Er is onderzoek naar gedaan en dit is een leuk onderzoekje om te lezen:
In het onderzoek moesten de participanten op een willekeurig/random moment met hun hand bewegen en aangeven wat het tijdstip was dat zij bewust dachten "nu ga ik hem draaien". Deze gedachte kwam iets voor de daadwerkelijke beweging. 1-0 voor vrije wil. Wat bleek echter, de activatie in de hersenen verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze beweging kwam op gang ongeveer 400 miliseconden voor het bewust worden van de gedachte. Hieruit werd geconcludeert dat de hersenen besluiten wanneer er bewogen wordt, deze actie wordt voorbereid wat tot uiting komt in de activatie in de hersenen. Op het moment dat de gedachte bewust wordt, staat de actie al op het punt te beginnen en is de enige mogelijkheid die wij hebben om de actie stoppen of te laten gaan. Vrije wil is in deze interpretatie eigelijk de rem op gedrag.
Een paar punten moet je echter wel in ogenschouw nemen. Het onderzoek maakt gebruik van introspectie, participanten moesten namelijk aangeven wanneer zij iets dachten, dit is zeer subjectief.
Daarnaast werd gezegt dat zij hun hand op random momenten moesten bewegen. Dit kan invloed hebben op het gedrag. Bovendien is de vraag of een simpele handbeweging representatief is voor complex gedrag.
Helaas weet ik niet of het onderzoek gerepliceerd is, waarschijnlijk wel, maar wat daarvan de uitkomsten zijn weet ik niet.
Interessant onderwerpje in ieder geval