MuscleMeat

Wat neem jij als ontbijt?!

wat is een goed havermout product?

Of hahne zarte haverflocken :D 36 cent in supermarkt

60 tot 70g havermout
10g (vers) gebroken lijnzaad
5g visolie
5g lijnzaadolie
20g whey
20g caseïne
1g kaneel

half geperst sinaasappeltje
half geperste grapefruit

Vandaag:
ontbijt:
3 eieren
100 gr kipfilet
2 tomaten
2 kiwi's

tussendoor:
50 gr whey
water

Ik ben in ieder geval goed begonnen... :angstig:

mijn monster ontbijt tegenwoordig:

-pak een plastic kommetje en doe er 100 gram havermout + half liter melk of water + 3 eieren in

- goed roeren en dan in de magnetron voor 5 minuten

- als het klaar is dan doe je er 1 tot 1.5 schep whey erop en goed roeren

enjoy ur meal

ongeveer 1000 kcals , met 70 - 80 eiwitten

100 g brinta + 500 ml melk halfvol + glas sinaasappelsap vers geperst

ja dat zijn genoeg eiwitten!

---------- Post added za 2 jul 2011 at 15:49 ----------

Vandaag:
ontbijt:
3 eieren
100 gr kipfilet
2 tomaten
2 kiwi's

tussendoor:
50 gr whey
water

Ik ben in ieder geval goed begonnen... :angstig:

bang voor koolhydraten ?

100 g brinta + 500 ml melk halfvol + glas sinaasappelsap vers geperst

ja dat zijn genoeg eiwitten!

---------- Post added za 2 jul 2011 at 15:49 ----------

bang voor koolhydraten ?

Op wat slaagt dat nou weer. Ik heb ook de voorkeur de dag te beginnen met eiwitten+vetten (als ik 's avonds train) want als je geen ecto bent staat het toch alleen maar je vetverbranding in de weg.

Op wat slaagt dat nou weer. Ik heb ook de voorkeur de dag te beginnen met eiwitten+vetten (als ik 's avonds train) want als je geen ecto bent staat het toch alleen maar je vetverbranding in de weg.

Kan je dat nader toelichten? Dacht altijd dat het altijd om het totaalsommetje ging gedurende de dag. Eet je meer dan je nodig hebt, dan kom je aan. Wil je je vetpercentage verlagen, dan moet je minder eten dan je nodig hebt. Of ik dan 's ochtends KH's eet zou dan niet uit moeten maken.

Zie jij dit anders?

Kan je dat nader toelichten? Dacht altijd dat het altijd om het totaalsommetje ging gedurende de dag. Eet je meer dan je nodig hebt, dan kom je aan. Wil je je vetpercentage verlagen, dan moet je minder eten dan je nodig hebt. Of ik dan 's ochtends KH's eet zou dan niet uit moeten maken.

Zie jij dit anders?

Totaalsom speelt inderdaad mee maar het is wel achterhaald dat de timing van macro's niet belangrijk is. Ik hecht vooral belang aan insulinegevoeligheid: tijdens 'rustige', low-activity periodes ga ik voornamelijk eiwitten+vetten eten omdat vetten een betere energiebron zijn gedurende lage activiteit. Excessen van kh worden opgeslagen als vet. Peri-workout daarentegen kunnen kh geen kwaad en beschouw ik ze zelfs als noodzakelijk, dus dan eet ik vooral kh+eiwitten.

De timing van kh speelt dus weldegelijk een rol, voornaamste reden is wisseling van insulinegevoeligheid vh lichaam. Bij de een speelt dit al een grotere rol als een ander (ik bvb kan enkel carbs eten peri-workout en eventueel ontbijt wil ik niet stijgen in bf%..). Sommigen kunnen dit wel. Ieder lichaam verschilt natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Waarom zijn vetten een betere energiebron gedurende lage activiteit? Excessen van KH worden uiteraard opgeslagen als vet, net als excessen van de overige 2 macro's.

Als mijn onderhoud 2800 kcal is en ik eet 3000 kcal enkel vet wordt dat dan niet eerder opgeslagen als lichaamsvet dan als ik 3000 kcal enkel (complexe) KH's eet? Volgens mij kan het lichaam vet uit het voedsel eenvoudiger opslaan als lichaamsvet dan KH's of eiwit.

Peri-workout? Dus tijdens je training? Volgens mij staat dat juist je vetverbranding in de weg.

Verder ben ik wel benieuwd naar jouw voedingsschema.

Waarom zijn vetten een betere energiebron gedurende lage activiteit? Excessen van KH worden uiteraard opgeslagen als vet, net als excessen van de overige 2 macro's.

Als mijn onderhoud 2800 kcal is en ik eet 3000 kcal enkel vet wordt dat dan niet eerder opgeslagen als lichaamsvet dan als ik 3000 kcal enkel (complexe) KH's eet? Volgens mij kan het lichaam vet uit het voedsel eenvoudiger opslaan als lichaamsvet dan KH's of eiwit.

Peri-workout? Dus tijdens je training? Volgens mij staat dat juist je vetverbranding in de weg.

Verder ben ik wel benieuwd naar jouw voedingsschema.

