Fitness Seller

How to Recomp

Volgens Burn the fat, feed the muscle zit er WEL verschil tussen meer verbranden en minder eten. Daar wordt aangedragen dat je metabolisme trager wordt van minder eten in vergelijking met meer eten en meer beweging. Is dat dan ineens niet meer van toepassing binnen deze benadering?

Als je een dieet volgt dan gaat je metabolisme sowieso omlaag. Ongeacht je meer cardio doet of je het alleen met voeding doet. Hoe snel dat gaat hangt dus uiteindelijk van het calorietekort af. Hier kun je er meer over lezen.

Victor,

Stel dat je met een recomp bulk op een trainingsdag normaal 3500 kcal eet, maar je hebt een feest en drinkt die zelfde avond zo'n 1000 kcal aan alcohol. Kan ik dan het beste zoals ik tijdens het cutten doe, die 1000 kcal mee tellen? Of is het een ander verhaal wanneer je spiermassa probeert aan te zetten? En wanneer dit op een rustdag valt, waar ik normaal 2500 kcal eet, ook 1000 kcal minder eten?

Trouwens, loop je geen spiermassa mis doordat je tijdens rustdagen op een kcal deficiënt zit?

Als je een dieet volgt dan gaat je metabolisme sowieso omlaag. Ongeacht je meer cardio doet of je het alleen met voeding doet. Hoe snel dat gaat hangt dus uiteindelijk van het calorietekort af. Hier kun je er meer over lezen.
Daarmee zeg je nu dat het boek Burn the fat, feed the muscle het niet juist heeft?

Daarmee zeg je nu dat het boek Burn the fat, feed the muscle het niet juist heeft?

Het is niet zo dat alles wat in dat boek staat de absolute waarheid is. We kunnen pas zeker zijn als er een onderzoek komt waar beide methodes vergeleken worden. Het kcaltekort dat je creëert is de belangrijkste parameter die je metabolisme bepaalt. Of extra cardio hier een significant effect op heeft als het totale kcaltekort hetzelfde is is onwaarschijnlijk denk ik (cardio zal slechts voor een paar uur na de training je metabolisme verhogen, daarna gaat ze terug naar baseline. Het effect is dus niet permanent). Ik denk dat refeeds beter werken om je metabolisme terug te verhogen.

Victor,

Stel dat je met een recomp bulk op een trainingsdag normaal 3500 kcal eet, maar je hebt een feest en drinkt die zelfde avond zo'n 1000 kcal aan alcohol. Kan ik dan het beste zoals ik tijdens het cutten doe, die 1000 kcal mee tellen? Of is het een ander verhaal wanneer je spiermassa probeert aan te zetten? En wanneer dit op een rustdag valt, waar ik normaal 2500 kcal eet, ook 1000 kcal minder eten?

Trouwens, loop je geen spiermassa mis doordat je tijdens rustdagen op een kcal deficiënt zit?

Ik zou een kcal buffer opbouwen. Voor de training zo weinig mogelijk eten zodat je +-1000kcal ruimte overhoudt.

Een andere optie is om tijdelijk op rustdagen een groter calorietekort te hanteren om de overbodige kcal weg te werken.

Voor de rest loop je geen spiermassa mis als het calorietekort gering is. Om mezelf te citeren.

Victor zei:
De eiwitsynthese is na een krachttraining zo een 24-36 uur actief. Als je na een krachttraining in een calorieoverschot verkeerd dan wordt een deel van dat overschot voor de eiwitsynthese gebruikt. Op rustdagen duurt het wel een tijdje voordat de de energie niveaus van de cellen dalen, waardoor je dus nog kan profiteren van de eiwitsynthese. Tenzij je een heel groot calorietekort creëert. Dan zal de eiwitsynthese al eerder onderbroken worden doordat AMPk tegen die tijd aardig hoog is.

...

Het is niet zo dat alles wat in dat boek staat de absolute waarheid is. We kunnen pas zeker zijn als er een onderzoek komt waar beide methodes vergeleken worden. Het kcaltekort dat je creëert is de belangrijkste parameter die je metabolisme bepaalt. Of extra cardio hier een significant effect op heeft als het totale kcaltekort hetzelfde is is onwaarschijnlijk denk ik (cardio zal slechts voor een paar uur na de training je metabolisme verhogen, daarna gaat ze terug naar baseline. Het effect is dus niet permanent). Ik denk dat refeeds beter werken om je metabolisme terug te verhogen.

Ik heb het boek niet gelezen, maar het klopt i.i.g. niet dat je metabolisme omhoog gaat wanneer je cardio doet om een calorietekort te creëren. De afterburn effect (EPOC) van steady state cardio is ook aardig verwaarloosbaar. Vooral als het om een sessie van 20-30 minuten gaat. De afterburn is dan iets van 15-25kcal.

