MuscleMeat

Wat praktijkvoorbeelden van geloof

Ik wil allerlei informatie weten over eender welk godsdienst zodat ik het in belachelijke kan trekken. Elke godsdienst heeft wel minstens iets belachelijks over zich.(christendom 1 van de meeste btw :D)

Nu, ga je nog reageren op m'n wikipedia citaat waarin staat dat degenen die op de sabbat werken inderdaad vermoord moeten worden ? (exodus is oude testemant neem ik aan ???)

Ik wil allerlei informatie weten over eender welk godsdienst zodat ik het in belachelijke kan trekken. Elke godsdienst heeft wel minstens iets belachelijks over zich.(christendom 1 van de meeste btw :D)

Nu, ga je nog reageren op m'n wikipedia citaat waarin staat dat degenen die op de sabbat werken inderdaad vermoord moeten worden ? (exodus is oude testemant neem ik aan ???)

ik neem geloof serieus en beantwoord hierop geen vragen meer van jouw aangaande het geloof.

je hebt me al duidelijk genoeg gemaakt dat JIJ degene bent die volslagen idioot overkomt.
;)

Godsdienst heeft genoeg kansen gehad. We zijn nu zover ontwikkelt dat we godsdienst best enkel kunnen aanvallen. Mss is dat niet zo in curacao, amerika of welk gristenland je ook heen gevlucht hebt, maar zo gaat dat hier. :)

Dat is dan ook omdat het ongefundeerde sprookjes zijn, maarja :rolleyes:
Tis dan ook geloven en niet weten, vind het niets verschillende van een kind dat in de kerstman gelooft.

Geloof jij in de kerstman, klusmier ?

de mensen wilden niet luisteren naar zijn regels, de 10 geboden.

daarom besloot hij zijn zoon Jezus te sturen om de naastenliefde weer in de wereld te brengen.

helaas was/is de mens zo dom dit af te wijzen en het zelf beter te weten.

(na 2 duizend jaar zelftherapie, zoals de mens tracht zichzelf te willen helpen, zie ik nog weinig positieve veranderingen in de sociale structuur)
;)

Volgens de bijbel is god alwetend, toch? En hyperintelligent, toch?
Waarom kan zelfs ik, als "nietig mens" wel bedenken dat 1 persoon naar aarde sturen tussen duizenden hebzuchtige, egoïstische mensen niet echt een goed idee is.
God maakt ons en het hele universum, en stuurt z'n zoon om naastenliefde terug te brengen(wat gedoemd was te mislukken, en ga me niet vertellen dat god dat van tevoren niet kon weten) en dan is het op de een of andere manier onze schuld dat het fout is gegaan? Sorry, dat sluit niet geheel aan bij mijn gevoel voor rechtvaardigheid.

Klusmier;..het is onmogelijk om deze jonkies wat te leren over het geloof. Je replies hebben ook weinig zin. Cyan etc gaan niet op de inhoud in en begrijpen het niet eens. Ze vinden het leuker om in breezer taal de andere de loef af te steken met één of ander grappig bedoeld zinnetje.

Ze hebben de bijbel niet eens gelezen (ook niet de makkelijke versie voor kleuters) en proberen te oordelen over dingen die ze niet begrijpen.
Dus mijn advies aan jou;....je geloof is mooi en je uitleg ook. Maar bewaar het voor iemand die het begrijpt

Even voor de duidelijkheid, ik heb op de basisschool vrijwillig 3 jaar godsdienstles gehad, heb op een christelijke middelbare school gezeten waar veel uit de bijbel gelezen werd, en heb uit mezelf een keer de bijbel gelezen.
Ik weet dat er genoeg mensen zijn die die moeite niet genomen hebben, maar ik wilde even duidelijk maken dat ik daar niet bij hoor.
Ik ben niet gelovig, nooit geweest ook. Ik wil alleen graag ergens verstand van hebben voordat ik er discussies over begin.

Bijbel en eender welk geloofsboek lezen is voor volslagen idioten, daar doe ik niet aan mee.

Maar goed, ik citeer wikipedia
.....

Que ?

