MuscleMeat

Vraagjes over gewichten

Jobay

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m89
Massa
90kg
Vetpercentage
14%
heren,

het klinkt missch dom ofzo maar ik ben nou niet echt zeker
over de juiste manier om je gewichten te bepalen.

ik werk met 3 sets van 10 per oef.

voorbeeld: Lat pulldown. 3 sets van 10 reps met circa minuut rust,
begingewicht 35 kg. Na 6 weken begin ik dat gewicht 'zat te worden'
en wil ik graag een groter gewicht. dan doe je de volgende training 40 kg.
het lukt nu vanaf eind 2e set niet meer zo makkelijk om de oefening correct uit te voeren door de stang helemaal naar het sleutelbeen te trekken.
Is dat echt een probleem? of ben ik gewoon bang om hard te trainen:D

dan is er nog mijn 2e vraag: als je met een oef een gewicht pakt dat je
alleen de 1e set goed kan doen, moet je dan simpelweg een lager gewicht pakken, of ga je dan de laatste 2 sets een lager gewicht pakken?

thx!

Tenzij je dropsets aan het doen bent geen hoog gewicht pakken als je de volgende sets daar niet goed mee kan uitvoeren.

Als je sterker wilt worden raad ik je rippetoe aan, gezien je leeftijd en stats ben je nog beginner dus zul je hier ook heel veel massa mee pakken.

Waarom doe je dan niet, 1e set 35kg, 2e set 37-38kg en je laatste(3e) set die 40kg?

Ik denk inderdaad dat je zwaarder moet trainen. Ik zat eerst ook op 30-35 kilo en nu op 50 kilo (in 2/3 maanden tijd). Is niet zo heel veel vooruitgang maar het gaat vooruit. Je moet zoveel gewicht pakken dat je net niet faalt (of alleen de 8ste rep) maar dat je wel veel moeite moet doen.

Waarom doe je dan niet, 1e set 35kg, 2e set 37-38kg en je laatste(3e) set die 40kg?

Andersom klinkt logischer.
1e set 40KG, 2e 38, 3e 35.

Normaliter wordt je naarmate de training vordert meer vermoeit en minder sterk. Als je 35 - 38 - 40 traint en je doet alle sets 10 herhalingen dan train je de eerste 2 sets niet voluit.

• Topic Starter Topic Starter
maar dropsets kan je toch niet de hele tijd doen?
echt heel spaced maar een man zegt 1 week per 2 mnd:eek:

Normaliter wordt je naarmate de training vordert meer vermoeit en minder sterk. Als je 35 - 38 - 40 traint en je doet alle sets 10 herhalingen dan train je de eerste 2 sets niet voluit.

Eerste sets als warming up en je kan meer herhalingen doen om het zwaarder te maken.

Toch kan ik zwaarder trainen wanneer ik lichter begin.
BV: als ik 1e set 40kg dumbbell chest press doe lukt dit niet 8x, wanneer ik eerst met 34-36-38 begin lukt mijn 4e set die 40kg net aan 8x

ik zelf zou niet lichter gewicht pakken... liever met hetzelfde gewicht doorgaan als je niet meer zwaarder kan.. Want als je steeds lichter gaat maak je het makkelijk voor je spieren.. maar als je zwaarder gaat dan zorg je dat je spieren 100% gaat beschadigen en ze geen ander keus dan groeien geeft.

Ik zou doen: 10x30, 10x35, 10x40. Je kan mss die laatste zelfs 45kg. Je hoeft de eerste setjes niet voluit te gaan. Als je pas start herstelt je lichaam niet zo snel dus maak van die 1min rustpauze al eens anderhalve minuut of zelfs 2. Je zal zien dat je je derde setje 10x45kg doet. Wissel ook af van oefeningen en herhalingen.

---------- Post toegevoegd Mon 19 Mar 2012 om 02:24 ----------

Verder is er niet echt een "foute" manier van trainen (buiten de oefening totaal verkeerd uitvoeren) en zal het afhangen van wat je doel is op dat moment.
Je kan ook die andere dingen doen die ze hierboven zeiden, maar ik vind dat je na 6 weken 3x10 te doen wel eens een tijdje iets anders mag doen. Rippetoe bvb of 5-10-15, of 15-10-5. Je kan afwisselen zoveel als je wilt en op ontelbaar veel manieren.

Terug
Naar boven