Fitness Seller

Voorstellen en beginnen

ap0

Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
71kg
Vetpercentage
12%
Hallo iedereen,

Een paar weken geleden heb ik besloten dat ik ga beginnen met fitnessen/BB. Ik ga gewoon beginnen met me voor te stellen en van daaruit een beetje mijn plan schetsen en een paar vragen stellen.

Ik ben een (bijna) 23jarige student in Leuven en woon hier samen met mijn vriendin.
Ik weeg 71kg, ben een 184cm en heb, als ik het juist berekend heb, een vet% van 11,6. Ik kan misschien wel zeggen dat ik een eerder ectomorphe lichaamsbouw heb. Het plan is dus om te gaan bulken, massa te creëeren en als doel een 80kg te wegen met een vetpercentage tussen 9-11.

--------Training

Het effectief starten van mijn training heb ik vastgezet op 5 september omdat ik tot dan nog herexamens heb. Qua huidige beweging fiets/wandel ik elke dag wel 20 a 30 minuten, afhankelijk van oa mijn lessen. Een keer per week, maandagavond, heb ik twee uur basketbal training. Dit is niet op hoog niveau maar aangezien ik nogal ectomorph ben en van plan ben te bulken lijkt me dit genoeg cardio voor de week (juist????).

Als trainingsschema ben ik van plan iets te doen van 3 of 4 dagen per week trainen. Omdat er wel veel trainingsschemas te vinden zijn op het internet, zou ik hier wel graag wat advies in hebben om de juiste keuze te maken.
Op het forum ben ik een aantal keer tegengekomen dat stronglift 5x5 (http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/stronglifts-5x5) werd aanbevolen voor beginners. Voor ik dit tegenkwam was ik echter vastberaden om een splitprogramma te volgen, dit bijv. http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/split-schema-beginners. Omdat mijn spieren nog niet veel gewoon zijn, dacht ik dat het goed was ze lang genoeg te laten herstellen, waarom ik zelf eerder het split-schema zou kiezen. Nu is mijn vraag, "Waarom is het één beter dan het ander"?

Als voorbereiding op september dacht ik om thuis al te beginnen met dagelijks een paar oefeningen. Na een beetje opzoekwerk heb ik het volgende gedaan: 10x push up, 10x crunch (met voeten in de lucht), 20x squats. Dit 3x na elkaar, zonder pauze. Voor mij was dit al behoorlijk zwaar (vooral de push ups).
Ik was van plan dit dagelijks te doen maar gisteren had ik toch behoorlijk wat spierpijn aan bijna elke spier die ik gebruikt heb tijdens de oefeningen. Vandaag is het nog niet veel beter. #vraag# "Is het bij spierpijn belangrijker om je spieren te laten rusten of om je geplande oefeningen toch in de mate van het mogelijke uit te voeren?".

---------Voeding

Ik heb mijn bmr berekend en in rust verbruik ik 1802kcal. Ik heb als doel gesteld dat ik vanaf de start van mijn training 3000 a 3400kcal probeer binnen te krijgen. Ik ben zelf al wel gewoon om dagelijks voor mezelf( en mijn vriendin) gezond en vers te koken, daarnaast heb ik ook veel info gevonden om het internet dus over voeding heb ik niet zoveel vragen.

---------Supplementen

Misschien krijg ik het commentaar dat ik als beginner nog niet aan supplementen moet denken maar vraag er toch even iets over. Afgelopen dagen heb ik mijn voeding wat bijgehouden met fatsecret en kwam ik tot de vaststelling dat ik te weinig vetten, en vooral te weinig eiwitten binnenkrijg ivlm carbs (met normaal te eten zoals ik de afgelopen jaren heb gedaan). Om deze reden, en gedeeltelijk ook omdat het in verhouding wel goedkoper en makkelijker uitkomt dan vers eten, dacht ik om een pot whey aan te kopen. Ik zou dit wel juist gebruiken en bijv niet 2x per dag als standaard maaltijd vervanger. Daarnaast vraag ik me ook af of creatine, of een andere vorm van pre of post workout, een goede aanvulling zou zijn op mijn programma? Zo ja, wat raden jullie aan?

