Fitness Seller

Waarom Turkije toch bij de EU moet

Status
Niet open voor verdere reacties.

roxxe

Massive Warrior
10.000 berichten
Waardering
14
bijna gedaan met het boek the mighty & almighty van Madeline Albright (ex Minister van Buitenlandse zaken van de US) te lezen, en in een hoofdstuk gaf ze goede argumenten om Turkije toch bij de EU toe te laten

- Turkije is de enigste brug tussen christenen & Moslims, het zou een doodschande zijn om het niet toe te laten, wanneer andere moslimlanden zien hoe turkije dan floreert, zal de kans groter en groter worden dat zij ook gematigder en meer westengericht worden

-Dankzij Ataturk moderniseerde Turkije ve moslimland naar een seculier land met democratische instellingen en westerse invloeden (handschrift, scholen, ...) natuurlijk kun je niet verwachten dat alle mensen in een paar jaar van switch veranderen, maar door de integratie met de EU zou dat maar kunnen bespoedigen

-Alhoewel er een vrees is dat we hier overspoeld worden met turken die al onze banen gaan inpikken (sorry tractortje) zal dat niet gebeuren, kijk maar naar polen, maar wanneer turkije de eu regels respecteert, gaan hun minimumlonen omhoog, hun verzekeringen (ziekte, ...) worden beter en zullen ze weinig redenen hebben om te verhuizen en zullen westerse bedrijven geen redenen meer hebben om hier hun fabrieken te sluiten en ze daar te openen

- Iedereen begaat "fouten" de armeense massamoorden, cyprus, ... (alhoewel ik niet echt weet hoe het in elkaar zit) maar het turkse volk mag hier niet voor opdraaien.

waarschijnlijk nog paar redenen, zal het morgen es opzoeke

topic proper houden aub :)

agreed! laat de discussie maar losbarsten!!!

bijna gedaan met het boek the mighty & almighty van Madeline Albright (ex Minister van Buitenlandse zaken van de US) te lezen, en in een hoofdstuk gaf ze goede argumenten om Turkije toch bij de EU toe te laten

- Turkije is de enigste brug tussen christenen & Moslims, het zou een doodschande zijn om het niet toe te laten, wanneer andere moslimlanden zien hoe turkije dan floreert, zal de kans groter en groter worden dat zij ook gematigder en meer westengericht worden
Wij-Zij denken. Hebben we daar turkije voor nodig?

-Dankzij Ataturk moderniseerde Turkije ve moslimland naar een seculier land met democratische instellingen en westerse invloeden (handschrift, scholen, ...) natuurlijk kun je niet verwachten dat alle mensen in een paar jaar van switch veranderen, maar door de integratie met de EU zou dat maar kunnen bespoedigen
Maar de vraag is of het niveau van modernisering (op 1001) vlakken up to par is ivt de rest van de EU.

-Alhoewel er een vrees is dat we hier overspoeld worden met turken die al onze banen gaan inpikken (sorry tractortje) zal dat niet gebeuren, kijk maar naar polen, maar wanneer turkije de eu regels respecteert, gaan hun minimumlonen omhoog, hun verzekeringen (ziekte, ...) worden beter en zullen ze weinig redenen hebben om te verhuizen en zullen westerse bedrijven geen redenen meer hebben om hier hun fabrieken te sluiten en ze daar te openen
Polen is een ander verhaal. Één derde van de turken geeft aan te zullen vertrekken. Ik ben dan eerder voor outsourcen naar dat land in plaats van hier integratieproblemen op onze hals te halen.
- Iedereen begaat "fouten" de armeense massamoorden, cyprus, ... (alhoewel ik niet echt weet hoe het in elkaar zit) maar het turkse volk mag hier niet voor opdraaien.
100% gelijk heb je hierin. We zijn zelf ook geen lieverdjes geweest!!

Ik heb mn best gedaan, maar het blijven turken!

Niks erbij !!, zolang ze niet de rechten van de mens erkennen moeten ze lekker opzouten.

Polen is een ander verhaal. Één derde van de turken geeft aan te zullen vertrekken. Ik ben dan eerder voor outsourcen naar dat land in plaats van hier integratieproblemen op onze hals te halen.

dit is een interessant punt. Voor zover ik weet zijn er een aantal onderzoeken naar dit fenomeen geweest en geen van allen (bron: NederlandKiest uitzending Geert Wilders en Joost Lagendijk) weet wat er precies staat te gebeuren. Veel hangt af van de ontwikkeling van de dynamische Turkse economie. Zal deze blijven groeien dan is het waarschijnlijk dat vele Turken gewoon in het Kemalese bastion blijven. Maar wat als de economie een minder stabiel pad zal bewandelen. Wat dan? In ieder geval is er wel een termijn van 7 à 10 (zoiets) ingebouwd geloof ik. Dus mocht Turkije toetreden dan zou deze mogelijke 'invasie' pas vanaf circa 2020/2025 plaats gaan vinden.

