MuscleMeat

Vragen over voeding

Dion1995

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m89
Massa
85kg
Hallo,

Ik ben Dion, 21 jaar en ik weeg momenteel 85 kg. Ik ben in de afgelopen maanden 30kg afgevallen en woog dus voorheen 115kg. Nou ben in sinds 2 maanden bezig met krachttraining en gezonde voeding, eiwitshakes en fatburners ed. om wat gespierder te worden maar het schiet niet echt op.

Het probleem is dat ik me niet wil binden aan voedingsschema's omdat ik het niet volhoud als het een verplichting is. Ik mag graag 1x in de week uitgaan en wat biertjes drinken en met m'n vrienden in het weekend een keer een vette hap(broodje döner o.i.d.) halen. Nou ben ik bang dat het daardoor allemaal nogal vastloopt wat betreft spiermassa opbouw terwijl ik wel mijn eiwitten binnenkrijg.

Heeft iemand hier tips voor?

P.s.
Ik drink wel liters water per dag naast die vette hap en paar biertjes.

1. Niet verwachten dat je in 2 maanden veel verschil zult zien
2. Respect dat je al zo veel afgevallen bent, hou vol!
3. Fatburners, waarom en welke?
4. Lees eens wat sticky's hier over voeding, dan kom je er wel achter dat een voedingsschema niet per se nodig is. IFFYM!
5. Met 1x per week wat drinken en een vette hap wordt je echt niet dik, je lichaam kan dat wel handelen. Ik dacht zelf ook dat dat de boosdoener zou zijn, maar kreeg hier te horen dat dat niet zo veel kwaad kan.
6. Heb je je kcal behoeften berekend en je macro's daarbij?

Is je doel nu afvallen of spiermassa opbouwen? Obv je doel kcal behoefte uitrekenen en kijken wat je ongeveer nodig hebt qua voeding. Dat is geen dag werk ofzo. Aan de hand daarvan kun je kijken wat je ermee gaat doen of kcal tellen met een app (myfitnesspal bv) dat niet langer dan een kwartier per dag duurt, of dat je het naar schatting gaat doen.

EDIT:

Kcal behoefte obv je huidige gewicht en niet je oude gewicht uitrekenen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie snelle reactie,

Ik heb m'n kcal behoefte uigerekend en dit komt ongeveer op 3200/3300 kcal per dag. Nou ben ik zelf niet meer zo'n grote eter als ik ooit ben geweest en vind het daardoor ook moeilijk om zoveel te eten op een dag.

Terwijl ik bij de opbouw van spiermassa zelfs nog 300/500 kcal boven deze behoefte moet gaan zitten.

Op de vraag of ik mijn macro's ooit heb berekend: nee, maar ik heb volgens google een endomorf lichaam dus aan de hand daarvan kan ik zien dat ik 25% koolhydraten, 35% eiwitten en 40% vetten binnen moet krijgen per dag. Ik weet alleen niet hoe ik deze in kan delen.

En de fatburners die ik gebruik heten "ripped!" van body en fit shop. En deze gebruik ik zodat m'n eetlust in snacks ed. niet meer zo hoog is, wat best goed werkt overigens.

P.s.
Ik ben al wel iets langer bezig met gewichtstraining maar dit was altijd in combi met cardio, terwijl ik nu 2 maanden al volledig met gewichtstraining bezig ben.

Bedankt voor jullie snelle reactie,

Ik heb m'n kcal behoefte uigerekend en dit komt ongeveer op 3200/3300 kcal per dag. Nou ben ik zelf niet meer zo'n grote eter als ik ooit ben geweest en vind het daardoor ook moeilijk om zoveel te eten op een dag.

Terwijl ik bij de opbouw van spiermassa zelfs nog 300/500 kcal boven deze behoefte moet gaan zitten.

Op de vraag of ik mijn macro's ooit heb berekend: nee, maar ik heb volgens google een endomorf lichaam dus aan de hand daarvan kan ik zien dat ik 25% koolhydraten, 35% eiwitten en 40% vetten binnen moet krijgen per dag. Ik weet alleen niet hoe ik deze in kan delen.

En de fatburners die ik gebruik heten "ripped!" van body en fit shop. En deze gebruik ik zodat m'n eetlust in snacks ed. niet meer zo hoog is, wat best goed werkt overigens.

P.s.
Ik ben al wel iets langer bezig met gewichtstraining maar dit was altijd in combi met cardio, terwijl ik nu 2 maanden al volledig met gewichtstraining bezig ben.

Stoppen met body en fit shop zooi, dat kost je meer geld dan dat het wat voor je doet. Kijk eens naar merken zoals XXL Nutrition en MyProtein.

Je macro's indelen is even puzzelen en daar moet je feeling mee krijgen, maar de app My Fitness Pal kan je daar zeker mee helpen!

Ik adviseer je om echt even de sticky's m.b.t. voeding door te lezen op dit forum, daar staat heel veel informatie in die erg bruikbaar voor jou is.

Gewoon stickys lezen, IIFYM doen, 2 gr eiwit en minimaal 1 gr vet per kg lichaamsgewicht rest aanvullen met kh.

Dan ben je niet aan een vast schema gebonden, maar kan je toch meer progressie maken dan dat je doet zonder een vast schema te volgen.

Fatburners tijdens een bulk gebruiken werkt je imo tegen. Fatburners verhogen 9/10 x alleen je kcal behoefte. Je moet dus nog meer eten om aan te komen en als je je voedings niet tracked ga je daar inderdaad op mislopen. Je eet al snel te weinig

Nou ben ik zelf niet meer zo'n grote eter als ik ooit ben geweest en vind het daardoor ook moeilijk om zoveel te eten op een dag.

