Fitness Seller

Waarom is dumbell-training beter?

• Topic Starter Topic Starter
RvR zei:
dat gaat in mijn geval niet op..
je moet namelijk met elke oefening, losse dumbbell of machine, gewoon geconcentreerd zijn.. zelfs op een machine is het niet lomp duwen of trekken, concentratie is altijd een vereiste..

Idd, je hebt gelijk maar zelf merk ik dit aan mijzelf dat er toch nog wat extra concentratie bij wanneer ik met dumbbells train. Het zal aan mij liggen :D

KaLe zei:
Laat maar, Adema is een compound freak ;)
Vrij logisch ook. Denk dat je in het dagelijks leven ook je lichaam als 1 geheel laat werken... :)

Voor de mensen die meer willen weten over peestraining: zoek maar es naar isometrisch trainen, of typ bij de search ff "peestraining" in. Dan krijg je normaal 3 topics, in het onderste staat er iets van 3XL over deze materie. Ben me zelf ook nog aan het inlezen in de materie.

@Big_T: goeie post!

bij losse barbells/ dumbbells krijg je ineens ook veel meer dimensies die je traint!

bij machines --> 2 richtingen (voor/achter of boven/onder)
bij barbells/dumbbells --> altijd 6 richtingen (voor/achter/links/rechts/boven/onder!)

logisch zeker dat bepaalde patronen veel beter te trainen zijn. en dat je veel meer spieren meetraint door losse compound bewegingen te doen!

vergeet niet dat hele lijnen toestellen ook gewoon uitgevonden zijn om 50+'ers met hun luie reet op een machien te laten zitten en ondertussen wat tv te laten kijken ;)

Question: Waarom is trainen met dumbbells beter?
Answer: Synergisten

Question: Wat is nog beter dan dumbbells?
Answer: Kettlebells

:D

pmln zei:
Idd, je hebt gelijk maar zelf merk ik dit aan mijzelf dat er toch nog wat extra concentratie bij wanneer ik met dumbbells train. Het zal aan mij liggen :D
Ik denk het niet want het is wetenschappelijk bewezen dat een man zich beter kan concentreren met 1 hersenhelft dan met 2 tegelijk.

Om bijvoorbeeld dumbbell rows rechts te doen moet de linkerhelft werken, en omgekeerd. als je barbell of machine rows doet moeten zowel linker als rechterhelft samen werken om tegengestelde spiergroepen 'aan te sturen'
Voor een vrouw gaat dit makkelijker, maar mannen hebben hier meer moeite mee en kunnen zich beter op 1 taak (1 helft) concentreren dan op 2 tegelijk.

Dus het is erg logisch dat unilaterale oefeningen nog een extra argument zijn voor dumbbell training en zeker kunnen helpen bij de concentratie, wat natuurlijk ten goede komt van het resultaat. Mind-muscle is zoals iedereen wel weet soms erg belangrijk bij die laatste reps.

@samu tnx

Ik begin mijn trainingen altijd met dumbbell of barbell. Als laatste oefeningen om de spiergroep effe echt vol te gooien altijd nog een machine-oefening er overheen to het echt pijn doet, dus till die......... Da's pas huilen.

Als je met machines traint, doen die machines al het werk voor je. Met dumbbells zul je zelf aan het werk moeten. Succes met de dumbbells dus en laat die machines voor wat ze zijn!

Niet alle spiereigenschappen worden aangesproken (of veel minder) bij machines. De reactie die van de hersenen naar de spier wordt gegeven om te stabiliseren wordt bij dumbbells veel meer aangesproken dan bij machines. Dit resulteerd dan ook altijd ook in meer stimulatie van de desbetreffende te trainen spier en in de compounds. Daarom zal je ook bij training met dumbbells de omliggende spieren veel meer voelen.

Terug
Naar boven