Fitness Seller

Vragen tienerbodybuilding

DeRus

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m68
Massa
62kg
Vetpercentage
10%
Beste mensen van het DBB forum,

Ik heb dus wat vragen over tienerbodybuilding/fitness, en ik zou graag wat antwoorden willen op deze vragen :).

Wat algemene informatie:
- Ik ben 15 jaar, ongeveer 2 maanden van mijn 16e jaar af.
- Ik weeg 57 kg.
- Ik ben 1,67m lang.

Meer informatie kan ik (bijna) niet geven, dus ik hoop dat dit volstaat.

Hier de vragen:
- Ik heb gehoord van een fitnessinstructeur dat het op zo'n leeftijd niet goed is voor mijn botten om aan krachttraining te doen (gevolg zou zijn dat deze krom 'groeien' als ik sterkere spieren heb.)

- Huisartsen raden mij ook af om het te gaan doen, want dan zou ik ook niet meer goed groeien (zelfde reden als hierboven denk ik) klopt dit?

Dit alles met betrekking tot krachttraining.

Ik heb niks kunnen vinden met het kromgroeien van botten op dit forum, of ergens anders op het internet. Ik denk dat het nauw in verband staat met het niet groeien. De stickies heb ik ook gelezen, alleen ik wil graag iemand spreken die het zelf heeft ondervonden / meegemaakt.

Alvast bedankt voor de moeite die jullie nemen voor een noob als mij :)!

De nadelen en de mythe dat krachttraining slecht zou zijn om te beoefenen.

Bij elke beweging is er kans op een mogelijke blessure. Dit punt is dus ook bij krachttraining van kracht. Zeker aangezien de bewegingen ook verzwaard uitgevoerd worden en het niet altijd alledaagse bewegingen zijn voor de gemiddelde persoon.
Uit onderzoek is gebleken dat het aantal blessures onder kinderen en jongeren bij krachttraining gelijk is aan dat van volwassenen die dezelfde soort trainingen doen.
Het aantal ligt in verhouding tot andere sporten erg laag. Bijvoorbeeld in vergelijking met voetbal komen er bij krachttraining minder dan 1/10 van het aantal blessures voor.
Het aantal medische noodzakelijke ingrepen ligt nog veel lager. Als er blessures zijn dan komt dat doorgaans door overbelasting of doordat men geraakt wordt door het materiaal waarmee men bezig is.
Toch blijkt het aantal blessures toe te nemen. Dit is vaak te wijten aan onvoldoende toezicht
Vooral jongeren hebben net als elk andere beginner extra aandacht nodig. Iemand die ze wijst op de uitvoering van de oefening en ze helpt om een schema samen te stellen wat past bij hun leeftijd en levenswijze.
Juist dat is iets wat in de meeste sportscholen ontbreekt. Vaak zijn er slechts 1 of 2 mensen in de gym die de taak hebben om toezicht te houden terwijl er bijvoorbeeld wel 40 mensen aan het sporten zijn. Nu maakt dit niet uit als er veel gevorderden trainen maar als een groot deel bestaat uit beginners dan is dit toch wel een slechte zaak.
Zeker als de instructeurs zich ook moeten bezighouden met registratie en wegwijs maken van nieuwe leden, of ook drinken moeten verkopen dan is er onvoldoende aandacht voor de jonge krachttrainer.
Er is dan ook wel een conclusie te trekken dat hoe minder de aandacht is hoe groter de kans op blessures.
Veelal hebben eigenaren geen zin om een aparte trainingsmethode op te zetten of een aparte persoon aan te stellen die zich richt op beginnende jongeren. Er is vaak geen genoeg bezetting voor en veelal ontbreekt ook de kennis of specifieke vaardigheden om met jongeren om te gaan.

Karma naar SHUTTERSPEED

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Die sticky heb ik helemaal doorgelezen voordat ik dit topic had aangemaakt. Helaas worden er bijna geen argumenten aka harde bewijzen gebruikt..

Want om eerlijk te zijn vertrouw ik een instructeur meer dan zon type tekst ;)

Die sticky heb ik helemaal doorgelezen voordat ik dit topic had aangemaakt. Helaas worden er bijna geen argumenten aka harde bewijzen gebruikt..

Want om eerlijk te zijn vertrouw ik een instructeur meer dan zon type tekst ;)

Ga dan maar weg hier, ga lekker alles doen wat de instructeur je zegt in plaats van naar ons, dommeriken van DBB te luisteren. :)

Ga dan maar weg hier, ga lekker alles doen wat de instructeur je zegt in plaats van naar ons, dommeriken van DBB te luisteren. :)

Jij bent waarschijnlijk ook een van de minst behulpzame mensen op dit forum. In plaats van mij door goede argumenten deze stelling (gemaakt in het stuk tekst wat reeds boven mij geplaatst is) als waardig te laten beschouwen, geef je mij meer de indruk dat dat dus niet mogelijk is.

