MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #183.921
Jr na 9 maanden les in kyokushin karate zijn Oranje band gehaald. Op voor blauw :flexbiceps:
Gaaf! Mooie sport, leuk dat hij het zo goed doet. Hoe oud is de kleine man?
Ja redelijk onverwacht :roflol:

We waren ook niet actief op zoek maar dit was alles wat we wilde, 2 onder 1 kap, redelijk grote tuin, extra slaapkamers, garage voor de motor, vrij uitzicht op de weilanden, klein rustig dorpje waar we al eerder gekeken hadden en op een half uur van mijn werk en familie.
Dat klinkt goed! Gefeliciteerd!

• #183.922
Dat klinkt goed! Gefeliciteerd!
Thnx! Ja, dit was eigenlijk alles wat we wilde.

Zitten natuurlijk ook wel nadelen aan met name in dat het 50 jaar oud is en de laatste decennia weinig aan is gedaan. We gaan flink aan de slag moeten en voor een groot deel willen we dingen zelf doen, maar dat durf ik wel aan.

• #183.923
Thnx! Ja, dit was eigenlijk alles wat we wilde.

Zitten natuurlijk ook wel nadelen aan met name in dat het 50 jaar oud is en de laatste decennia weinig aan is gedaan. We gaan flink aan de slag moeten en voor een groot deel willen we dingen zelf doen, maar dat durf ik wel aan.
Als de juiste trein voorbij komt... Zo een project is ook juist mooi. Als het klaar is is het echt van jullie en zoals jullie het willen.

• #183.924
Berichtje van de vrouw.
Screenshot_20250613_164752_Instagram.jpg

• #183.926
Jr na 9 maanden les in kyokushin karate zijn Oranje band gehaald. Op voor blauw :flexbiceps:
bruine band buigt voor jr ! zeer goed kleine man

dames , heren , dames met een pielemans , heren met t**ten het is vrijdag ! tijd voor een paar koude rakkerss en een flinke vuvuzela

• #183.928
De warme dagen zijn aangebroken, mooie test om te zien wat m'n ventilatiesysteem aan kan met koudeterugwinning. 29,3c buitentemp wordt terug gekoeld met afgevoerde lucht naar 22,2c. Scheelt 1.2kW aan koelvermogen in het hele huis, niet slecht. :D Heel het huis koel met 2 airco's en een slim systeem.
Screenshot_20250614-115250_Chrome~2.png

• #183.929
Bootfeestjes op de Maas met kapitein bier.

IMG_20250614_174000.jpg

IMG_20250615_074031.jpg

• #183.930
De warme dagen zijn aangebroken, mooie test om te zien wat m'n ventilatiesysteem aan kan met koudeterugwinning. 29,3c buitentemp wordt terug gekoeld met afgevoerde lucht naar 22,2c. Scheelt 1.2kW aan koelvermogen in het hele huis, niet slecht. :D Heel het huis koel met 2 airco's en een slim systeem.
Hoe heb je dit allemaal gedaan?

Ik wil ook airco's aan gaan laten leggen icm zonnepannelen. Twijfel over alleen bovenverdiepingen of ook beneden.

• #183.931
Ergens wel een net systeem, maar ik vraag me wel af of het energetisch gezien niet gewoon beter is om ‘s ochtends het hele huis goed te luchten door alles op te zetten en wanneer het warm begint te worden alles dicht te doen en de airco’s aan te zetten.

• #183.932
Ergens wel een net systeem, maar ik vraag me wel af of het energetisch gezien niet gewoon beter is om ‘s ochtends het hele huis goed te luchten door alles op te zetten en wanneer het warm begint te worden alles dicht te doen en de airco’s aan te zetten.
Jij als parttimer kan dat makkelijk doen ja.

• Haha
Waarderingen: Xrp
  • #183.933

Ik wil ook airco's aan gaan laten leggen icm zonnepannelen. Twijfel over alleen bovenverdiepingen of ook beneden.
Ik heb het ook een jaar gedaan met alleen airco’s boven met de hoop/verwachting dat de koele lucht wel naar benden zou zakken, maar dat effect is zeer minimaal. Wel moet ik er bij zeggen dat ik >25°C buiten al flink warm vind.

Dus een jaar later heb ik ook een airco beneden laten plaatsen.

Laatst bewerkt:
  • #183.935
Ik heb het ook een jaar gedaan met alleen airco’s boven met de hoop/verwachting dat de koele lucht wel naar benden zou zakken, maar dat effect is zeer minimaal. Wel moet ik er bij zeggen dat ik >25°C buiten al flink warm vind.

Dus een jaar later heb ik ook een airco beneden laten plaatsen.
Doe je dat met 1 unit en splitters of verschillende airco units?

We hebben beneden 75m om te koelen en boven kleinere 3 kamers. Vraag me af of het dan met 1 unit kan of dat er een 2de unit zou moeten komen.

• #183.936
Doe je dat met 1 unit en splitters of verschillende airco units?

