Fitness Seller

Wat is bulken?

RikFitness

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m95
Massa
95kg
Vetpercentage
16%
Hallo allemaal,

Kan iemand mij uitleggen wat bulken precies is, en waarom het je helpt sneller sterk te worden? En wat is de beste manier om te bulken?

Groet Rik

Bulken is wanneer je boven je onderhoud = ( wat je lichaam verbruikt aan calorieen op een dag) gaat zitten. Dus als jij meer calorieen eet dan je verbruikt. Eten is namelijk een van de meest spieropbouwende processen die je kunt doen. Dit helpt met het aankomen van spiermassa doordat je meer energie binnenkrijgt, waar je lichaam spiermassa van kan maken. Bovendien krijg je meer energie voor je trainingen. Als ik jou was zou ik even de stickies doorlezen op de site:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/begint-maken-goed-voedingsschema-68557/

Succes :)

Edit: Als ik jou was zou ik beginnen met +200 kcal boven je onderhoud te gaan zitten, per week bijhouden of je geleidelijk aankomt en niet ineens ontzettend veel, dan doe je iets mis. Richt je op zo'n 250gr. per week/ 1 - 2kg per maand in het begin. Op het moment dat je niet meer aankomt 100 kcal erboven gaan zitten.

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij uitleggen wat bulken precies is,

Meer eten dan je onderhoudsbehoefte.

waarom het je helpt sneller sterk te worden?

Hier ga ik me niet over uitlaten, ben geen wetenschapper.

En wat is de beste manier om te bulken?

Imo clean bulk, zo minimaal mogelijk aan vet massa winnen en maximaal aan vetvrije massa.

Hopelijk heb je er iets aan Rik. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Maar waarom zou je aan willen komen? Slaan de overige kcal zich dan niet op in je vet cellen?

Maar waarom zou je aan willen komen? Slaan de overige kcal zich dan niet op in je vet cellen?

Bulken gaat altijd gepaard met minstens een beetje vetmassa, maar dat zal je moeten accepteren. Droge spiermassa aankomen zonder vet is (bijna) onmogelijk. Wat je jezelf moet afvragen is; ben je liever een skinny ethiopier met abs of een insane beest met een klein beetje vet. De keuze is aan jou haha. :p

Het overbodige aan vet wat je tijdens je bukt aankomt kun je beperken door "schoon" te bulken. dwz goed eten, eiwtten vnml verhogen of iig de verhouding eiwit/carb/vet goed te houden.

Doe je dit en je merkt dat je toch teveel vet aankomt, kun je altijd je cardio nog omhoog gooien.

• Topic Starter Topic Starter
Oke bedankt! Ja mee eens dat bigger better is. Ik let altijd op mijn eiwitten, en eet vooral veel kwark en vlees etc. en ik probeer zo min mogelijk verzadigd vet en snelle suikers te eten.

Bulken is per definitie een groot overschot aan calorien (Het heet niet voor niets BULK) en ja, daar komt een evenredig gepaard gaande vetpercentage verhoging bij.

Clean bulk komt oorspronkelijk voort uit bulken met "schone" voeding. Maw wel een groot overschot aan calorien, maar uit een beperkte keuze in tegenstelling tot "gewoon" bulken waar je alles naar binnen werk wat je maar kan eten (see food dieet)

Huidige hantering van "clean" bulk waarbij je net boven onderhoud eet om je vetpercentage laag te houden is eigenlijk gewoon normaal eten om aan te komen en heeft NIETS met wat voor BULK dan ook te maken!! Wordt imo meer gebruikt door personen die gewoon eten maar toch hardcore wilen klinken.

Niet zo iets als een gematigd HIT schema :)

Je wordt sterk omdat je eigen massa stijgt.

Begin gewoon met 500Kcal per dag extra en bouw op naar 1000Kcal per dag. Als je niet te vet wil worden moet je de spiegel in de gaten houden en je aerobe training opvoeren. Ga NIET je calorien afbouwen.