Meer cardio doen is uiteindelijk het tegenovergestelde van refeeds doen. Refeeds zorgen ervoor dat je metabolisme niet snel zal gaan kelderen. Wanneer je het goed aanpakt kan je zelfs met een laag lichaamsvetpercentage (5-8%) rondlopen zonder enige problemen met je metabolisme.

Ik praat niet over afterburn of verhogen van metabolisme, ik praat eigenlijk alleen verlagen van het metabolisme middels minder eten. Als je 2500 kCal eet en dat afzet tegen 3000 kCals - 500 kCal cardio, zal de eerste optie sneller zorgen voor het inkakken van je metabolisme.

Het is ook zeker niet zo dat zoiets puur de enige waarheid is, maar ik denk wel dat een belangrijke kern van waarheid inzit. Als het niet juist zou zijn, kon iedereen eenvoudig afvallen middels kCal tekorten en het blijvend kwijt zijn. De praktijk laat echter zien dat mensen cardio moeten toevoegen om de vetten weg te krijgen (hoe langer je bezig bent, moe duidelijker dat aan het licht komt). Ook hier in de stickies wordt cardio geadviseerd in plaats van het tekort creeren met alleen voeding.

Dit staat los van de afterburn, ik begrijp dat dat te verwaarlozen is.

En met betrekking tot refeeds hebben jullie absoluut gelijk. Maar ook hier kun je een interessante vraag neer leggen:

- Je eet 3000 kCals en je creeert een verschil van 500 kCal middels cardio. Refeed: 3500 kCal
- Je eet 3000 kCals en je creeert een verschil van 500 kCal middels cardio. Refeed: GEEN cardio plannen (is ook 500 kCal winst)
- Je eet 2500 kCal en doet geen cardio. Refeed: 3000 kCal

Welke optie is het beste?
Als je het aan mij vraagt, zeg ik optie 1. Maar het netto resultaat is bij allemaal 3000 kCal.

Hm ja, je hebt bij beide opties een kcaltekort van 500. De vraag is nu: gaat bij beide het metabolisme evenveel dalen omdat het kcaltekort hetzelfde is of niet? Misschien dat je iets meer verbruikt door TEF (een 50 kcal als TEF 10% is), maar ik denk niet dat je RMR verandert aangezien het kcaltekort hetzelfde is.

Laatst bewerkt:
Bij alle 3 de opties krijg je 3000 kCal binnen (wat ik even als voorbeeld neem voor een "refeed").

Wie WEET het antwoord? :-P

Victor, momenteel ben ik bezig met de recomp bulk. Op trainingsdagen eet ik 3500 kcal en zit ik op ongeveer 80-90 gram vet. Scheelt het veel qua vet gains als ik dit minder naar 50-60 gram vet?

Ja, de meeste vetten in het overschot zullen worden opgeslagen als lichaamsvet. Om vetgains te minimaliseren zou ik rond de +-50g zitten. Dat heeft voor de rest ook geen negatieve invloed op je hormoonhuishouding. Daarnaast krijg je alsnog genoeg vetoplosbare vitamines binnen.

Ik doe al een jaar ofzo aan IF maar nu volg ik iets serieuzer de percentages voor een recomp (-20/20). Ik wil op deze manier dus op het zelfde gewicht blijven, maar zo'n 2~3KG vet weg werken en er 2KG spiermassa bij krijgen.

Dus zodra ik 2KG vet kwijt ben, ga ik het volgende doen afhankelijk van het resultaat, want ik zal nooit 2KG spiermassa erbij hebben voordat 2~3KG vet eraf is, dat zal wel mooi zijn:p

Mocht alles zo mooi uitpakken, naar een ratio zoeken tussen -5~10/5~10 om op dit niveau te blijven. Ik zal wel zien hoe het gaat, maar ergens denk ik dat op 0/0 je je niveau niet zou kunnen blijven vasthouden, dat je alsnog een lichte over- en underfeed nodig zal hebben.
Mocht het niet zo mooi uitpakken, zal ik waarschijnlijk een lichte bulk moeten doen, -10~15/20.

Wat denken jullie hiervan?

Ja, de meeste vetten in het overschot zullen worden opgeslagen als lichaamsvet. Om vetgains te minimaliseren zou ik rond de +-50g zitten. Dat heeft voor de rest ook geen negatieve invloed op je hormoonhuishouding. Daarnaast krijg je alsnog genoeg vetoplosbare vitamines binnen.

Oke, dan ga ik m'n vetten op trainingsdagen verlagen naar 50 gram. Op rustdagen houd ik meestal een kcal deficiënt aan, is het dan nog de bedoeling om carbs te cyclen, dus weinig koolhydraten op rustdagen?

