Heerlijke ontbijt-tip!
zie hier veel pasta en rijst staan + tonijn = eet ik ook wel graag samen met ketchup dan
maar ben zo eerder op zoek voor iets voor s'morgens zie mij om 10u nog niet aan de kookpot staan
Oh je wilt iets voor 's ochtends? Dan heb ik een meesterlijk lekker recept voor je. Komtie:
Wat hier onder staat is voldoende voor vele ochtenden. Het mooie van dit ontbijt is dat als je alles in een luchtdichte pot mikt, je het wel een maand kan bewaren!
Samenstellen en bewaren:
Benodigheden:
- 8 flinke handen vol (biologische) havermoutvlokken
- 2 flinke handen vol met tarwezemelen
- 1 handvol stukjes gedroogde abrikoos
- 1 handvol stukjes gedroogde dadel
- 1 handvol walnoten (verkruimeld)
- 1 handvol gestampte of gehakte amandelen, hazelnoten of paranoten
Doe de havermoutvlokken en de zemelen met de abrikozen en de dadels in de pot, het blik of de doos. Doe de walnoten en de andere noten naar keuze erbij (ik sla ze altijd fijn in een theedoek). Improviseer nu gerust, bijvoorbeeld door andere gedroogde vruchten zoals krenten, rozijnen of vijgen toe te voegen, maar persoonlijk vind ik mijn mengsel behoorlijk lekker. Het mengsel blijft in een luchtdichte verpakking een paar maanden goed, maar ik garandeer je dat je het voor die tijd al helemaal op hebt.
Maken en mengen
Ik zou absoluut proberen dit de avond van tevoren te maken. Het kan ook 's ochtends (maar dan krijg je niet de gladde, zachte, heerlijke structuur die de melk eraan geeft als het een nachtje in de koelkast staat). Ik doe normaal gesproken altijd twee keer zoveel muesli in een kom als ik nodig heb. Door de dubbele hoeveelheid te gebruiken, heb ik voldoende voor de volgende paar dagen. Giet er (magere) melk op, rasp er ongeveer een halve appel door en roer alles direct goed door elkaar om de zoete smaak van de appel door het hele mengsel te verdelen. Bewaar in de koelkast.
Eten
Haal de kom de volgende ochtend uit de koelkast, en je zult zien dat het zachter en dikker is geworden. Verdun het mengsel met een beetje (magere) melk. Doe er wat in plakjes gesneden of geprakte banaan bij. Je proeft dat de gedroogde vruchten veeel van hun natuurlijke suikers hebben afgegeven, voeg dus eventueel wat honing toe naar smaak.
Kwak de boel in een kommetje, pleur er wat kwark over, misschien wat extra vruchten, net wat je in huis hebt.
En ik garandeer je, jou dag in de gym kan niet meer stuk!