Of met andere woorden, dat je genoegen neemt met een oppervlakkig antwoord. En dus niet capabel bent om antwoord te geven in dit topic.

Ik waardeer de moeite die je hebt genomen om een antwoord te geven op mijn vraag, maar het antwoord waardeer ik niet.

Jij bent waarschijnlijk ook een van de minst behulpzame mensen op dit forum. In plaats van mij door goede argumenten deze stelling (gemaakt in het stuk tekst wat reeds boven mij geplaatst is) als waardig te laten beschouwen, geef je mij meer de indruk dat dat dus niet mogelijk is.

Of met andere woorden, dat je genoegen neemt met een oppervlakkig antwoord. En dus niet capabel bent om antwoord te geven in dit topic.

Ik waardeer de moeite die je hebt genomen om een antwoord te geven op mijn vraag, maar het antwoord waardeer ik niet.

haha, verbaal afgemaakt door een 15-jarige!

Jij bent zelf ook niet zo slim bezig, je vertrouwt een instructeur wel die niks onderbouwt? Laat hem maar met bewijs komen dat je botten zogenaamd krom gaan groeien. :rolleyes:

Er meldt zich een jonge tiener aan, doet heel vriendelijk en typt netjes ABN. Hij vraagt iets en gaat daar verder op in, om meer informatie te krijgen.

Opeens kom jij; ga dan weg hier etc
Heb jij geen respect? Jij begon ook als een ellendige kluns van 60kg
(alhoewel je die nu nog bent haha :D)
Je kunt gewoon normaal doen tegen een nieuw lid die zich netjes gedraagt toch? Anders reageer je gewoon niet op zn vraag.

Er meldt zich een jonge tiener aan, doet heel vriendelijk en typt netjes ABN. Hij vraagt iets en gaat daar verder op in, om meer informatie te krijgen.

Opeens kom jij; ga dan weg hier etc
Heb jij geen respect? Jij begon ook als een ellendige kluns van 60kg
(alhoewel je die nu nog bent haha :D)
Je kunt gewoon normaal doen tegen een nieuw lid die zich netjes gedraagt toch? Anders reageer je gewoon niet op zn vraag.

Hij is anti social snap dat dan:p.

Jij bent zelf ook niet zo slim bezig, je vertrouwt een instructeur wel die niks onderbouwt? Laat hem maar met bewijs komen dat je botten zogenaamd krom gaan groeien. :rolleyes:

Hij vertrouwt die instructeur toch niet? Hij komt net om onderbouwde tegenargumenten zoeken.

En de toegevoegde waarde van een 'anti-social' member is heel beperkt...

Laatst bewerkt:

Een combinatie van een huisarts en een paar instructeurs, waar ik iets meer vertrouwen in heb. Ik begrijp het punt dat je duidelijk wil maken, alleen het advies dat zij geven is niet schadelijk voor mijn gezondheid (dit misschien wel.) Vandaar dat ik toch wat sterke argumenten nodig heb.

Gezondheid is een groot goed :)

Hij vertrouwt die instructeur toch niet? Hij komt net om onderbouwde tegenargumenten zoeken.

Nouja hij zegt dat hij de instructeur meer vertrouwt dan ons terwijl die ook geen argumenten gaf.
En de toegevoegde waarde van een 'anti-social' member is heel beperkt...

Een combinatie van een huisarts en een paar instructeurs, waar ik iets meer vertrouwen in heb. Ik begrijp het punt dat je duidelijk wil maken, alleen het advies dat zij geven is niet schadelijk voor mijn gezondheid (dit misschien wel.) Vandaar dat ik toch wat sterke argumenten nodig heb.

Gezondheid is een groot goed :)

Tja moet jij weten dat ze vertrouwt, ik heb het andersom, heb al genoeg domme dingen uit de mond van instructeurs en mijn huisarts horen komen mbt trainen. Ik heb meer aan reacties van gasten die van trainen houden en zich verdiepen in alle fabels en feiten mbt training en voeding en je lichaam.

Je moet zelf weten wat je met je lichaam doet, bodybuilding of krachttraining op een leeftijd van 14-15 jaar kan makkelijk. Bij 10-13 heb ik dan weer mijn twijfels. Maar wie ben ik he? :D

niet zijke maar trainen en niet met die domme argumenten komen van dat je krom groeit.

Ja misschien als je elke dag 100x je rm gaat uittesten

gewoon rustig aan beginnen trainen en op je voeding letten (maar dat weet je ntrlk allemaal al vanwege stickies)

dus wat houdt je nog tegen, iedereen (behalve antisocial ntrlk:mad:) moedigt je aan om te gaan trainen

dus meteen aan de slag zou ik zo zeggen :D

[Link niet meer beschikbaar]

hoe open je een .pdf bestand?

Terug
Naar boven