Laatst bewerkt:
Lekker veel eten.

Als je dan toch snelle suikers uee, doe dit dan alleen rondom je training. Complex carb is wel beter, maar dan wel goed laden ruim voor je training.

Wist je wellicht al....

Let wel op dat je genoeg vetten eet. Minimaal 1 gr per kg lichaamsgewicht en in de gulk kan je best 1,5 gr per kg lichaamsgewicht aanhouden. En voor je het vraagt. Nee.. vet wordt niet meteen opgeslagen als vet! ;)

Dus hou aan
2-2,5 gr eiwit per kg BW
minimaal 1 gr vet per kg BW (bulk kan makkelijk ook 1,5 gr per kg BW, ik zit zelf bijv met bulk nu op 1,6 gr per kg BW)
rest opvullen met carbs

Bulken is per definitie een groot overschot aan calorien (Het heet niet voor niets BULK) en ja, daar komt een evenredig gepaard gaande vetpercentage verhoging bij.

Clean bulk komt oorspronkelijk voort uit bulken met "schone" voeding. Maw wel een groot overschot aan calorien, maar uit een beperkte keuze in tegenstelling tot "gewoon" bulken waar je alles naar binnen werk wat je maar kan eten (see food dieet)

Huidige hantering van "clean" bulk waarbij je net boven onderhoud eet om je vetpercentage laag te houden is eigenlijk gewoon normaal eten om aan te komen en heeft NIETS met wat voor BULK dan ook te maken!! Wordt imo meer gebruikt door personen die gewoon eten maar toch hardcore wilen klinken.

Hoe noem je het dan als je langzaam wil aankomen dmv van een klein kcal overschot? En mag ik het volgens diezelfde redenering concluderen dat je cutten ook pas cutten vind als je een groot calorie tekort handhaaft?

Ga NIET je calorien afbouwen.

Waarom niet?

Laatst bewerkt:
verzadigde vetten zijn niet slecht voor je btw

Hoe noem je het dan als je langzaam wil aankomen dmv van een klein kcal overschot? En mag ik het volgens diezelfde redenering concluderen dat je cutten ook pas cutten vind als je een groot calorie tekort handhaaft?

Waarom niet?

Dat noem je normaal eten voor die aan KT doet en spiermassa aan wil zetten. In het woord "cut" zit niets extreems, gewoon een mindering. Cut is gewoon de tegenhanger van normaal, niet de tegenhanger van bulk. Dat zou extreem cut worden.

Je krijgt dus iets van extreem cut => cut => onderhoud => normaal => bulk

Maar, als je een normaal BB dieet hardcore wil laten klinken... be my guest, noem het zolas je wil.

Omdat een calorie vermindering je uit de bulk haalt.

Laatst bewerkt:
Let wel op dat je genoeg vetten eet. Minimaal 1 gr per kg lichaamsgewicht en in de gulk kan je best 1,5 gr per kg lichaamsgewicht aanhouden. En voor je het vraagt. Nee.. vet wordt niet meteen opgeslagen als vet! ;)

Dus hou aan
2-2,5 gr eiwit per kg BW
minimaal 1 gr vet per kg BW (bulk kan makkelijk ook 1,5 gr per kg BW, ik zit zelf bijv met bulk nu op 1,6 gr per kg BW)
rest opvullen met carbs

En op rustdagen?

Kan het kwaad als je bijvoorbeeld op trainingsdagen aan 1,5 gr per kg BW zit en op rustdagen aan 2 gr per kg BW?

Of zou 1 gr per kg BW op trainingsdagen en op rustdagen 2 gr per kg BW nog beter zijn?

Ik hou op alle dagen alles gelijk. Is makkelijker. Train zelf 3 x per week, doe geen cardio en zit gewoon elke dag op hetzelfde aantal kcal met dezelfde macro's (om en nabij) maar elke dag op 1,6 gr vet per kg BW.

Terug
Naar boven