jood meer in leven. Verder is het natuurlijk kinderachtig om te denken dat er nooit meer zoeits als een oorlog plaats zal vinden; de geschiedenis is een opeenstapeling van oorlog en onderdrukking.

Persoonlijk ben ik meer bang voor een overheid die mij altijd en overal controlleert dan dat ik slachtoffer wordt van een misdrijf. Dat is in mijn ogen een kwestie van pech; verkeerde plaats op een verkeerd moment.

Leesvoer: Alexis de tocqueville; Kafka; het proces ;)

Laatst bewerkt:
Ik ben het deels wel met je eens maar ik vind dat er gewoon overdreven gereageerd wordt. Je kan vergelijkingen maken met de nazi's, maar als de technieken van nu in handen waren van de nazi's liepen we misschien nu wel weer rond in berenvellen en leefde we in grotten als gevolg van een nucleaire oorlog.

Bovendien zijn het altijd dezelfde lui die eindeloos lopen te zeuren op 'het syteem'. Ze willen wel de lusten, maar niet de lasten, wel de rechten maar niet de plichten. En zo is het altijd.

Je moet gewoon een afweging maken. Misschien wordt de terroristische dreiging aangedikt, waarschijnlijk wel. Maar de inbreuk in privacy kwestie wordt imo ook behoorlijk overdreven.

Het kabinet wil dossiers laten aanleggen over bijvoorbeeld het reisgedrag, pinbetalingen en hobby’s van burgers.
Iedereen maakt zich druk over het kabinet, maar bedrijven doen dit al lang.

Laatst werd ik gebeld door iemand van KPN. Hij stelde voor dat KPN mijn belgedrag ging monitoren, en me vervolgens een advies voor het meest voordelige abonnement.
Toen ik er naar vroeg moest hij toegeven dat hij met een druk op de knop mijn belgedrag op zijn computerschermpje kon toveren.
Net zoals de AH dankzij mijn bonuskaart weet wat ik inkoop. Dat soort informatiewinning is je niks om je druk over te maken. Zolang die info maar niet wordt misbruikt.

Wat is misbruik? Een terroristendreiging(kje) heeft die discussie nieuw leven in geblazen.
Ik heb vorig jaar het Anarchistic Cook Book gedownload. En ik heb gekeken of je automatische wapens via het internet kan bestellen (ja, een chinese ak 47 wordt in onderdelen verstuurd vanuit Rusland :eek: :D).
Ik heet Koen, dus de kans dat justitie ziet dat het om puberale nieuwsgierigheid gaat is groot. Maar als ik nou Youssef had geheten?

Bro, de overheid weet ook dat jij een tijd geleden bij de free record shop een DVD met de titel 'pop that chery 3' hebt gekocht. Dat, samen met de kennis dat jij informatie over AK's opzoekt, wil zeggen dat 'het systeem' wéét dat jij een sicko bent!

Rob G zei:
:roflol: Whaha sjonge jonge. Wat een stelletje paranoïde gasten zijn jullie toch. Nee man, nooit pinnen, stel je voor dat iemand er achter komt dat je gepin'ed hebt!!! :eek: So ****ing what?! Damn. D

Mag ik misschien zelf bepalen hoe belangrijk ik mijn privacy vind? Hardstikke bedankt. Het gaat er niet om wat ik pin, het gaat erom waar ik pin. Maar dat is alleen voor de echte slimme mensen weggelegd, sorry.

De tijden veranderen, de utopische visie van een wereld waarin je alles kan doen en laten en de privacy maximaal is, is gewoon niet meer realistisch. Iedereen loopt te zeveren als ****ing terroristen vrijgesproken worden door gebrek aan bewijs. 'Hoe kan dit nou, typisch nederland blabla'. Maar als er pogingen ondernomen worden om makkelijk aan meer bewijs te komen flipt iedereen hem. Wat wil je nou? Het is of het één, of het ander. Vroeger toen we nog met speren en knuppels rondliepen had je deze problemen niet. Maar nu kan 1 mafkees of een kleine groep mafkezen met slechte bedoelingen heel wat meer schade aan richten. Daardoor is er gewoon meer controle nodig.

