MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed? (11 bezoekers)

Mannen met leggings…

• Nee, dit is echt zoooooo 2019

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal stemmers
    76

Users who are viewing this thread

wovano

Moderator
Moderator
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
10 jun 2010
Lengte
1m86
Mijn gym doet niet aan reserveren omdat er toch nooit 30 leden tegelijk trainen. Was er boos weggegaan en vorige week nog 1 keer teruggeweest om achterstallige contributie te voldoen, had me voorgenomen me niet te laten overhalen. Dat is mislukt.
Waarom was je dan boos weggegaan?

Mentat

Monstrous Giant
Lid geworden
19 jan 2015
Lengte
1m83
Hing Odin ook aan een kerstboom toen hij de runen ontving ? En hing hij er van 25 dec tot 6 jan ?
Die hing 9 dagen aan Yggdrasil een Taxus, een taxus is wel een naaldboom die zijn blad behoudt, maar ik deze liever onderzoeken tov de Kruisdood en die is, ondanks wat je wellicht op basis van het Sinterklaas-jounaal denkt, met Pasen. Ook omdat een taxus 2000 jaar oud kan worden en daarmee het eeuwige leven lijkt te hebben.

Inspiratie gaat trouwens twee kanten op, zegt wikipedia.
Recente studies, met name van de Engelse taalkundige Richard North, doen vermoeden dat de cultus van Odin / Wodan pas geruime tijd na de Volksverhuizingen is ontstaan.[1] De god Odin zou dan de eigenschappen van eerdere goden, met name van de vruchtbaarheidsgod Ynvgi, maar ook van de christelijke God, hebben overgenomen. Later zou hij door christelijke auteurs met terugwerkende kracht als een negatief of heidens spiegelbeeld van de christelijke god worden afgeschilderd. Met name Odins ophanging aan de levensboom spiegelt zowel de dood van Christus aan het kruis als de dood van de verrader Judas, die net als Odin hangend aan een boom werd afgebeeld.

Schwarzeneggertje

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
8 dec 2016
Lengte
1m87
Massa
98kg
Vetpercentage
14%
Studies...

Alle moeite van de mannen van Monty Python is voor niets geweest.

apfelstrudel

Massive Warrior
+10 jaar member
Lid geworden
15 nov 2008
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
20%
Dat van de Drie Koningen had ik nog niet gehoord, daar ga ik eens naar kijken, dank.

Het is met dit soort dingen wel oppassen dat er niet allerlei mensen die ongefundeerd dingen mogen roepen, vroeger veel bij Discovery Channel documentaires en dat dat dan blijft hangen. Want het klinkt zo logisch.

Er zijn heel veel voor-Christelijke religies en tradities die iets met bomen doen, dat geeft nog geen oorzakelijk verband.

Er zullen best tradities zijn overgenomen, of oude tradities een nieuwe invulling hebben gekregen, maar dat is voor de kerstboom niet helemaal duidelijk. De Romeinse Saternalia worden ook veel genoemd. De kerstboom zoals wij die kennen komt uit de Middeleeuwen, dat we deze in huis halen is van nog veel later.

Vierden de Germanen dat wel met een Evergreen, of haal je verschillende elementen bij elkaar?

Heb je hier bronnen voor?
De meeste bronnen die ik nu zo 1,2,3 vind zijn wel wazig, maar wat er staat klopt grotendeels wel. De evergreen is een naaldboom, 1 van de enige bomen die groen blijft gedurende de winter in Europa dus ik denk t wel. Het versieren van de bomen gebeurde al in de oudheid, het in huis brengen met lichtjes gebeurde idd later.

Tradities worden aangepast, zo bestond de kerstman vroeger ook niet. Totdat een paar slimme marketeers bij Coca Cola het verzonnen en koppelden aan Kerst.

Ik vond net deze bron.

The history channel zit meestal wel goed qua credibiliteit :D.
20201117_120338.jpg

apfelstrudel

Massive Warrior
+10 jaar member
Lid geworden
15 nov 2008
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
20%
Die hing 9 dagen aan Yggdrasil een Taxus, een taxus is wel een naaldboom die zijn blad behoudt, maar ik deze liever onderzoeken tov de Kruisdood en die is, ondanks wat je wellicht op basis van het Sinterklaas-jounaal denkt, met Pasen. Ook omdat een taxus 2000 jaar oud kan worden en daarmee het eeuwige leven lijkt te hebben.

