AndroidHealthClinic

Voorstellen en RPE vs Algehele vermoeidheid vraag

Kman

Novice
Waardering
3
Lengte
1m74
Massa
98kg
Vetpercentage
29%
Man, 41 jaar, 174 cm.
Laatste Tanita-meting: ±97 kg, ~29% vet, visceraal vet 13.

Doel: vetverlies met maximaal spierbehoud en het liefst spieropbouw (body recomposition)

• Sindskort (begin januari,) train ik 3× per week kracht en zit in een calorietekort, ondersteund door Ozempic.
  • Calorie-inname meestal 1600–2000 kcal per dag, soms een uitschieter richting ~2400 kcal.
  • Eiwit: minimaal 160 g per dag.
  • Elke ochtend 5 g creatine + elektrolyten.
  • Slaap is matig (±7 uur per nacht) en mijn stressniveau is hoog.
Training zoals ik ’m nu doe
  • Herhalingen 10–15 per set (meestal ±12)
  • Meeste sets rond RPE 7–8
  • Ongeveer 6 oefeningen (uurtje training)
  • Elke training één oefening tot RPE ~9
  • Elke trainingsdag train ik het hele lichaam,
  • maar de zwaarte verschuift per sessie
  • (de ene dag meer focus op core, de andere dag armen of benen)
  • Niet structureel tot falen
Wat ik merk
Ik train niet echt hard en toch stapelt de vermoeidheid zich op. Toen ik 2 krachttrainingen oversloeg en alleen zone-2 cardio deed, voelde ik me duidelijk fitter

Mijn kernvragen aan jullie:
1. Zien jullie deze vermoeidheid als een teken dat ik, ondanks RPE 7–8 en gespreide focus, toch over mijn herstelcapaciteit ga?

2. Wat zou jij doen?

Dank alvast voor je tijd en inzichten!

Op 98kg zit je te laag in kcals. Start vanaf wat je vooraf at en dronk en verlaag dat met 250kcals tot afvallen stagneert. Weeg je zelf dagelijks naak bij opstaan en meet 2x pw je buikomtrek op wijdste punt.

• Topic Starter Topic Starter
Interessant inzicht.

Meer eten / kcal dus. Wellicht wat meer koolhydraten, die eet ik nu weinig (laag-matig) vooral zuivel. Wordt daardoor de fysieke vermoeidheid minder verwacht je?

Interessant inzicht.

Meer eten / kcal dus. Wellicht wat meer koolhydraten, die eet ik nu weinig (laag-matig) vooral zuivel. Wordt daardoor de fysieke vermoeidheid minder verwacht je?
50-70g vet
150g eiwit en rest carbs.
2xpw kracht is genoeg, rest cardio (110-125 bpm)

Man, 41 jaar, 174 cm.
Laatste Tanita-meting: ±97 kg, ~29% vet, visceraal vet 13.

Doel: vetverlies met maximaal spierbehoud en het liefst spieropbouw (body recomposition)

• Sindskort (begin januari,) train ik 3× per week kracht en zit in een calorietekort, ondersteund door Ozempic.
  • Calorie-inname meestal 1600–2000 kcal per dag, soms een uitschieter richting ~2400 kcal.
  • Eiwit: minimaal 160 g per dag.
  • Elke ochtend 5 g creatine + elektrolyten.
  • Slaap is matig (±7 uur per nacht) en mijn stressniveau is hoog.
Training zoals ik ’m nu doe
  • Herhalingen 10–15 per set (meestal ±12)
  • Meeste sets rond RPE 7–8
  • Ongeveer 6 oefeningen (uurtje training)
  • Elke training één oefening tot RPE ~9
  • Elke trainingsdag train ik het hele lichaam,
  • maar de zwaarte verschuift per sessie
  • (de ene dag meer focus op core, de andere dag armen of benen)
  • Niet structureel tot falen
Wat ik merk
Ik train niet echt hard en toch stapelt de vermoeidheid zich op. Toen ik 2 krachttrainingen oversloeg en alleen zone-2 cardio deed, voelde ik me duidelijk fitter

Mijn kernvragen aan jullie:
1. Zien jullie deze vermoeidheid als een teken dat ik, ondanks RPE 7–8 en gespreide focus, toch over mijn herstelcapaciteit ga?