Over paranoide gesproken, omfg. Alsof je je explosieven met je pin betaald. En de enige keren dat terroristen met de trein rijden, is het al te laat. Laat staan de we weten wat hun hobbies zijn....mensen opblazen....nou, tis al gebleken dat de rechter er al niks mee doet huh als men weet dat je graag mensen opblaast, dus wat bovenstaande mening van jou ertoe doet snap ik niet zo.

Er worden meteen doom scenario's geschetst, **** the system leuzen geroepen en weet ik wat. Ook nog door dezelfde gasten die helemaal flippen als er 3 pedofielen op internet openlijk toegeven dat ze graag naar naakte kleine kinderen kijken. Nee dan moet er geen privacy zijn, dan moet de overheid meteen iedereen achter slot en grendel gooien want dat kan niet door de beugel. Kom op zeg, wat willen jullie nou? Enb niet dat ik die pedo mofo's hier wil verdedingen, maar als je wil dat de overheid dit soort controles uitvoert zal je je er bij neer moeten leggen dat je wat van je privacy in moet leveren. Het is ook echt niet het einde van de wereld als iemand weet waar jij pint.

Dat is wel het einde van de wereld, want ik bepaal hoe ik mijn privacy indeel, en niet een of ander snotjong in een kamer met een riant salaris en een blonde kakteef thuis. Ik ben gewoon gesteld op mijn privacy en omdat ik dat ben k*nker ik graag op bovenstaande voorstellen welke weer door onze oh zo sympathieke regering is bedacht. Dat jij vindt dat wij paranoide reageren is uiteraard jouw mening, maar ik zou graag over mijn eigen privacy willen beslissen. Durf te wedden jij ook.

Zie bovenstaand

Als we dit over ons heen laten komen, word de volgende stap dat alles gekoppeld gaat worden aan onze ziektekostenverzekering. Dus als je dan meer dan een pizza in de week aanschaft in de AH, dan wordt je vanzelf in een duurdere categorie geplaatst.

Yzord zei:
Mag ik misschien zelf bepalen hoe belangrijk ik mijn privacy vind? Hardstikke bedankt. Het gaat er niet om wat ik pin, het gaat erom waar ik pin. Maar dat is alleen voor de echte slimme mensen weggelegd, sorry.

Het is maar goed dat jij zo slim bent bro :rolleyes:

En je lijkt me nogal een schlemiel als je denkt dat jou pingedrag niet sowieso te traceren is. Dus ik weet niet waar jij pint en waar je zo bang voor bent dat mensen achter komen, maar als ze willen komen ze daar sowieso wel achter. En wat heb je te verberen met je pingedrag? Als jij dit gebruikt om illigale shit mee uit te voeren dan hoop ik dat je opgepakt wordt.

Yzord zei:
Over paranoide gesproken, omfg. Alsof je je explosieven met je pin betaald. En de enige keren dat terroristen met de trein rijden, is het al te laat. Laat staan de we weten wat hun hobbies zijn....mensen opblazen....nou, tis al gebleken dat de rechter er al niks mee doet huh als men weet dat je graag mensen opblaast, dus wat bovenstaande mening van jou ertoe doet snap ik niet zo.

Dat doet er heel veel toe. Andere tijdens vragen om een andere aanpak. Jij wil beweren dat aanslagen totaal niet te voorkomen zijn en we dus ook net zo goed niet de moeite moeten doen. Dat is jou mening, ik ben blij dat er een overheid is die nog enigsinds probeert een oogje in het zeil te houden.

Yzord zei:
Dat is wel het einde van de wereld, want ik bepaal hoe ik mijn privacy indeel, en niet een of ander snotjong in een kamer met een riant salaris en een blonde kakteef thuis. Ik ben gewoon gesteld op mijn privacy en omdat ik dat ben k*nker ik graag op bovenstaande voorstellen welke weer door onze oh zo sympathieke regering is bedacht. Dat jij vindt dat wij paranoide reageren is uiteraard jouw mening, maar ik zou graag over mijn eigen privacy willen beslissen. Durf te wedden jij ook.

