Excuses.
Veel geprobeerd qua oefeningen, dropsets, supersets, giant sets, 5x5, 5/3/1, German volume, reversed grip op de bank, onderhands vliegen (flys) etc etc.. Niks werkte. Twee jaar fanatiek aan het zoeken geweest door veel te variëren, maar de oplossing zat niet in de oefeningen.
Ik trainde op een dag met een oude rot in het vak, een bodybuilder uit de tijd van Arnold. Goed fysiek, voor zijn leeftijd. We raakte aan de praat over het trainen van borst, en ik vertelde mijn probleem. Hij zou me wel helpen!
Hij leerde me goed focussen op de spier zelf. Een gecontroleerde beweging, met op het moment van maximale contractie, zo hard mogelijk knijpen in de spier. Bij elke borstoefening de focus gelegd op het aanspannen en ''volknijpen'' van de spier. Niet laag in herhalingen, zeker 10 tot 15 herhalingen per set. Met bankdrukken (met stang maar ook DB's) is het wel wat inleveren op gewicht, maar het resultaat is zoveel beter..
Ik doe niet eens speciaal veel incline werk, maar let gewoon ontzettend veel op het aanspannen van de spier.
Dat verhaal over de mind-muscle connectie is zo ontzettend waar. Bij andere spiergroepen lukt dat prima, en bij borst nu ook.