XXL Nutrition

Wat te nemen direct na de training?

bram k

Novice
Waardering
0
Beste lezers,

Ik hoorde van een vriend dat je direkt na de training snelle suikers moet nemen, zoals een glas suikerwater en een banaan? Dit is schijnbaar om te voorkomen dat aangemaakte zuren ofzo, tijdens de training de groei van je spieren verstoren?
Is dit waar?" en wat is dan heb beste om direkt na een training te eten/drinken?

Voor het slapen eet ik bijna altijd een pot kwark voor de eiwitten, ik wil namelijk op massa trainen.

groeten bram

dit kan je hier zo makkelijk vinden als je gewoon even de zoek functie gebruikt

direct na trainen dextrose + whey en dan is de dextrose om de glucogeen voorraden weer aan te vullen en de whey breekt snel af tot aminozuren die weer omgezet worden in lichaamseigen eiwit, oftewel spiermassa..

ik neem altijd bakkie kwark met wat proteine, en erna ongeveer 45 min, creatine met wat vruchten sap

maar idd, wat je zei:

een banaan is ook erg goed!!

licht eraan waarop jou lichaam het beste reageert!
is bij iedreen anders, maar iig IETS eten na de training v eiwitten en wat koolhydraten..

bram k zei:
Beste lezers,

Ik hoorde van een vriend dat je direkt na de training snelle suikers moet nemen,

Word idd vaak aangeraden, alleen over de hoeveelheid zijn de meningen verdeelt

bram k zei:
zoals een glas suikerwater en een banaan?

Verglijk suikerwater (sucrose of dextrose) niet met een banaan (voornaamlijk fructose)

De fructose van de banaan al eerst leverglycogeen aanvullen terwijl dextrose voor spierglycogeen gebruikt word.

Maw een banaan na de training is geen goede keuze

bram k zei:
Dit is schijnbaar om te voorkomen dat aangemaakte zuren ofzo, tijdens de training de groei van je spieren verstoren?

? ? ? ? ?

Mischien dat je nog eens aan hem moet vragen wat hij bedoelde, maar dit is onzin

bram k zei:
Is dit waar?" en wat is dan heb beste om direkt na een training te eten/drinken?

eiwit en koolhydraten, met de nadruk op eiwit

{W}esley. zei:
ik neem altijd bakkie kwark met wat proteine, en erna ongeveer 45 min, creatine met wat vruchten sap

maar idd, wat je zei:

een banaan is ook erg goed!!

licht eraan waarop jou lichaam het beste reageert!
is bij iedreen anders, maar iig IETS eten na de training v eiwitten en wat koolhydraten..

Bedoel je het niet andersom, eerst vruchtensap met creatine en later eiwitten ?? Er zijn diverse opvattingen over wat het beste is na de training, maar de meesten zijn het er over eens dat je snelle suikers moet nemen direct na je training ; of je dat combineert met eiwitten of met creatine (of beide) is een tweede.

Ik neem altijd een bak brinta met een handje rozijnen erin :meal:

Cupra zei:
Bedoel je het niet andersom, eerst vruchtensap met creatine en later eiwitten ?? Er zijn diverse opvattingen over wat het beste is na de training, maar de meesten zijn het er over eens dat je snelle suikers moet nemen direct na je training ; of je dat combineert met eiwitten of met creatine (of beide) is een tweede.

nee want bij mn bakkie kwark neem ik een halve banaan. :D

je kan een shake pakken met wat dextrose (glucose) en wat Whey Eiwitten voor een snelle opname. Maar 'gewone' suiker en een banaan bevatten fructose en dat wordt opgenomen in de lever en niet direct in je spierglycogeen.

Imo kun je beter gewoon een bord met havermout + melk eten en een paar gebakken eitjes / kip / vis of wat kwark..

ik ken mensen die het zo al jaren doen en van te voren altijd shakies nam met dextrose en whey maar het enige verschil dat ze merken is dat ze niet zo'n muffe smaak hebben in z'n mond na het nemen van die shake :D

Maar snelle KH's (of suikers: dextrose a.k.a. glucose) met een hoge GI zijn dus wel aan te raden na een zware training maar een gewone maaltijd na het trainen is ook goed om hard te kunnen groeien :)

je kan een shake pakken met wat dextrose (glucose) en wat Whey Eiwitten voor een snelle opname

zou na 2jaar willen beginnen met deze combinatie van hierboven.
whey eiwitjes heb ik al staan, maar dextrose moet ik nog inkopen.
Kan iemand me n goede verhouding geven van dextro dat ik dan neem na training??? ik weeg 87kg.
als ik whey shake drink is dat meestal 30g(whey)

3XL zei:
Maw een banaan na de training is geen goede keuze

@3XL: Oók als het extra is?
Ik neem dextrose en Whey Hydrolisaat.
De Hydrolisaat is zeer moeizaam op te lossen in water, en als je een shaker of mixer gebruikt krijg je enorm veel schuim.
Ik gooi er daarom een banaan doorheen, zodat ik een mixer kan gebruiken zonder dat de shake schuimt (en het maakt de bittere whey iets beter te pruimen).

Verder mix ik er 1 eetlepel kaneel en een 1000mg vitamine-C pil door....

revenge v2 met dextrose en een half uurtje later eiwitten..werkt voor mij erg goed

Meeste recente theorien gaan er van uit dat aanvulling van aminozuren de belangrijkste factor is voor spiergroei en dat koolhydraataanvulling veel minder getimed hoeft te worden.