Als jij zo persee zelf wil weten hoe je heel je leven indeelt moet je lekker in een houten hut op de hei gaan zitten. Je maakt elke dag gebruik van het systeem, je maakt gebruik van allerlei voorzieningen dus lijkt het me logisch dat je daar ook wat voor inleverd. Je wil wel alle gemakken, je loopt wel meteen te zeiken als 1 van die gemakken van je afgenomen wordt. Maar zodra je er zelf wat voor moet doen gaat het te ver.

En jou eeuwige opgekropte frustraties over de riante salarissen van andere zijn wel duidelijk. Dat jij zelf niet van je leven hebt gemaakt wat je eigenlijk misschien wel zou willen hoef je niet af te reageren op andere. Als je niet kan meedraaien in het systeem wil dat niet zeggen dat het systeem niet klopt. Misschien ligt het wel aan je eigen incompetentie.

Rob G zei:
Het is maar goed dat jij zo slim bent bro :rolleyes:

En je lijkt me nogal een schlemiel als je denkt dat jou pingedrag niet sowieso te traceren is. Dus ik weet niet waar jij pint en waar je zo bang voor bent dat mensen achter komen, maar als ze willen komen ze daar sowieso wel achter. En wat heb je te verberen met je pingedrag? Als jij dit gebruikt om illigale shit mee uit te voeren dan hoop ik dat je opgepakt wordt.

Dat doet er heel veel toe. Andere tijdens vragen om een andere aanpak. Jij wil beweren dat aanslagen totaal niet te voorkomen zijn en we dus ook net zo goed niet de moeite moeten doen. Dat is jou mening, ik ben blij dat er een overheid is die nog enigsinds probeert een oogje in het zeil te houden.

Als jij zo persee zelf wil weten hoe je heel je leven indeelt moet je lekker in een houten hut op de hei gaan zitten. Je maakt elke dag gebruik van het systeem, je maakt gebruik van allerlei voorzieningen dus lijkt het me logisch dat je daar ook wat voor inleverd. Je wil wel alle gemakken, je loopt wel meteen te zeiken als 1 van die gemakken van je afgenomen wordt. Maar zodra je er zelf wat voor moet doen gaat het te ver.

En jou eeuwige opgekropte frustraties over de riante salarissen van andere zijn wel duidelijk. Dat jij zelf niet van je leven hebt gemaakt wat je eigenlijk misschien wel zou willen hoef je niet af te reageren op andere. Als je niet kan meedraaien in het systeem wil dat niet zeggen dat het systeem niet klopt. Misschien ligt het wel aan je eigen incompetentie.

Ik beschouw bovenstaande als ongefundeerde uitspraken. Je weet niet eens waar je het over hebt. Je begint maar meteen over illegaliteit te kramen en het feit dat ik vol frustraties zit. Dat je me niet moet weet ik nu wel, maar ga niet dom uit je nek lopen lullen als je niet eens bevoegd bent om andersmans mening te accepteren cq. te beoordelen. Ik leef in een vrij land en mag een mening hebben over zaken die spelen. Dat je mijn mening niet accepteert, ok, so be it, maar doe niet net alsof je me kent.

Yzord zei:
Ik beschouw bovenstaande als ongefundeerde uitspraken. Je weet niet eens waar je het over hebt. Je begint maar meteen over illegaliteit te kramen en het feit dat ik vol frustraties zit. Dat je me niet moet weet ik nu wel, maar ga niet dom uit je nek lopen lullen als je niet eens bevoegd bent om andersmans mening te accepteren cq. te beoordelen. Ik leef in een vrij land en mag een mening hebben over zaken die spelen. Dat je mijn mening niet accepteert, ok, so be it, maar doe niet net alsof je me kent.

Ok meneer de taalkundige, waarom zou ik niet bevoegd zijn om iemands mening te accepteren? Ga niet op mijn taalgebruik letten als je zelf de betekenis van woorden niet eens weet.