Ik heb me geprobeerd een beetje te verdiepen in de materie, maar op dit punt kom ik er niet uit. Is er een reëele kans dat er een grote stroom Turken deze kant op komt? En zo ja, is hier dan wat aan te doen? Ik vind dit een punt van zorg omdat ik (zijnde een 'potentieel voorstander') me kan voorstellen dat dit velen schrik aanjaagt. Anyone???

Als ze de progressie die ze nu maken in het zelfde tempo doorzetten dan zullen ze idd ook de rechten gaan erkennen voordat ze toetreden. ( over een jaar of 15 )
En dan mogen ze van mij part deelnemen ;)

Laatst bewerkt:

Ja en dat ze nog steeds mensenrechten schenden en nog steeds Cyprus bezetten tegen de VN in is natuurlijk maar een futuliteit :rolleyes:

Dan hebben we hte nog niet eens over de toestroom aan immigranten die te verwachten is, de kosten voor de EU die erbij komen etc. zit ik iig niet op te wachten.

Turkije wilt er gewoon niet bij, ze willen gewoon niet voldoen aan de voorwaarde die gesteld worden en dus is het liedje uit.

In Nederland zijn de grootste partijen (zelfs SP) het er allemaal over eens, zowel rechts als links, en ik durf te wedden dat als je een referendum houd in België dat je dan net dezelfde reacties krijgt. Op dit moment is er geen plaats voor landen als Turkije in de EU en ik zie het de komende 10 jaar ook nog niet gebeuren.

Ja en dat ze nog steeds mensenrechten schenden en nog steeds Cyprus bezetten tegen de VN in is natuurlijk maar een futuliteit :rolleyes:

Dan hebben we hte nog niet eens over de toestroom aan immigranten die te verwachten is, de kosten voor de EU die erbij komen etc. zit ik iig niet op te wachten.

Turkije wilt er gewoon niet bij, ze willen gewoon niet voldoen aan de voorwaarde die gesteld worden en dus is het liedje uit.

In Nederland zijn de grootste partijen (zelfs SP) het er allemaal over eens, zowel rechts als links, en ik durf te wedden dat als je een referendum houd in België dat je dan net dezelfde reacties krijgt. Op dit moment is er geen plaats voor landen als Turkije in de EU en ik zie het de komende 10 jaar ook nog niet gebeuren.

Idd als dat zo blijft moeten ze lekker in hun uppie doorgaan :D
( hoop voor de bevolking dat de regering zich in de komende jaren aanpast )

eveneens een interessant punt. Het is namelijk maar de vraag of de Bosporus de zo vurig gepredikte brug tussen 'Oost en West' zal vormen. Waarop gehoopt wordt is een 'spill-over effect': omdat Turkije lijkt te profiteren van de toegenomen democratie zouden buurlanden als Syrië en Irak hier een voorbeeld aan nemen. Het lijkt me echter niet zo eenvoudig. Sterker nog, door in een bondgenootschap met Europese (westerse, grotendeels christelijke) landen te gaan zitten, zou Turkije juist meer geïsoleerd kunnen gaan raken in de regio.

nouja, even zo wat kanttekeningen in een interessante discussie. Een lastige discussie trouwens. Maar ik denk uiteindelijk dat het toch een goede zaak is daar het signaal van een islamitische bondgenoot een juiste is, we (zeker op de lange termijn) flink kunnen gaan profiteren van de Turkse economie en simpelweg omdat ik een wereldburger pur sang ben en het daarom toejuich dat in Turkije positieve hervormingen gerealiseerd worden. Overigens met alle moeilijkheden die daarbij om de hoek komen kijken en de vele beren op de weg die ons zeker nog te wachten staan.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat Turkije deze positieve beweging doorzet (wat de laatste maanden dus niet gebeurt). Havens dus openstellen voor Grieks-Cypriotische schepen. Aan de andere kant moet óók de EU haar beloftes nakomen, want ook wij laten steekjes vallen (wat nogal eens vergeten wordt). Zo worden financiële hulp en directe verbindingen van de EU naar het Turkse Noord-Cyprus constant tegengehouden door het veto-recht van Grieks-Cyprus.