Inspiratie gaat trouwens twee kanten op, zegt wikipedia.
Het gezegde luidt niet voor niets; Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Mentat

Monstrous Giant
Lid geworden
19 jan 2015
Lengte
1m83
De meeste bronnen die ik nu zo 1,2,3 vind zijn wel wazig, maar wat er staat klopt grotendeels wel. De evergreen is een naaldboom, 1 van de enige bomen die groen blijft gedurende de winter in Europa dus ik denk t wel. Het versieren van de bomen gebeurde al in de oudheid, het in huis brengen met lichtjes gebeurde idd later.

Tradities worden aangepast, zo bestond de kerstman vroeger ook niet. Totdat een paar slimme marketeers bij Coca Cola het verzonnen en koppelden aan Kerst.

Ik vond net deze bron.

The history channel zit meestal wel goed qua credibiliteit :D.
1. Het is, denk ik, wazig omdat het niet helemaal duidelijk is of, hoe en welke invloed voor wat heeft gezorgd.
2. Een evergreen is geen naaldboom, maar een naaldboom is wel een evergreen, een evergreen is iedere plant die groene bladeren houdt.

Het gezegde luidt niet voor niets; Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Cultural Appropriation was heel gewoon toen!

apfelstrudel

Massive Warrior
+10 jaar member
Lid geworden
15 nov 2008
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
20%
Een evergreen is geen naaldboom, maar een naaldboom is wel een evergreen, een evergreen is iedere plant die groene bladeren houdt
Klopt, maar de evergreen die ik bedoel die wordt gebruikt in de kersttraditie is een naaldboom ;).

Elke cultuur en religie neemt bepaalde gebruiken e.d. van elkaar over wanneer ze met elkaar in aanraking komen.

apfelstrudel

Massive Warrior
+10 jaar member
Lid geworden
15 nov 2008
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
20%
Ja dat dacht ik eerst ook maar ik zie nergens conspiracies oid op de website.

Als je bijvoorbeeld kijkt bij Venus dan is de informatie goed.
Geen verkeerde website als ik zie hoe alles beschreven is, met bronvermelding onderaan de pagina.

Laatst bewerkt:

BB_

💪
Elite Member
2x Challenge Winner
Foto Contest Winner
Lid geworden
25 sep 2016
Lengte
1m89
Massa
109kg
Dankje, bij twijfel zie ik dit maar als compliment.

Het is te kort door de bocht, scheert dingen over één kam en trekt overhaaste conclusies.

Voorbeelden:
1. Bomen worden overal gebruikt in religies, jij varieert op de drogreden erna dus erdoor. Het is zeker waar dat de Kerk lokale gewoonten en feesten verchristelijkt heeft, maar voor wat betreft de kerstboom is dit niet duidelijk.
2. De kerstboom is een ketterse (Lutherse) traditie als reactie op het in huis hebben van een kribbe door Katholieken, daarom heeft de Kerk zich hier lang tegen verzet en stond de eerste kerstboom op het Sint-Pietersplein pas in de jaren 80 van de vorige eeuw;
3. Jezus is niet "kind van God", hij is wel de Zoon van de Vader. Vader, Zoon en Heilige Geest zijn alledrie entiteiten van één God.
Kerstbomen hebben niets met het Christendom (of Jodendom) te maken. Sterker nog, een kerstboom wordt door streng gelovigen als heidens symbool gezien. Bij streng gereformeerden zul je om die reden thuis geen kerstboom aantreffen.

BB_

💪
Elite Member
2x Challenge Winner
Foto Contest Winner
Lid geworden
25 sep 2016
Lengte
1m89
Massa
109kg

(...)"Tjonge, aan modieus taalgebruik geen gebrek, daar op de Haagse Hogeschool. Aan enige bijbelkennis wel. Anders zou de directie heus weten dat de kerstboom niets van doen heeft met ’een christelijk feest’. Sterker: gelovigen die het nauw nemen met de Bijbel zullen beslist geen boom in huis halen. Jehova’s getuigen, zevendedagsbaptisten, protestanten op de uiterst orthodoxe flank – allemaal beschouwen ze de kerstboom als een heidens gebruik, geïnspireerd op de groenblijvers die de Germanen vereerden om te vieren dat de dagen weer gingen lengen. En gelijk hebben ze. De kerstboom is net zo christelijk als de paashaas."

apfelstrudel

Massive Warrior
+10 jaar member
Lid geworden
15 nov 2008
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
20%
De kerstboom is even christelijk als de kerstman :).

RonReves

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
20 nov 2019
Lengte
1m87
Massa
93kg
Vetpercentage
12%
En eieren zoeken met Pasen is ook raar ?
Jammer dat de oude germanen hun geschiedenis niet zelf hebben geschreven.
De Romeinen deden dit voor en vooral, over de Germanen. Die volgens de Romeinen, barbaren waren. Tegelijkertijd gooiden de Romeinen, christenen voor de leeuwen, ter vermaak.
:dunno:

Naar boven