Je conclusie is een beetje voorbarig, en niet gebaseerd op wetenschap. De enige kennis die dit artikel namelijk voortbrengt is het feit dat het gemiddelde IQ van vrouwen 1 puntje hoger werd bevonden dan dat van mannen.
Er wordt verder niets gezegd over de spreiding van IQ, noch over een verschil in het aantal mannen/vrouwen met een zwaar bovengemiddeld/ondergemiddeld IQ.
Gezien 50% van de bevolking een IQ tussen de 90 en 110 heeft is het namelijk meer waarschijnlijk dat het overall gemiddelde een beetje omhooggetrokken door de vrouwen in deze categorie.
Het is namelijk al lang geen geheim meer dat vrouwen beter hun best doen op school en ook vaker beginnen aan een hogere opleiding en deze ook afmaken. (er werd in het artikel namelijk ook gezegd: "Ook werd het bewijs geleverd dat het IQ niet erfelijk bepaald is en verbeterd kan worden" wat doet vermoeden dat mijn hypothese correct is, of het toch enigszins een fundering geeft)
Bij "banen waar IQ belangrijk is" spreken we over IQ's van 115+, en gezien mijn eerdere uitleg is het nu hopelijk duidelijk dat 1 hoger IQ punt op het gemiddelde niet impliceert dat je meteen op deze schaal een effect zult zien.
Persoonlijk vond ik het ook maar een beetje brutaal dat je meteen roept dat de onderzoeker een feminist is, zeker aangezien de reden die je opgaf om deze uitspraak te staven zelf helemaal niet wetenschappelijk, noch logisch coherent was.
Dit artikel is gewoon sensatie en controverse, dat is waar de pers op geilt en daarom werd het geplaatst. Maar het zijn voorbarige conclusies op basis van beperkte data.
Wat jij zegt spreek ik nergens tegen. Het punt was dat de conclusie waarschijnlijk voorbarig is, en dat het gewoon verschilt van individu tot individu. Dat jonge vrouwen het nu beter doen op school heeft te maken met het hoger % allochtone vrouwen, die het over het algemeen beter doen dan allochtone mannen (die het % voor mannen naar beneden halen). Als je me niet gelooft zoek de statistieken dan maar op.
Dat is dus een tijdelijke verandering en heeft meer te maken met immigratie.
Waarom ik de onderzoeker een feminist noem is omdat hij met beperkte data blijkbaar heel graag wilt concluderen dat vrouwen slimmer zijn dan mannen, en dat ze zelfs altijd dit potentieel hadden maar dit nu pas tot uiting komt. Het is complete onzin en op niets gebaseerd (je leest in het artikel ook dat er alleen speculaties aan te pas komen en geen ernstig wetenschappelijk bewijs vanuit bijv. de neurologie).
Er is in de wetenschap geen enkele reden om te vermoeden dat vrouwen dat potentieel hebben. Integendeel, de hersenmassa van vrouwen is over het algemeen kleiner dan die van mannen, en het is ook aangetoond dat vrouwen minder sterk zijn in analytisch denken. Dat is ook de reden dat in jobs waar analytisch denken belangrijk is, vrouwen ondervertegenwoordigd zijn. Dus als je het over IQ wilt hebben moet je ook nog eens kijken naar welke tests je doet.
Dus mijn conclusie is dan ook: als men ergens een stijging ziet dan heeft dat te maken met demografie en niet met één of ander genetisch voordeel van één van de geslachten. De hypothese dat vrouwen meer potentieel hebben om een hoger IQ te ontwikkelen is daarom ook complete onzin en op niets gebaseerd. Als je dit toch zo in de media brengt kan ik daarom alleen concluderen dat dat je agenda is en je er iets mee wilt bereiken. Blijkbaar is dit niet politiek correct als het over mannen zou gaan, maar als het over vrouwen gaat plots wel.
En voor degenen die denken dat ik persoonlijk een probleem heb met dit soort nieuws: nee, ik erger me alleen aan mensen die onzin de wereld insturen, vooral als de media dat spelletje meespeelt en er ook nog eens hypocriet over is.