Ik sta aan jou kant maar ik raad je toch aan de bijbel eens te lezen, met een kritisch oog. Geeft je wat meer geloofwaardigheid in dit soort discussies. En het kan zoals bij mij, je mening over het geloof juist aanscherpen.

Dat is dan ook omdat het ongefundeerde sprookjes zijn, maarja :rolleyes:
Tis dan ook geloven en niet weten, vind het niets verschillende van een kind dat in de kerstman gelooft.

Geloof jij in de kerstman, klusmier ?

Kinderen geloven inderdaad net zo sterk in de kerstman, als gelovigen in hun schepper.
Volkeren diep in de regenwouden geloven ook net zo sterk in de geesten van het woud als gelovigen in hun schepper.

Hindu's geloven net zo sterk in Brahma, Vishnoe en Shiva (en alle andere goden) als christenen in hun god.
Zijn die mensen dan allemaal gek, en christenen niet?

Ach, je moet niet de ganse bijbel gelezen hebben om mee te kunnen discusïeren. Zo weet ik verdomd goed genoeg dat degenen die werken tijdens de sabbat vermoord moeten worden, ook al heb ik het zelf niet nagecheckt. (maar genoeg verificaties gehad dat het er zo stond, dus kans dat het geen leugen is, is 100% toch :D)

Het lijkt me een godsgruwelijke waste of time om een eender welk heilig boek te lezen voordat je het kan bekritiseren. (immers, als anderen dit al voor je gedaan hebben).

Kinderen geloven inderdaad net zo sterk in de kerstman, als gelovigen in hun schepper.
Volkeren diep in de regenwouden geloven ook net zo sterk in de geesten van het woud als gelovigen in hun schepper.

Hindu's geloven net zo sterk in Brahma, Vishnu en Shiva (en alle andere goden) als christenen in hun god.
Zijn die mensen dan allemaal gek, en christenen niet?

Klusmier is knettergek, maar alle gelovigers zijn op z'n minst onwetend. Hoe achterlijker een bepaalde beschaving, hoe groter de kans dat ze in paranormale onzin geloven. Heil Darwin, onze verlichter! (lijk wel een geloviger hier :D)

Hoe achterlijker een bepaalde beschaving, hoe groter de kans dat ze in paranormale onzin geloven. Heil Darwin, onze verlichter! (lijk wel een geloviger hier :D)

Het is maar net hoe je paranormale onzin definieert. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat mensen een bepaalde neiging hebben naar lavende woorden voor hun dorstige geest, die snakt naar iets van zingeving van buitenaf. (leegloop van kerken -> new age, Sonja Bakker, BMW's en Derik Ogilvie) Een beschaving mag dan wellicht kennis verwerven, dit wil absoluut niet zeggen dat het grote gros van de leden van die beschaving ook over dezelfde inzichten beschikt. (ik denk zelfs dat dit tegenwoordig hoe langer hoe onmogelijker wordt)
Darwin is wat dat betreft eerder een relschopper geweest dan een 'verlichter'; de werkelijke conclusie van (de huidige invulling van) zijn werk is nogal een behoorlijke klap in het gezicht van een 'a priori' doel in een leven dat toch gekenmerkt is door het einde, de dood. (de huidige cosmologie is van hetzelfde laken een pak)
Tenminste, ik neem niet aan dat velen er zonder meer genoegen mee kunnen nemen dat ze louter het produkt zijn van een natuurlijk fenomeen dat te vatten valt in de begrippen als voortplanting, natuurlijke selectie, mutatie, genetische driften etc. etc.
Ikzelf had in ieder geval wel even tijd nodig om die 'verlichting' te accepteren, laat staan dat iemand die geen kennis heeft van inhoudelijke theorieën, of een omgeving die er voor openstaat, hier mee om moet kunnen gaan.
Totale paniek is wat je ziet in de ogen van de creationist als je door de doorgaans dikke plaat heen weet te wurmen. Een wereldbeeld dat ineenstort.
Misschien is het een goed idee om de mannen uit het filmpje in hun waan te laten, de andere optie kon wel eens veel desastreuser zijn. Hoe intens zielig en ziek dat ook zijn moge. Maar veel gelovigen kunnen een stuk rationaliteit meestal gewoon niet aan. (evenals niet gevoligen dus)