---------Doelen

Op internet ben ik ook verschillende keren tegengekomen dat het belangrijk is om bepaalde doelen te stellen om te helpen met je motivatie. Zoals ik in het begin zei heb ik een vaag doel voor ogen om 80kg te bereiken met een vet% tussen 9 en 12. Ik weet dat dit heel wat is en dat ik er waarschijnlijk zeker 1, 2 jaar of zelf langer over moet doen om dit te bereiken. Daarom dat ik mij afvraag, wat zijn haalbare doelen per week/per maand in massatoename en wat is de verhouding vet dat hier (onvermijdelijk?) bijkomt tijdens het bulken?

---------zo, dat was al een hele boterham. Bedank voor jullie tijd om dit door te lezen, ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt!

Ps. ik heb zoals aanbevolen veel van de stickies gelezen en heb met deze informatie in het achterhoofd geprobeerd geen domme vragen te stellen. Iedereen is anders en wou graag een beetje persoonlijk advies en bevestiging over of ik al dan niet een goede planning heb opgebouwd voor mezelf.

Laatst bewerkt:
Het effectief starten van mijn training heb ik vastgezet op 5 september omdat ik tot dan nog herexamens heb. Qua huidige beweging fiets/wandel ik elke dag wel 20 a 30 minuten, afhankelijk van oa mijn lessen. Een keer per week, maandagavond, heb ik twee uur basketbal training. Dit is niet op hoog niveau maar aangezien ik nogal ectomorph ben en van plan ben te bulken lijkt me dit genoeg cardio voor de week (juist????).

Cardio is voor spiermassa creëren niet nodig. Hou er wel rekening mee dat je dit op te tellen bij je onderhoud.
Als trainingsschema ben ik van plan iets te doen van 3 of 4 dagen per week trainen. Omdat er wel veel trainingsschemas te vinden zijn op het internet, zou ik hier wel graag wat advies in hebben om de juiste keuze te maken.
Op het forum ben ik een aantal keer tegengekomen dat stronglift 5x5 (http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/stronglifts-5x5) werd aanbevolen voor beginners. Voor ik dit tegenkwam was ik echter vastberaden om een splitprogramma te volgen, dit bijv. http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/split-schema-beginners. Omdat mijn spieren nog niet veel gewoon zijn, dacht ik dat het goed was ze lang genoeg te laten herstellen, waarom ik zelf eerder het split-schema zou kiezen. Nu is mijn vraag, "Waarom is het één beter dan het ander"?
Geen van beiden is beter en ik zou ze beiden niet aanraden. Ik zou gaan voor een fullbody 3x per week of upperbody/lowerbody split 4x per week. http://www.muscleandstrength.com/workouts/jason-blaha-ice-cream-fitness-5x5-novice-workout of http://www.schemaatje.nl/fitnessschema/upper-lower-split-gevorderden
Als voorbereiding op september dacht ik om thuis al te beginnen met dagelijks een paar oefeningen. Na een beetje opzoekwerk heb ik het volgende gedaan: 10x push up, 10x crunch (met voeten in de lucht), 20x squats. Dit 3x na elkaar, zonder pauze. Voor mij was dit al behoorlijk zwaar (vooral de push ups).
Ik was van plan dit dagelijks te doen maar gisteren had ik toch behoorlijk wat spierpijn aan bijna elke spier die ik gebruikt heb tijdens de oefeningen. Vandaag is het nog niet veel beter. #vraag# "Is het bij spierpijn belangrijker om je spieren te laten rusten of om je geplande oefeningen toch in de mate van het mogelijke uit te voeren?".
Bij bodyweight oefeningen kun je ze elke dag trainen, ga je met gewicht trainen dan zul je meer rust moeten pakken.