Ironisch genoeg is er ondanks alle strubbelingen tussen de EU en Turkije nu één grote overeenkomst. Aan beide kanten lijkt het draagvlak en dus de politieke animo af te nemen voor toetreding. 't Is dus zaak dat juist in zo'n tijd politiek leiders met visie hun verantwoordelijkheid nemen en een lange-termijnvisie voorstaan. Wat dat betreft waren de huidige Nederlandse verkiezingen (Ruttie pleitte bijv. voor stopzetting van onderhandelingen) nog maar de stilte voor de storm die ons voor volgend jaar te wachten staat (verkiezingen in Turkije en Frankrijk, in beide landen is het draagvlak laag, en makkelijk scoren zal Erdogan dan wel Sarkozy verre van vreemd zijn).

Nog even een goed artikel voor de geïnteresseerde: http://www.clingendael.nl/publications/2006/20061115_cesp_online_boudewijn.pdf

waarom vraag je niet gewoon Noord Korea om toe te treden zeg... :rolleyes:

Weet je wat ik me nu afvraag. Dadelijk heb je 1 groot Europa. De kans dat het dan een keer verkeerd gaat in Europa word imo ook steeds groter.
Besluiten waar niet iedereen het mee eens zal zijn, zullen gaan lijden tot grote onvrede.

Inderdaad, ik denk ook niet dat er behalve economische motieven veel meer achter zit van de kant van Turkije.. Er zal eerst uitvoerig onderzoek naar moeten worden gedaan en ik denk dat Turkije er nog lang niet klaar voor is.. Hoe solidair/tolerant we hier zijn, hoe egoistisch/intolerant ze daar zijn..

Volgens Amnesty International is de mensenrechten situatie niet slechter dan in bijvoorbeeld Griekenland of Spanje. Die zitten ook gewoon de in EU.

Op het gebied van de genocide op de Armenen vind er echter wel onderdrukking plaats. Je mag je daar in Turkije gewoon niet over uiten. Tot zover de vrijheid van meningsuiting.

knin120l.jpg

Mooi stuk Roxxe,ben het volledig met je eens dat toetreding van Turkye op termijn voor veel verbeteringen gaan zorgen in hat land .
Er zijn naar mijn mening nog te veel vooroordelen over de cultuur en over daar geldende normen en waarden.
Natuurlijk zijn er een aantal zeer gevoelige zaken die heden nog spelen in Turkye waaronder de kwestie Cyprus en mensenrechten.
Helaas worden de vaak overdreven negative meningen gevormd door mensen die zich er totaal niet in verdiept hebben en alle turken over een kam scheren.
Ik kan je vertellen dat mijn vriendin turkse is en komt uit Izmir een van de grotere steden in turkye.
Vooral die steden zijn zeer modern en erg ontwikkeld helaas in tegenstelling tot het platteland maargoed wat ik probeer te zeggen is dat het overgrote deel van de turkse bevolking net of bijna net zo westers is ingesteld als wij hier in nederland.
Het enige nadeel is wel dat zolang de EU Turkye op een afstand houd zich ook niet zal of kan aanpassen aan de europese wetten en regelgeving.
Ik kan je vertellen dat de burgers in Turkye door toedreding bij de EU er alleen maar beter van gaan worden en ook wij er op termijn voordeel van zullen hebben.
Wat je zegt is waar,de sociale verzieningen en ziektekosten ed zijn een zeer trieste zaak en mensen daar hebben het echt niet makkelijk.
Bepaalde zakeen zullen door toetreding naar de EU dus gaan verbeteren wat neer komt dat de lokale bevolking het daar dus ook beter gaat krijgen.
Zolang dat niet gebeurt zullen er altijd gelukszoekers naar europa vertrekken en echt niet voor de lol.
Ook wij zouden hetzelfde doen in die barre situatie.

Dus kortom het word maar eens tijd dat de knoop doorgehakt word en Turkye betrekt tot de EU.ook zal premier erdogan er wat concessies voor moeten gaan doen,maar uiteindelijk zullen we er allemaal profijt van hebben.

Op het gebied van de genocide op de Armenen vind er echter wel onderdrukking plaats. Je mag je daar in Turkije gewoon niet over uiten. Tot zover de vrijheid van meningsuiting.

vorig jaar een verslag geschreven voor politicologie en dat gedaan over de persvrijheid in turkije, en die is er gewoon nauwelijk of niet! als ze maar vermoeden dat je het woord koerden gebruikt, laat staan de koerdische taal of iets wat ook maar verwijst naar de koerden dan heb je een probleem...

je wil niet weten hoeveel journalisten daar worden vastgehouden, de turkse telegraaf zou er een dagtaak aan hebben...

dus cyprus is een punt van discussie maar de koerden net zo goed. (mijn oplssing geef die gasten een deel van irak en laat ze dr eigen staat opbouwen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven