XXL Nutrition

Waar vind ik een goede coach

Een competitie squat is ook niet noodzakelijk hetzelfde als een squat om je kracht mee te trainen.

Wat is dat nu weer voor een hersenloze comment, obvious moet je techniek feilloos zijn om topprestaties neer te zetten. En iedereen squat om sterker te worden, ook bodybuilders.

Misschien eens meer artikeltjes lezen omtrent training en vormverschillen bij powerlifting, BB en gewoon praktische kracht?
De ene squat is de andere niet en de vorm verschilt. Zeker als je naar geared lifts gaat kijken t.o.v. raw.

Bij geen enkele squat is het goed om naar beneden te kijken.

Bij geen enkele squat is het goed om naar beneden te kijken.
Definieer: naar beneden kijken.
Wat ik zie in het filmpje van de topic starter is inderdaad nooit goed.
Omhoog kijken heeft ook niet altijd zin en zet (onnodig veel) stress op de bovenste wervels.
Wat ik naar beneden kijken vind (neutrale stand van de hals, waardoor je een stuk voor je naar de vloer kijkt door de hoek die de rug maakt met de grond), vind jij misschien naar voren kijken?
Als je daardoor naar voren kantelt moet je iets aan je techniek doen.;)

Een competitie squat is ook niet noodzakelijk hetzelfde als een squat om je kracht mee te trainen.

Misschien eens meer artikeltjes lezen omtrent training en vormverschillen bij powerlifting, BB en gewoon praktische kracht?
De ene squat is de andere niet en de vorm verschilt. Zeker als je naar geared lifts gaat kijken t.o.v. raw.

Rare opmerkingen hoor.

Ik zeg ook niet dat je naar boven hoeft te kijken maar in ieder geval is het onzin dat er een verschil is tussen de krachtsporten qua positie van de wervels en de meest optimale manier van squatten.
Als je de juiste houding hebt dan is dat zowel voor explosiviteit, max kracht, training op spieruithoudingsvermogen en spierhypertrofie gewoon een positie waarin de spine in ieder geval een redelijk neutrale positie heeft en zeker geen vergrote kyfose.

Je hebt het enkel over de halswervels wervels t.o.v. de totale wervelkolom?
OK, dan kan ik wel akkoord gaan.

Ik dacht dat je het over de gehele houding/techniek, incl. voetenstand, hoek van de wervelkolom t.o.v. de grond, plaats waar de barbell ligt, diepte van de squat, ...

Kijk maar eens een filmpje van een willekeurig wk van de ipf, niemand kijkt daar naar beneden.

Toch wel hoor, genoeg.

The godfather himself, Mike Tuchscherer

Picture+14.png

Niet straight down natuurlijk, maar als je een low bar squat uitvoert met een neutrale houding van de nek t.o.v. de ruggegraat zal je bijna automatisch licht naar beneden kijken.

Net zoals je het zegt; licht naar beneden maar toch voornamelijk naar voren

kijk de filmpjes van squatrx.. die zijn super

Net zoals je het zegt; licht naar beneden maar toch voornamelijk naar voren

Schuin naar beneden. Als je je nek 'packt' en neutraal houdt krijg je toch gewoon vanzelf deze houding.
Het is imo veel beter om licht naar beneden te kijken (een punt op de grond een paar meter voor je) dan overdreven naar boven, waardoor je nek in een niet-neutrale positie komt.
Het kan ook recht vooruit zijn, dat hangt er van af hoe upright je torso is

Ben sowieso geen voorstander van omhoog kijken! Maar als je vraagt of je meer naar voren kijkt of meer naar beneden kijkt zal ik zeggen meer naar voren. Ik kijk gewoon de verte in. Het is dus hoe je naar beneden kijken interpreteert. Je hoofd moet dus gewoon een neutrale houding hebben, waarheen je dan kijkt wordt dan voornamelijk bepaald hoe rechtop je jouw rug kan houden (wat je lichaamsverhoudingen/mobiliteit toelaat) Als je iemand gaat leren squatten kan je denk ik ze beter leren niet naar beneden te kijken omdat ze dan waarschijnlijk nog minder weten spanning in hun rug op te bouwen, en eerder naar voren duiken.

Je moet ook niet proberen zo rechtop mogelijk te squatten.
Een neurtale houding van het hoofd en de nek lijkt me iig het meest aan te raden. Of je dan voornamelijk naar voren of naar beneden kijkt hangt van andere zaken af.
Ik denk dat de meesten hier het daar wel mee eens zijn.

Terug
Naar boven