Energie uit vetten wordt niet zo snel vrijgemaakt als koolhydraten. Koolhydraten zorgen ook voor een piek in de insulinespiegel, dit is ongunstig als er niets mee gedaan wordt want dan wordt het opgeslagen als vet. Klopt wel dat als je excessen van beide hebt dat deze worden opgeslagen, maar 500 cal aan kh wordt sneller opgeslaan als vet dan 500 cal aan vet bij lage activiteit. Dit komt omdat vetten (triglyceriden) eerst moeten afgebroken worden tot glycerol en drie vetzuren dmv lypolyse en dan pas gebruikt kunnen worden, in tegenstelling tot kh die direct door glycolyse in een bruikbare vorm omgezet worden.

Je volgende hypothese kan ik geen antwoord op geven, daarvoor heb ik niet voldoende kennis om een fatsoenlijk antwoord te geven. Wel reageert het ene lichaam beter op kh, het ander op vet. Net zoals de ene goed cut op 60/30/10 en een ander op een keto-dieet.

Peri-workout moest pre- en post-workout zijn, heb ik even verhaspeld. Desalniettemin zijn pre, peri en post-workout de beste momenten om kh te consumeren zonder te moeten vrezen voor vetopslag.

Mijn schema is momenteel opgebouwd rond 40/40/20, 3.4k cals en timing kh 's morgens bij het ontbijt en pre-/post-workout. Dat zijn (ervaringsgewijs) voor mij de beste momenten om kh's tot mij te nemen.

Energie uit vetten wordt niet zo snel vrijgemaakt als koolhydraten.

Mee eens, bij gebrek aan voedsel wordt eerst de glycogeenvoorraad aangesproken, is deze leeg dan haalt het lichaam de energie uit lichaamseiwit en vetweefsel.

Koolhydraten zorgen ook voor een piek in de insulinespiegel, dit is ongunstig als er niets mee gedaan wordt want dan wordt het opgeslagen als vet.

Hangt van het type koolhydraat af, scheelt natuurlijk nogal of je bv. dextrose neemt of havermout. Daar bovenop komt dat je natuurlijk nooit alleen KH's eet, maar normaliter ook eiwit en vet. Dit vertraagt de opname en mijn inziens kan je dan van een piek in de insulinespiegel al niet meer spreken.

Klopt wel dat als je excessen van beide hebt dat deze worden opgeslagen, maar 500 cal aan kh wordt sneller opgeslaan als vet dan 500 cal aan vet bij lage activiteit.Dit komt omdat vetten (triglyceriden) eerst moeten afgebroken worden tot glycerol en drie vetzuren dmv lypolyse en dan pas gebruikt kunnen worden, in tegenstelling tot kh die direct door glycolyse in een bruikbare vorm omgezet worden.

Met bovenstaande suggereer je dat vet langzamer wordt opgenomen dan kh's en daardoor minder snel wordt opgeslagen als vet, als ik het goed begrijp ?

Je volgende hypothese kan ik geen antwoord op geven, daarvoor heb ik niet voldoende kennis om een fatsoenlijk antwoord te geven. Wel reageert het ene lichaam beter op kh, het ander op vet. Net zoals de ene goed cut op 60/30/10 en een ander op een keto-dieet.

Peri-workout moest pre- en post-workout zijn, heb ik even verhaspeld. Desalniettemin zijn pre, peri en post-workout de beste momenten om kh te consumeren zonder te moeten vrezen voor vetopslag.

Bovenstaande kan ik mij in vinden.

Mijn schema is momenteel opgebouwd rond 40/40/20, 3.4k cals en timing kh 's morgens bij het ontbijt en pre-/post-workout. Dat zijn (ervaringsgewijs) voor mij de beste momenten om kh's tot mij te nemen.

Dat moeten flinke borden zijn dan als je 340 g KH's over drie maaltijden verspreid :D

Ikzelf zit ook op 3400 kcal (bulk) met 20/55/25 momenteel. Gaat goed heb ik het idee.

Hangt van het type koolhydraat af, scheelt natuurlijk nogal of je bv. dextrose neemt of havermout. Daar bovenop komt dat je natuurlijk nooit alleen KH's eet, maar normaliter ook eiwit en vet. Dit vertraagt de opname en mijn inziens kan je dan van een piek in de insulinespiegel al niet meer spreken.

Klopt wel, maar ik denk dat de een wat meer moet opletten met kh als de ander. Ik denk wel dat je kunt besluiten dat met dezelfde macro's/kcals de timing van kh an sich geen grote rol speelt in verschil in gewichtstoename, maar wel in body composition.

Met bovenstaande suggereer je dat vet langzamer wordt opgenomen dan kh's en daardoor minder snel wordt opgeslagen als vet, als ik het goed begrijp ?

Klopt. Vetten worden gespreider opgenomen als energiebron, kh is geneigder een puls te geven (complexe kh buiten beschouwing gelaten). Qua opnametijd is de volgorde simpele kh<complexe kh<eiwitten<vetten. Dat is empirisch te bewijzen door te kijken naar de verteringstijden van voedsel.

Dat moeten flinke borden zijn dan als je 340 g KH's over drie maaltijden verspreid :D

Ikzelf zit ook op 3400 kcal (bulk) met 20/55/25 momenteel. Gaat goed heb ik het idee.

Haha, ja is ook wel zo. Meestal eet ik m'n havermout/zilvervliesrijst 2-2,5u op voorhand omdat ik anders kotsmisselijk word tijdens m'n training :D maar meeste aantal kh's eet ik na mijn training, heb altijd onmenselijk veel honger nadien.

Terug
Naar boven