2. Wat zou jij doen?

Dank alvast voor je tijd en inzichten!

1. Ja:
- Matige slaap is daar debet aan. Waarom is je slaap matig? Kun je daar wat aan doen?
Gezien je leeftijd en vet% denk ik meteen aan slaap-apneu.
- Je hoge stressniveau is daar debet aan. Waarom is je stress niveau zo hoog? Kan de oorzaak hiervan niet geëlimineerd/opgelost worden?

- Weinig calorieën (relatief) gezien t.a.v. vermoedelijk toch een groot trainingsvolume kan hier debet aan zijn.
Ook al ga je niet structureel tot falen en houd je je RPE/RIR relatief laag, even goed kan er dan te veel metabole stress optreden.
Je geeft aan 6 oefeningen, maar je zegt niets over volume/tonnage. Hoeveel sets per oefening doe je eigenlijk?
- Kan de ozempic een verborgen debet-factor zijn misschien? Of is dat de spreekwoordelijk roze olifant in de kamer?

Kortom, er zijn nogal wat variabelen die je kunnen dwarsbomen.

2.
- Wat ik eerst en vooral zou doen is eerst en vooral kijken hoe ik eerder benoemde factoren kan aanpakken.

- vervolgens zou ik van 3x naar 2x per week fullbody gaan en 1 sessie zone-2 cardio gaan (wat dat laatste ook moge zijn, je gaat er goed op).
Dat is ook genoeg voor progressie in principe en wellicht geeft dit een betere balans tussen inspanningen en recuperatief vermogen.

- Tenslotte zou ik, vanuit het perspectief van 'fatique management', een ander set-rep protocol gaan doen.

Mijn keuze van voorkeur zou uit gaan naar contrast waving (1/6/1/6/1/6)
En/of een wave loading vorm die meer gericht is op functionele hypertrofie, zoals 7/5/3 waves.

Dit zijn protocollen die kracht en massa opbouw slim combineren, maar vooral een uniek neurologisch effect hebben.
Simpel gezegd, je kan hetzelfde of meer doen aan volume in dezelfde tijd, maar je blijft 'frisser'.

Als je geïnteresseerd bent en hier meer over wilt weten:

Succes!

P.S. Bovenstaande is geen AI tekst, ik schrijf al decennia zo op deze manier, lang voordat AI überhaupt bekend was.

Kcals iets ophogen is de truuc👌🏻 dan zul je ook meer uit je trainingen gaan halen. Ik heb even snel gerekend maar jou caloriebehoefte als je gemiddeld sport en beweegt zit al rond de 3000/3100kcal. Dus waar je met de uitschieter zit zou je als je het mij vraagt aan kunnen houden😁.

Edit: 0 teveel bij de kcals🙈

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Kman
Hoeveel sets per oefening doe je eigenlijk?

3 x 12 gemiddeld. Ik heb screenshot jes van mijn schema toegevoegd. (Training A, B, C)

- Je hoge stressniveau is daar debet aan. Waarom is je stress niveau zo hoog? Kan de oorzaak hiervan niet geëlimineerd/opgelost worden?
Nee, dat is wel iets wat onder de actief onder de aandacht is. Maar wordt niet snel opgelost.
Inderdaad fors slaapapneu (heb ik een bitje voor) en kinderen die wanneer worden.
Kan de ozempic een verborgen debet-factor zijn misschien? Of is dat de spreekwoordelijk roze olifant in de kamer?
Wat bedoel je hier mee? Wmb bestaan er geen roze olifanten, alles is bespreekbaar.
vervolgens zou ik van 3x naar 2x per week fullbody gaan en 1 sessie zone-2 cardio gaan (wat dat laatste ook moge zijn, je gaat er goed op).
Goed plan! Ga ik direct aanpassen. Is dan de gesuggereerd trainingsmethode nog efficiënt?