Tuurlijk mag je een mening hebben, net zo goed als ik het recht heb op een eigen mening. Ik kan me gewoon irriteren aan die klagende instelling die je altijd hebt. Je komt over als een gefrustreerd iemand omdat je altijd denkt dat je te kort komt en dat de overheid jou in de weg staat. Als je het niet kan trekken om een discussie te voeren moet je niet elke dag topics openen die dit soort discussies uitlokken.
Ik doe niet net alsof ik je ken maar aan de hand van vele posts kan je wel een bepaald beeld van iemand vormen.

benchMarc zei:
Stel je voor, dadelijk gaan ze ook nog chips vanaf de geboorte implementeren met alle gegevens ;)

Je kan er een knipoog achter zetten, maar reken maar dat dit iets is wat allang besproken en misschien al wel goedgekeurd is.

Rob G zei:
Ok meneer de taalkundige, waarom zou ik niet bevoegd zijn om iemands mening te accepteren? Ga niet op mijn taalgebruik letten als je zelf de betekenis van woorden niet eens weet.

Tuurlijk mag je een mening hebben, net zo goed als ik het recht heb op een eigen mening. Ik kan me gewoon irriteren aan die klagende instelling die je altijd hebt. Je komt over als een gefrustreerd iemand omdat je altijd denkt dat je te kort komt en dat de overheid jou in de weg staat. Als je het niet kan trekken om een discussie te voeren moet je niet elke dag topics openen die dit soort discussies uitlokken.
Ik doe niet net alsof ik je ken maar aan de hand van vele posts kan je wel een bepaald beeld van iemand vormen.

Laat mij maar lekker klagen en gedraag jij je maar als gehoorzame burger...iedereen blij ok?

Opzich snap ik de gedachte erachter.

Alleen laat het kabinet zich eerst eens dusdanig manifisteren dat er op z'n minst de komende tien jaar geen zandkorrel uitlekt. Dossiertje hier, disketteje daar, mondelinge verspreking, en corrupte lui.

Ze hebben nu een schoenendoos met informatie waarvan de helft op straat ligt, geef ze met die gedachte alsjeblieft niet de verantwoordelijkheid over een pakhuis.

Rob G zei:
Je kan vergelijkingen maken met de nazi's, maar als de technieken van nu in handen waren van de nazi's liepen we misschien nu wel weer rond in berenvellen en leefde we in grotten als gevolg van een nucleaire oorlog.

Ja, das waar... het nazi-gebeuren erbij betrekken is niet zo heel fraai.

Maar toch; het is m.i. een van de belangrijkste beginselen van de rechtsorde, dat je onschuldig bent totdat je iets hebt gedaan en dit bewezen is. Men mag pas inbreuk op de persoonlijke levenssfeer doen, door middel van onderzoek, als er sprake is van verdenkeing (en hier is nu al niet zo gek veel voor nodig).

Nu gaat het dus eigenlijk omgekeerd worden. Je bent al verdacht voordat je iets doet, want er loopt voortdurend een onderzoek naar je. Gewoon continu vindt er datamining plaats.... En daarbij, wie interpreteert alle verbanden; dat wil ook nog wel verschil maken. Een zwartekousebander uit de Veluwe, of een type als Rob Oudkerk?

En betreft de drogreden: als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen is natuurlijk flauwekul.

Vreemdgaan bijvoorbeeld; Bij de wet is dat idd niet verboden, maar het kan je wel in een moeilijke positie brengen. Derhalve wil je dat dus wel voor jezelf houden, en wil je dat dus wel verbergen.... Het is volgens mij niet goed als alles bekend is bij en gekend wordt door de staat.

Ik ben het er mee eens dat de veiligheid in onze tijd om andere maatregelen vraagt. Maar het middel moet niet erger worden dan de kwaal. Dan hebben de terreurzaaiers alsnog gewonnen! :o :o

Laatst bewerkt:
Ik hoor trouwens nooit iemand klagen over het feit dat praktisch iedereen te traceren is via z'n gsm.

Terug
Naar boven