Fitness Seller

Vraag resistance bands [bankdrukken]

budybolder

Dutch Bodybuilder
Waardering
44
Lengte
1m80
Massa
86kg
Vetpercentage
16%
Hey mensen ik heb een vraag over resistance bands. Ik zag namelijk iemand hiermee trainen vanmiddag.
Ik heb al wat gelezen erover en dat het goed is voor explosiviteit en plateaus te verbreken.
Nu heeft hij zelf een 1 RM van 90 KG ( stiekem opgelet :cool: ) en traint hij met de bands op 50 KG's en daar doet hij dan ook singles mee.
Ik vraag me af.. Is de weerstand dan zo groot.. dat 50 KG's met bands gelijk staat aan 90 KG's zonder bands?

fysisch gezien niet

Verglijk banden, kettingen, enz niet met "gewoon" gewicht.

goeie vraag ik heb volgens mij ergens gelezen dat het gewicht verdubbelt ofzo dus 50kg bench word dan werkelijk 90 tot 100 kg bench.. bron weet ik zo niet dus ik kan je daar ook niet verder bij helpen

het gewicht dat je neemt zal ook bepaald worden door de sterkte van de bands, hier is namelijk een grote diversiteit in

Je zegt dat zijn 1rm 90kg is. Ik neem aan dat hij met die 50kg en de weerstandsbanden meer dan 1 herhaling deed ;). Bovendien zal zijn uitvoering ook explosief zijn geweest gok ik en niet langzaam zoals zijn 90 max? Je hebt ons niet verteld hoe zijn uitvoering was (snel, langzaam) en hoeveel herhalingen hij deed.

Nog een goeie tip als je iets wilt weten waarom iemand iets doet: Vraag het hem of haar. Misschien is het allemaal onzin en weet hij niet wat hij doet of waarom, maar je weet tenminste wat deze persoon daarmee denkt te bereiken.

Met een 1rm van 90 is het in ieder geval nog niet nodig om met bands of chains te trainen.

40 kg minder drukken door bands is niet iets geks. Ze kunnen heel wat extra weerstand toevoegen. Verder zoals al werd gezegt, vraag het hem.

Je zegt dat zijn 1rm 90kg is. Ik neem aan dat hij met die 50kg en de weerstandsbanden meer dan 1 herhaling deed ;). Bovendien zal zijn uitvoering ook explosief zijn geweest gok ik en niet langzaam zoals zijn 90 max? Je hebt ons niet verteld hoe zijn uitvoering was (snel, langzaam) en hoeveel herhalingen hij deed.

Nog een goeie tip als je iets wilt weten waarom iemand iets doet: Vraag het hem of haar. Misschien is het allemaal onzin en weet hij niet wat hij doet of waarom, maar je weet tenminste wat deze persoon daarmee denkt te bereiken.

staat in zijn beginpost dat hij ook singles doet met die van 50 KG (met bands) maar ben ook wel benieuwd als hij met bands explosief traint, maar denk het ook wel..

Hoezo niet? Ik vind het raar dat hij 50kg bencht met bands terwijl hij 90 kan zonder

Het trainen met banden (met gewicht tegen de bandweerstand in) wordt normaliter gedaan als Dynamic Effort training. (DE)

DE training heeft als primair doel de explosieve/acceleratieve kracht (power) te ontwikkelen en wordt normaliter gedaan in de 50-70% 1RM zone.
50kg = 50-55% van 1RM 90kg.

Kortom wat deze persoon doet 'makes perfect sense to me'.

Met een 1rm van 90 is het in ieder geval nog niet nodig om met bands of chains te trainen.

Het is niet het absolute gewicht van de 1RM die dat bepaald, maar de relatieve trainingservaring cq. niveau van de trainee t.a.v. dit 1RM.

Een lichtgewicht powerlifter van 52kg, met meer dan 3-5 jaar intensieve training en een 1RM van 90kg, heeft ALLE reden om bands of chains te gaan gebruiken om dit 1RM verder om hoog te brengen!

Waar jij waarschijnlijk op doelt is een gemiddelde grote en zware Hollandse lummel die eigenlijk na een paar maanden aanklooien al 90kg op-de-een-of-andere-manier omhoog krijgt.

Inderdaad in dat geval lijkt me bands&chains toevoegen ook onnodig.....

Het is niet het absolute gewicht van de 1RM die dat bepaald, maar de relatieve trainingservaring cq. niveau van de trainee t.a.v. dit 1RM.

Een lichtgewicht powerlifter van 52kg, met meer dan 3-5 jaar intensieve training en een 1RM van 90kg, heeft ALLE reden om bands of chains te gaan gebruiken om dit 1RM verder om hoog te brengen!

Waar jij waarschijnlijk op doelt is een gemiddelde grote en zware Hollandse lummel die eigenlijk na een paar maanden aanklooien al 90kg op-de-een-of-andere-manier omhoog krijgt.

Inderdaad in dat geval lijkt me bands&chains toevoegen ook onnodig.....

Heb wat overgegeneraliseerd misschien, maar ik bedoel inderdaad dat een gemiddeld persoon met een 1rm van 90 dit nog makkelijk kan verhogen zonder bands en chains te gebruiken. Een gemiddeld persoon kan dan nog beginnersgains maken en het gebruik van bands en chains compliceert de training dan alleen maar.

Terug
Naar boven