Hoe zie je BMW als paranormaal ? Of bedoel je niet de automerk ? :D

Ik denk dat velen hun wereld instort, net omdat ze al jarenlang voorgelogen werden en/of omdat ze bang zijn van Hel. Als je mensen van kinds af aan niet-gelovig (of minstens niet-religieuzig) opvoedt, dan hebben ze wel de neiging om darwin's idee zonder problemen te aanvaarden (even de foute en dwaze interpretatie van sommigen daarbij weggelaten, zoals sociaal darwinisme :rolleyes:). Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'laten we die mensen in hun waan leven', maar als dat een synoniem is 'laten we opgeven om hen te veranderen', dan ga ik daar totaal niet mee akkoord. Hoe moeilijk het ook lijkt ('lijkt' past hier veel beter dan 'is'), blijven proberen is de boodschap. Hoe 'wetenschappelijker' een maatschappij wordt (en dan bedoel ik dit in al hun facetten), hoe meer mensen zich kritischer zullen opstellen tegen paranormale zaken. We zijn nog lang niet zo ver, maar die tijd komt nog wel. De basis is nog leren lezen en schrijven, maar de lat wordt hoe verder hoe hoger gelegd. (later zullen statistische analyses en wetenschappelijke methodologie net zo standaard zijn als lezen en schrijven bij een groot publiek).

• Topic Starter Topic Starter
Jongens, het heeft toch geen zin, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet discussies.

Wat een :stfu: topic. Oneindige discussies die toch nergens op uitlopen. Iedereen heeft een mening over het geloof, of je nu wel of niet gelovig bent.

Klusmier is knettergek, maar alle gelovigers zijn op z'n minst onwetend. Hoe achterlijker een bepaalde beschaving, hoe groter de kans dat ze in paranormale onzin geloven. Heil Darwin, onze verlichter! (lijk wel een geloviger hier :D)

bedankt voor je mening.
;)
(volgende keer zet je "ik vind" ervoor AUB)

Wel weer makkelijk om het christendom belachelijk te maken, maar iedereen moet toch ergens in geloven, of bestond alles gewoon in 1x? De hele schepping is een bizar verhaal, maar de evolutietheorie niet dan? Wat geloven jullie dan?

Hoe zie je BMW als paranormaal ? Of bedoel je niet de automerk ? :D

Ik denk dat velen hun wereld instort, net omdat ze al jarenlang voorgelogen werden en/of omdat ze bang zijn van Hel. Als je mensen van kinds af aan niet-gelovig (of minstens niet-religieuzig) opvoedt, dan hebben ze wel de neiging om darwin's idee zonder problemen te aanvaarden (even de foute en dwaze interpretatie van sommigen daarbij weggelaten, zoals sociaal darwinisme :rolleyes:). Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'laten we die mensen in hun waan leven', maar als dat een synoniem is 'laten we opgeven om hen te veranderen', dan ga ik daar totaal niet mee akkoord. Hoe moeilijk het ook lijkt ('lijkt' past hier veel beter dan 'is'), blijven proberen is de boodschap. Hoe 'wetenschappelijker' een maatschappij wordt (en dan bedoel ik dit in al hun facetten), hoe meer mensen zich kritischer zullen opstellen tegen paranormale zaken. We zijn nog lang niet zo ver, maar die tijd komt nog wel. De basis is nog leren lezen en schrijven, maar de lat wordt hoe verder hoe hoger gelegd. (later zullen statistische analyses en wetenschappelijke methodologie net zo standaard zijn als lezen en schrijven bij een groot publiek).

Star Trek fan? :D
Ik ga het gesprek met gelovigen niet zo graag meer aan wat dat betreft. Teveel frustratie, te weinig effect, zo niet een averechts effect. Ook ben ik niet van het 'opgeven', maar ben ik wel meer sympathie voor het 'Hichtensmodel' van atheïsme gaan voelen. De radicale bekering is een zeldzame :D

Terug
Naar boven