Soms komt het ook wel eens voor dat ik op rustdagen wel gewoon boven onderhoud eet, geld dan hetzelfde principe mbt vetten als op een trainingsdag? Dus max 50-60 gram vet.

Ik doe al een jaar ofzo aan IF maar nu volg ik iets serieuzer de percentages voor een recomp (-20/20). Ik wil op deze manier dus op het zelfde gewicht blijven, maar zo'n 2~3KG vet weg werken en er 2KG spiermassa bij krijgen.

Dus zodra ik 2KG vet kwijt ben, ga ik het volgende doen afhankelijk van het resultaat, want ik zal nooit 2KG spiermassa erbij hebben voordat 2~3KG vet eraf is, dat zal wel mooi zijn:p

Mocht alles zo mooi uitpakken, naar een ratio zoeken tussen -5~10/5~10 om op dit niveau te blijven. Ik zal wel zien hoe het gaat, maar ergens denk ik dat op 0/0 je je niveau niet zou kunnen blijven vasthouden, dat je alsnog een lichte over- en underfeed nodig zal hebben.
Mocht het niet zo mooi uitpakken, zal ik waarschijnlijk een lichte bulk moeten doen, -10~15/20.

Wat denken jullie hiervan?

-20/20 vind ik een ratio dat je eigenlijk nergens 'echt' naar toe brengt. In mijn ogen kan je dan beter een richting kiezen, afvallen (-30/10) of aankomen (-10/20). Tijdens het afvallen kan je langzaam spiermassa aanzetten en tijdens het aankomen kan je de vetgains minimaliseren.

Als je uiteindelijk op onderhoud wilt blijven dan zou ik gewoon voor -10/10 gaan.

Oke, dan ga ik m'n vetten op trainingsdagen verlagen naar 50 gram. Op rustdagen houd ik meestal een kcal deficiënt aan, is het dan nog de bedoeling om carbs te cyclen, dus weinig koolhydraten op rustdagen?

Soms komt het ook wel eens voor dat ik op rustdagen wel gewoon boven onderhoud eet, geld dan hetzelfde principe mbt vetten als op een trainingsdag? Dus max 50-60 gram vet.

Op rustdagen zijn het inderdaad minder koolhydraten dan op trainingsdagen.

Nee. Als je dan iets boven onderhoud zit dan maakt de hoeveelheid niet heel veel uit. Op refeeddagen is het een ander verhaal, aangezien het overschot dan best groot is.

Victor, zou je ook nog iets kunnen zeggen over mijn stelling? Post #27.

nice!

Victor, zou je ook nog iets kunnen zeggen over mijn stelling? Post #27.

Je hebt geen cardio nodig om lean te worden. Het is een hulpmiddel, geen must. Je lichaam kan geen onderscheid maken tussen een tekort die je met voeding of cardio creëert. Dat is de waarheid hierin.

Voor de rest is er geen beste optie, dat is altijd persoonlijk. Cardio is een goed hulpmiddel voor iemand die graag meer wilt eten tijdens een dieet.

Een nadeel is dat dagelijkse cardio weer impact op je herstel zal hebben. Dit zal je op een begeven moment bij je onderlichaam trainingen gaan voelen.

Er zijn genoeg atleten die een lichaamsvet van 5-6% bereikt hebben zonder cardio.

Hm okee, ik had een iets ander antwoord verwacht eigenlijk. Ontzettend veel bronnen beweren anders, daarom vind ik het vreemd. Wat beter is weet ik ook niet precies. Maar er moet wel een kern van waarheid inzitten dat je beter vet kunt VERBRANDEN dan UITHONGEREN. Anders werden we allemaal lean door wat minder te eten.

Bedankt in ieder geval! :-)

-20/20 vind ik een ratio dat je eigenlijk nergens 'echt' naar toe brengt. In mijn ogen kan je dan beter een richting kiezen, afvallen (-30/10) of aankomen (-10/20). Tijdens het afvallen kan je langzaam spiermassa aanzetten en tijdens het aankomen kan je de vetgains minimaliseren.

Als je uiteindelijk op onderhoud wilt blijven dan zou ik gewoon voor -10/10 gaan.
Ok, dan ga ik het eens op die manier uitvoeren.

Maar het lijkt er dus op dat ik wel een punt had met het op onderhoud blijven. Dat was gewoon iets wat ik dacht, maar misschien weet jij waarom het beter is om op -10/10 te zitten ipv 0/0?

Heb bijna mijn gewenste bf% bereikt voor deze zomer dus denk dat ik begin juni dit maar eens ga proberen voor een half jaar en kijken of ik tevreden ben.

Ik vind het persoonlijk namelijk ook irritant om de gehele winterperiode en begin van de lente met een redelijk hoog bf% rond te lopen....

Terug
Naar boven