Als je moeite hebt met kcal binnenkrijgen en die faburner helpt je erbij om minder te eten, waarom neem je die dan?

Als je moeite hebt met kcal binnenkrijgen en die faburner helpt je erbij om minder te eten, waarom neem je die dan?
Dat is inderdaad nogal dubbel. Het ging me meer om de snacks ed. maar het lijkt me in deze inderdaad beter om er mee te stoppen.

Snacks e.d kun je weglaten met discipline of neem gewoon wat fruit, stukje brood, zelfgemaakte eiwitrepen ofzo het kan allemaal. Zorg gewoon dat je opp 2gr eiwit per kg lichaams gewicht en 1gr vet per kg!

Zelf neem ik in mn bulk altijd een ochtendshake van zo'n 800kcal en dan hoef ik in principe tot 12:00 helemaal niks :')

Nou, het probleem is eigenlijk dat ik niet precies weet wat ik wil. Ik ben kok van beroep en probeer dus in de keuken zoveel mogelijk gezond te eten maar het is voor mij erg moeilijk een vast voedingspatroon te krijgen omdat de voorraad steeds veranderd, thuis helpt ook niet echt mee want pa en ma zijn nogal lekkerbekken en kopen dus ook ongezonde producten. Zelf gevruik ik wel shakes en ultra fine oats in de shakes ed. om het nog enigsinds gezond en kcal rijk te houden.

En eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik precies moet doen, bulken of cutten. Zoals het nu gaat lijkt het meer op cutten maar dan op een verkeerde manier.

(Ik ben trouwens bezig met de sticky's! Bedankt daarvoor)

Ik zou zeggen op een relatief hoog vetpercentage: Stronglifts of iets met 5x5 en cutten.
Laag vetpercentage: stronglifts/ bulk.

Maar je doel moet je zelf bepalen, aangezien je '2 maand' met krachttraining bezig bent is stronglifts erg goed om een basis op te bouwen!

Stronglifts is inderdaad erg aan te raden. In het begin is het misschien niet optimaal voor je mindset, maar je krijgt er zo veel profijt van na een aantal weken.

Zoek maar eens op: www.stronglifts.com

Ik heb die 5x5 trqining ongeveer 2 maanden gedaan in combi met een half u cardio(hardlopen) voordat ik met deze onderstaande training begon. Is het verstandig om die stronglift training nog eens te herhalen? Aangezien ik al een aantal weken onderstaand schema volg?

MAANDAG
BORST, TRICEPS
Oefening sets reps
[Link niet meer beschikbaar] 3 8-12
[Link niet meer beschikbaar] 3 max
Toelichting Training: Dips, ga steeds door tot ‘muscle failure’.

DINSDAG
QUADS, HAMSTRINGS, KUITEN
Oefening sets reps
Barbell Squat 3 8-12
Toelichting: Superset, Leg press met Leg extensions. Triple Drop set: Leg curl machine.

DONDERDAG
SCHOUDERS, TRAPEZIUS
Oefening sets reps
Dumbbell Shrugs 3 8-12
Face Pulls 3 8-12
Toelichting Training: Superset – Olympic bar shrugs en dumbbell shrugs, 3 reps/sets

VRIJDAG
RUG, BICEPS
Oefening sets reps
[Link niet meer beschikbaar] 2 8-12
[Link niet meer beschikbaar] 2 8-12
Toelichting Training: Pull up’s te zwaar, doe dan negatieve herhalen. Dropset de Lat pulldowns

@Bosco55555 wat is jou mening op de vraag in bovenstaande post? Is 8 weken 5x5 niet veel te weinig om goede progressie te boeken?

@WesselvR ik zou eventueel nog wel een paar weken deze workout willen doen op jullie advies want ik vind het persoonlijk een leuke workout om te doen, vooral deadlifts.

Mocht ik hier weer mee willen starten, moet ik dan dit vorige schema afbouwen o.i.d. of gewoon direct beginnen met stronglifts?

@WesselvR ik zou eventueel nog wel een paar weken deze workout willen doen op jullie advies want ik vind het persoonlijk een leuke workout om te doen, vooral deadlifts.

Mocht ik hier weer mee willen starten, moet ik dan dit vorige schema afbouwen o.i.d. of gewoon direct beginnen met stronglifts?

Ik zou direct beginnen met stronglifts, mocht je die keuze maken. Je begint toch op een bepaald percentage van wat je op dit moment kunt. Ik gebruik zelf de app die bij stronglifts hoort, super makkelijk! Die houd meteen je vooruitgang bij en laat je zien wat je moet doen.

Mocht je nou over 2 of 3 weken op vakantie gaan zou ik pas na de vakantie beginnen als ik jou was, maar dat is mijn mening ;)

@WesselvR oke dan begin ik daar mee, ik ga niet op vakantie dus ideaal. En ik denk dat 3 dagen sporten momenteel even beter voor me te combineren is dan 4 dagen sporten.

Nou ben ik bang dat het daardoor allemaal nogal vastloopt wat betreft spiermassa opbouw terwijl ik wel mijn eiwitten binnenkrijg.

Er is meer dan alleen eiwitten..

1 x per week cheaten dmv een x aantal biertjes en een broodje shoarma / doner is helemaal zo slecht nog niet, als de rest van de week maar gedisciplineerd en evenwichtig is.

Terug
Naar boven