Fitness Seller

Vraag ivm stronglifts 5x5

Raiz

Novice
Waardering
0
Momenteel train ik met een splitschema 3 dagen in de week. Heb een jaar en half getraind. Maar enige tijd volledig stil gelegen.

Nu ben ik alweer een 4 tal maand bezig.

Door mijn werk kan ik sommige dagen trainen en andere dan weer niet. Dus deftige structuur van Ma , Woe , Vrij trainen kan ik spijtig genoeg niet toepassen.

Graag had ik eens overgeschakeld naar het stronglifts programma.

Maar ik zit met de problematiek dat ik geen vaste trainingsdagen heb. Ik kan enkel trainen wanneer ik niet moet werken.

Stel dat ik nu de Maandag, Dinsdag, Vrijdag kan trainen. Moet ik dan de squats op dinsdag laten vallen ?

Of hoe kan ik dit het best aanpakken?

Alvast bedankt !

Waarom squats laten vallen en geen deadlift bijvoorbeeld?

Af en toe achter mekaar trainen moet wel eens kunnen denk ik, maar officieel hoor je gewoon een dag rust te pakken om daarna goed te kunnen knallen.

Je kunt ook upperbody lowerbody proberen. Je hoeft per se in weken te denken.
Dus: maandag upperbody, dinsdag lowerbody, vrijdag upperbody, zondag/maandag upperbody etc.

• Topic Starter Topic Starter
Alvast bedankt.

Laten we zeggen dat ik de Maandag, dinsdag, vrijdag kan trainen.

En gebruik maak van Stronglifts maar upper / lower body.

Dan kom ik zoiets uit :

A:
(UPPERBODY)
Bench press 5x5
Bent over rows 3 x Till Failure
Pull-ups/chin-ups 3 x Till Failure
Dips 3 x Till Failure

B:
(LOWERBODY)
Squat 5x5
Deadlift 1x5
Overhead press 5x5

De overhead press heb ik toch bij training B gezet aangezien ik die dag anders niet veel te trainen heb.

Is dit doenbaar ? Alle info is welkom !

Gewoon SL doen hoe het is voorgeschreven, niet huilen. Als je ECHT niet meer verder kan, overstappen op Bill Starr 5x5, daar heb je nog een light day enzo, kan je beter plannen.

5x5 verdelen naar een upper/lower split kan natuurlijk absoluut! maar is geen stronglifts (wat niet speciaal of beter is). Als je dat doet zie ik geen noodzaak om plots oefeningen 3x tot failure te doen, hou je gewoon aan de 5x5 template maar verdeel de oefeningen gestructureerd over de dagen die je hebt.

Nu vind ik niet dat de dagen in een 5x5 schema als stronglifts vast staan dus ma-di-vr kan als je kijkt naar hoe het gaat. De presses en pulls zullen geen probleem moeten zijn, omdat die elkaar toch afwisselen, alleen squats zijn misschien wat zwaar 2 dagen achter elkaar. Die kun je dinsdag dan wat lichter doen (~80% van gebruikelijk) als dat nodig is, of die dag vervangen met front squats.

Daar is een Bill Starr variant niet echt voor nodig, dat is ingesteld op wekelijkse progressie met medium-light-heavy dagen. Wat zeker ook prima kan! Maar: Stronglifts 1x5 heeft toch ook een light day? En: je hebt waarschijnlijk geen light day nodig, enkel light squats.

Terug
Naar boven