Ik heb even snel gerekend maar jou caloriebehoefte als je gemiddeld sport en beweegt zit al rond de 3000/31000kcal
Wow! Bedenk wel dat ik fat-as-f**k ben. Die pens moet er wel vanaf he :) Apneu weg. Cholesterol beter, fitter.

Dank allen voor de waardevolle inzichten!

Bijlagen

• Screenshot_20260201-102543.png - 689015
    Screenshot_20260201-102543.png
    61,7 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20260201-102451.png - 689016
    Screenshot_20260201-102451.png
    63,4 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_20260201-102437.png - 689018
    Screenshot_20260201-102437.png
    65,5 KB · Weergaven: 7
3 x 12 gemiddeld. Ik heb screenshot jes van mijn schema toegevoegd. (Training A, B, C)
Dat is -ook al zijn het maar 3 sets per oefening- best wat volume.
Niet in theorie op papier zozeer, maar vooral ook tegen de achtergrond van ondermijnende factoren t.a.v. je herstel, kan dit heel makkelijk toch te veel zijn.

Daarom blijf ik bij mijn eerdere tip, ga een tijdje een set-rep protocol gebruiken die beter getuned is m.b.t. het zogeheten 'fatigue management'.
Het kan zijn dat er een wereld voor je open gaat.

Nee, dat is wel iets wat onder de actief onder de aandacht is. Maar wordt niet snel opgelost.

Ok, aan blijven werken dan. Kwaliteit des levens staat of valt vaak met het persoonlijke stress-niveau.
Inderdaad fors slaapapneu (heb ik een bitje voor) en kinderen die wanneer worden.
Maar helpt blijkbaar niet voldoende? c-pap ook geprobeerd?

Wat bedoel je hier mee? Wmb bestaan er geen roze olifanten, alles is bespreekbaar.
Nee, dat geloof ik, daar ging het niet om.
Ik bedoelde: Het zou kunnen zijn dat ozempic een negatieve invloed heeft die nu nog als onbekende factor bestaat.
Soms liggen oorzaken van bepaalde problematiek zo voor de hand, dat je ze niet ziet of er niet aan denkt/bij stil staat.

Goed plan! Ga ik direct aanpassen. Is dan de gesuggereerd trainingsmethode nog efficiënt?
Hoogstwaarschijnlijk wel, 3x per week fullbody is - wederom in theorie- ideaal voor de hoogste mate van progressie, maar 2x per week alles aanpakken is doorgaans zeker ook voldoende.

Buiten dat, liever 2x per week het hele lichaam aanpakken en misschien wat minder snel progressie maken, dan dat je je herstellend vermogen te veel ondermijnt. Door dat laatste zal er namelijk op den duur helemaal gaan progressie meer zijn, maar ga je alleen maar achteruit.

• Like
Waarderingen: Kman
Gezien de stats etc denk ik dathet ook gewoon een groot deel conditie is.
Belasting gestaag opbouwen.

Los van alle andere tips, wat doe jenaast de full body op vlak van cardio? Zou daar persoonlijk de nadruk op leggen, en dandie 2-3 keer per week full body krachttraining meer als extra/ondersteuning erbij tot het meerendeel van het overgewicht weg is.

Ik wil liever niet meer dan 3x per week trainen, anders wordt het nu te pittig voor mij. Ik ga de kracht terugschroeven naar 2, en dan cardio (joggen, snellopen, rennen) 1. Elke dag natuurlijk genoeg bewegen, wandelen - zwemmen

De nummers van tanita zijn onbetrouwbaar, je kan het wel als lijndraad gebruiken als de nummer omhoog/laag gaan

Ach, ik begrijp beide.

Wat gebruiken jullie als betrouwbaar meetmiddel?

Ik zou helemaal niks meer eten dan val je nog sneller af.

Of het duurzaam is merk je nu al met 1600 kcal.

Cardio stabiel houden wat haalbaar wekelijks is anders stuur je blind met kcal. Ene week 6x cardio en andere week niks gaat moeilijk sturen worden.

Duurzaam = resultaat, “snel” resultaat bestaat niet, maar je geeft dan wel op na 2 weken.

Terug
Naar boven