Misschien krijg ik het commentaar dat ik als beginner nog niet aan supplementen moet denken maar vraag er toch even iets over. Afgelopen dagen heb ik mijn voeding wat bijgehouden met fatsecret en kwam ik tot de vaststelling dat ik te weinig vetten, en vooral te weinig eiwitten binnenkrijg ivlm carbs (met normaal te eten zoals ik de afgelopen jaren heb gedaan). Om deze reden, en gedeeltelijk ook omdat het in verhouding wel goedkoper en makkelijker uitkomt dan vers eten, dacht ik om een pot whey aan te kopen. Ik zou dit wel juist gebruiken en bijv niet 2x per dag als standaard maaltijd vervanger. Daarnaast vraag ik me ook af of creatine, of een andere vorm van pre of post workout, een goede aanvulling zou zijn op mijn programma? Zo ja, wat raden jullie aan?

De enige supps die je nodig hebt zijn eiwitten (maakt niet uit welke), om de reden die je zelf al aangeeft en creatine, omdat het een van de weinige bewezen supps is.
---------Doelen

Op internet ben ik ook verschillende keren tegengekomen dat het belangrijk is om bepaalde doelen te stellen om te helpen met je motivatie. Zoals ik in het begin zei heb ik een vaag doel voor ogen om 80kg te bereiken met een vet% tussen 9 en 12. Ik weet dat dit heel wat is en dat ik er waarschijnlijk zeker 1, 2 jaar of zelf langer over moet doen om dit te bereiken. Daarom dat ik mij afvraag, wat zijn haalbare doelen per week/per maand in massatoename en wat is de verhouding vet dat hier (onvermijdelijk?) bijkomt tijdens het bulken?

Ik zou kleinere doelen stellen zoals 50kg benchen, etc. Die 80kg ga je wrs wel binnen 2 jaar halen, MITS je goed traint en OOK je benen traiint, anders ben je langer bezig. Goede massatoename is 0.25-0.5kg ongeveer per week, maar gewicht is nooit stabiel en hier moet je dus niet teveel op letten. Vet bijkomen is als je een calorie overschot eet onvermijdelijk en dit moet je accepteren. Ik raad je wel aan om te beginnen met bulken op 3000kcal en dit langzaam te gaan verhogen, wanneer je niet meer bijkomt.
Hopelijk heb je er wat aan!

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt! Hier heb ik inderdaad heel wat aan!

Weet het alleen nog niet zo goed voor mijn trainingsprogramma. Je stelt oa een split training voor met 'voor gevorderde' in de titel. Is er niet een rede (en wat is die rede eigenlijk :p?) waarom bepaalde programma's voor beginners worden aanbevolen en andere voor gevorderde?

Ik zou een fullbody trainingsschema pakken. Vooral bestaande uit squats, deadlifts, benchpress, babrell rows, pullups(of chins), overhead presses.

Niks mis met whey als eiwitbron, ik eet dagelijks een sludge van whey, volle melk, pindakaas en soms havermout(cut, dus vaak niet). En dit is dus in plaats van een maaltijd bestaande uit bijvoorbeeld rijst en kip.

Doe zoveel cardio als je wilt, zolang je maar alle verbruikte kcal extra eet, en zorgt dat je genoeg voeding binnen hebt geruime tijd voor de cardio. Of het optimaal is betwijfel ik, maar zolang het geen uren per dag zijn ga je echt geen significant verschil merken.

---------- Toegevoegd om 12:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:55 ----------

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat je bodyweight oefeningen elke dag kunt doen(zelfde spiergroepen bedoel je toch?). Als je 15 pushups kunt lijkt het me niet slim dagelijks 5 setjes van 12 reps te doen ofzo.

Elke dag bankdrukken, 5x12 reps met 50kg, als je 60kg 12x kunt drukken, is toch ook niet slim?

Als je nu 100 pushups kunt en dagelijks 5x 10 pushups doet is het misschien een ander verhaal, maar hij vond het al redelijk zwaar...

Terug
Naar boven