MuscleMeat

Waarom laag bf beter is

delguy

Ripped Bodybuilder
Waardering
1
Van AR gekopieerd:

Het schijnt zo te zijn dat als je onder de 12% zit met bodyfat (bij vrouwen is dat 17%) dat je dan makkelijker in spiermassa aankomt. Zowel vetcellen en spiercellen heb insuline receptoren. Insuline is een anabool hormoon zoals je wellicht weet, het brengt eiwitten en koolhydraten naar je cellen.

Als je veel vetmassa hebt, gaat er dus relatief veel voedingsstoffen naar je vetmassa, met als resultaat meer opslag van vet. En minder voedingstoffen naar je spiermassa, dus minder groei. Andersom geldt dus, weinig vet, meer voedingsstoffen naar spiermassa, meer groei.

Daarnaast lagere bodyfat, betekent lagere insuline afgifte, dus minder snel kans op verhoging van je bodyfat. Dus het wordt makkelijker om je vetpercentage te behouden als je laag zit.

Als je veel vetmassa hebt, betekent hoge insuline afgifte. Resultaat van telkens zo'n hoge insuline afgifte is dat de insuline receptoren in de spiercellen ongevoelig worden voor glycogeen opslag. Dat betekent dus minder groei.
Het lichaam blijft maar veel insuline afgeven, resultaat is dus dat je steeds dikker wordt.

Iemand die een 700kcal maaltijd eet die dik is, reageert met hogere insuline afgifte dan iemand die een laag vetpercentage heeft.

Goeie post ;)

ik moet voor maandag voor het vak voedingsleer een aantal vragen beantwoorden waaronder de vraag wat de risico's zijn van een te laag vetpercentage haha.

Oftewel: als je slank bent, blijf je makkelijk slank. Als je dik bent, word je makkelijk nog dikker.

eigenlijk is het niet fair hé ... bij zwaardere mensen zou het net makkelijk
moeten zijn om af te slanken en bij magere mensen zou het makkelijk
moeten zijn om bij te komen.

zo zou niemand last hebben van te weinig of teveel gewicht

en ik heb hier op het forum vaak gelezen dat je het makkelijkst spiermassa aankomt als je juist een iets hoger hebt.

kvind het toch erges niet kloppen die post...

hoe komt het dan dan ecto's moeilijk bijkomen terwijl ze een laag BF hebben en endo messo's zeer goed bijkomen terwijl de meeste endo's toch wel hoger zitten in BF dan 12% ik bv sta bijna het ganse jaar door op 15% en ik ondervind daar geen nadelen aan in bijkomen van spiermassa...

EDIT : wat ik ook niet snap,sinds wanneer neemt vet voedingstoffen op?

in eerste instantie gaan toch alle voedingstoffen naar de spieren en pas als er nog over is gaan ze naar de vetcellen?

hoe komt het dan dan ecto's moeilijk bijkomen terwijl ze een laag BF hebben en endo messo's zeer goed bijkomen terwijl de meeste endo's toch wel hoger zitten in BF dan 12% ik bv sta bijna het ganse jaar door op 15% en ik ondervind daar geen nadelen aan in bijkomen van spiermassa...

vraag ik me ook af

Als je een hoger vet percentage hebt, heb je ook meer weerstand. Als je een heel lag vetpercentage hebt heb je minder weerstand.Denk maar eens aan sommige mensen die bijna flauwvallen bij wedstrijden, dit komt mede door het lage BF. Meestal merk ik dit zelf in iets minder kracht...een hoger vet percentage betekend iets meer weerstand, en mijn ervaring leert meer weerstand is makkelijker spiermassa gainen.

EDIT : wat ik ook niet snap,sinds wanneer neemt vet voedingstoffen op?

in eerste instantie gaan toch alle voedingstoffen naar de spieren en pas als er nog over is gaan ze naar de vetcellen?
In een ideale situatie wel ja. ;)
Ectomorphe lichaamstypen hebben een hoger dan gemiddeld basaal metabolisme, die komen dus alleen in spiermassa aan als ze voldoende eten.

Als je een hoger vet percentage hebt, heb je ook meer weerstand. Als je een heel lag vetpercentage hebt heb je minder weerstand.Denk maar eens aan sommige mensen die bijna flauwvallen bij wedstrijden, dit komt mede door het lage BF. Meestal merk ik dit zelf in iets minder kracht...een hoger vet percentage betekend iets meer weerstand, en mijn ervaring leert meer weerstand is makkelijker spiermassa gainen.

Volgens mij komt die zwakte ook voor een groot deel doordat ze behoorlijk uitgedroogd op het podium staan.

Volgens mij komt die zwakte ook voor een groot deel doordat ze behoorlijk uitgedroogd op het podium staan.

Inderdaad daarom zeg ik mede, het komt door weinig eten, uitputting etc etc, maar ook een groot deel door het lage vet percentage.

Terug
Naar boven