We hebben beneden 75m om te koelen en boven kleinere 3 kamers. Vraag me af of het dan met 1 unit kan of dat er een 2de unit zou moeten komen.
Ik heb 1 grote buiten unit met 4 binnen units, woonkamer en elke slaapkamer 1 (verdeeld over 2 verdiepingen). Mijn buren hebben 1 buitenunit met een binnenunit in de woonkamer en 1 op de bovenste overloop en de vinden dat meer dan voldoende.

Het ligt er denk ik vooral aan hoe slecht je tegen warmte kan.

• #183.937
Ik heb 1 grote buiten unit met 4 binnen units, woonkamer en elke slaapkamer 1 (verdeeld over 2 verdiepingen). Mijn buren hebben 1 buitenunit met een binnenunit in de woonkamer en 1 op de bovenste overloop en de vinden dat meer dan voldoende.

Het ligt er denk ik vooral aan hoe slecht je tegen warmte kan.
Ik denk ook dat ik het zo zou willen, eventueel 2 benenden omdat het best groot is. Ik was bang dat dat niet kon op 1 buitenunit, maar kennelijk wel dus.

Boven wil ik wel echt apart in de slaapkamers een unit, daar heb ik er het meeste behoefte aan.

Laatst bewerkt:
  • #183.938
Ik denk ook dat ik het zo zou willen, eventueel 2 benenden omdat het best groot is. Maar dan moet dat dus wel kunnen op 1 buitenunit, maar kennelijk wel dus.

Boven wil ik wel echt apart in de slaapkamers een unit, daar heb ik er het meeste behoefte aan.
Wij hebben beneden in totaal 62m2 en dat lukt prima met 1 wat grotere en luxere binnen unit, deze heeft twee los van elkaar in te stellen uitstroomrichtingen waardoor hij best effectief de hele ruimte kan koelen terwijl die niet eens op de meest efficiënte plaats is gemonteerd.

• #183.939

Veel zonwering en slimme plaatsing. Wij hebben geen airco in de woonkamer, is ook niet nodig. De airco in onze slaapkamer is gericht richting de overloop en trap, de koude lucht valt daar naar beneden. De airco op 1 van de 2 zolderkamers is de kamer op het zuiden. Die warmste kamer staat 24/7 op 20c ingesteld, dus de plaats waar de meeste warmte het huis in kan komen, wordt direct gekoeld. En ook die is naar de deur gericht met de deur altijd open.

Tot slot de ventilatiesysteem en de plaatsing van kanalen. De afvoer gebeurt in natte ruimtes en een groot deel centraal op zolder. Hierdoor wordt warme lucht snel omhoog gezogen en gekoeld, beetje een versterkt schoorsteeneffect. Zonder systeem D met koude en warmteterugwinning zou er ook veel warme lucht in huis komen. Dus er komt zelfs bij 30/31c max 22c lucht in alle kamers geblazen, wat ook een groot effect heeft. En het heeft een slimme automatische bypass, als het buiten koeler is dan binnen zet die de bypass open en blaast die koele buitenlucht het huis in.
Luchten gaat automatisch. Ons ventilatiesysteem heeft een slimme bypass, in de zomer opent die de bypass als de temperatuur lager is dan de afgevoerde lucht. Zo kan die de hele nacht koele buitenlucht inblazen. Ramen en deuren houd ik liever dicht, we wonen aan een redelijk drukke straat met veel fijnstof en geluid.

Laatst bewerkt:
  • #183.940
Veel zonwering en slimme plaatsing. Wij hebben geen airco in de woonkamer, is ook niet nodig. De airco in onze slaapkamer is gericht richting de overloop en trap, de koude lucht valt daar naar beneden. De airco op 1 van de 2 zolderkamers is de kamer op het zuiden. Die warmste kamer staat 24/7 op 20c ingesteld, dus de plaats waar de meeste warmte het huis in kan komen, wordt direct gekoeld. En ook die is naar de deur gericht met de deur altijd open.

Tot slot de ventilatiesysteem en de plaatsing van kanalen. De afvoer gebeurt in natte ruimtes en een groot deel centraal op zolder. Hierdoor wordt warme lucht snel omhoog gezogen en gekoeld, beetje een versterkt schoorsteeneffect. Zonder systeem D met koude en warmteterugwinning zou er ook veel warme lucht in huis komen. Dus er komt zelfs bij 30/31c max 22c lucht in alle kamers geblazen, wat ook een groot effect heeft. En het heeft een slimme automatische bypass, als het buiten koeler is dan binnen zet die de bypass open en blaast die koele buitenlucht het huis in.

Luchten gaat automatisch. Ons ventilatiesysteem heeft een slimme bypass, in de zomer opent die de bypass als de temperatuur lager is dan de afgevoerde lucht. Zo kan die de hele nacht koele buitenlucht inblazen uren lang. Ramen en deuren houd ik liever dicht, we wonen aan een redelijk drukke straat met veel fijnstof en geluid.
Waarschijnlijk is de luchtverversing 's nachts dan ook een stuk meer dan op het warmste moment van de dag.

Terug
Naar boven