Dus wat dat aangaat, als het kan eiwit en koolhydraten, maar als je een keuze zou moeten maken eerst eiwit en daarna pas koolhydraten

Aangezien de meeste supplementen fabriekanten kapitalen gestoken hebben in hun koolhydraatproducten na de training zal dit eiwitverhaal dus nog even op zich laten wachten tot de markt verzadigd is en eiwit na de training comercieel aantrekkelijk word

Zo van die tabletjes "dextrose" die wat lijken op muntjes,zijn die ook goed? Naam zegt het toch al zelf? Hoeveel gram moet je dan nemen van zo n pakje?

@ wimmos: eet gewoon een goede maaltijd na een zware training. Heeft je lichaam meer aan dan wat tabletjes dextran (scheelt ook een hoop in de portomonnaie ;) )

bram k zei:
en wat is dan heb beste om direkt na een training te eten/drinken?
Het beste is gewoon iets eten. Zo belangrijk is het niet dat je dan supersnel suikers aanvult, zolang je maar koolhydraten en eiwitten eet, kan dus net zo goed een warme maaltijd zijn.

Het is wel zo dat pre training het belangrijk is dat je snelle eiwitten combineerd met snelle suikers die geen hoge piek en snelle daling van het bloedsuiker veroorzaken. Je kan dus best direct voor de training aminozuren, maltodextrine en water drinken, of een whey shake 1/2u voor de training.

Na de training is het belangrijker dat je al aminozuren in het bloed hebt, snelle koolhydraten zijn erg overschat en kan je ook aanvullen met rijst, granen of deegwaren dmv warme maaltijd. Denk eraan dat je niet groeit in de gym, wel de andere 22 uur daarbuiten.

randal zei:
@3XL: Oók als het extra is?

Ok, ik dacht dat je of / of bedoelde

randal zei:
@
De Hydrolisaat is zeer moeizaam op te lossen in water, en als je een shaker of mixer gebruikt krijg je enorm veel schuim.
Ik gooi er daarom een banaan doorheen, zodat ik een mixer kan gebruiken zonder dat de shake schuimt (en het maakt de bittere whey iets beter te pruimen).

Zelf los ik de hydrolisaat op in water en dan niet in een blender maar gewoon met een lepel. Lost op die manier niet direct op, maar ik laat het een uurtje staan waarna alles is opgelost

Ik gooi er zelf voor de smaak meestal een beetje siroop door (ja, het is vies :D )

3XL zei:
Ok, ik dacht dat je of / of bedoelde
Ik heb niks bedoeld => was m'n eerste post in dit topic...;)
Maar heeft de banaan nog negatieve invloed, of maak het niet zoveel uit?

3XL zei:
Zelf los ik de hydrolisaat op in water en dan niet in een blender maar gewoon met een lepel. Lost op die manier niet direct op, maar ik laat het een uurtje staan waarna alles is opgelost

Ik gooi er zelf voor de smaak meestal een beetje siroop door (ja, het is vies :D )
Hoe vies ook, toch ga je wel aan de smaak wennen...

Big_T zei:
Het is wel zo dat pre training het belangrijk is dat je snelle eiwitten combineerd met snelle suikers die geen hoge piek en snelle daling van het bloedsuiker veroorzaken. Je kan dus best direct voor de training aminozuren, maltodextrine en water drinken, of een whey shake 1/2u voor de training....

Ik train meestal in de ochtend..
Echter mijn eerste maaltijd is om 8:00 uur
Ik hang vervolgens om 9:30 uur aan de ijzers.
Als ik dan nog een wheyshake in die anderhalf uur wegwerk, sta ik denk ik wel te k(l)otsen....
Zou ik mijn ontbijt dan moeten aanpassen?

Mijn ontbijt (bulk) bestaat nu uit:
Shake:
*100 ml kwark
*70 gram cruesli
*30 gram brinta
*banaan
*beetje kaneel
*water

1 boterham pindakaas
200 ml melk
(Totaal 819 kcal: 36 gram eiwit, 128 gram kh, 19 gram vet)

Legion zei:
Meeste recente theorien gaan er van uit dat aanvulling van aminozuren de belangrijkste factor is voor spiergroei en dat koolhydraataanvulling veel minder getimed hoeft te worden.

Dus wat dat aangaat, als het kan eiwit en koolhydraten, maar als je een keuze zou moeten maken eerst eiwit en daarna pas koolhydraten

Aangezien de meeste supplementen fabriekanten kapitalen gestoken hebben in hun koolhydraatproducten na de training zal dit eiwitverhaal dus nog even op zich laten wachten tot de markt verzadigd is en eiwit na de training comercieel aantrekkelijk word

Alsof er geen kapitalen in eiwitten zijn gestoken... Dus dat vind ik geen argument, maar ik ben wel benieuwd naar zo'n recente theorie die de meeste reacties op dit onderwerp zou weerspreken.

Standpunt van het ISSN (International Society of Sports Nutrition)

Nutrient Administration and Resistance Training

Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2(1):50-67, 2005.

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-2-1-50-67-05.pdf

Highlights

• Resistance training modestly stimulates protein synthesis and further stimulates protein breakdown resulting an overall negative protein balance after exercise.

• As the training status of an individual progresses, the magnitude of changes seen in protein synthesis and breakdown diminishes after each exercise bout as well as a diminished increase of protein synthesis after each subsequent exercise bout.

• Infusion or ingestion of amino acids is an effective way to increase amino acid concentrations at rest or after resistance exercise.

• Availability of amino acids after resistance exercise increases protein synthesis.

• Essential amino acids do appear to play a primary role in protein synthesis and adding carbohydrate to them may enhance this effect.

Ingestion of carbohydrate alone after resistance exercise causes marginal improvements in overall protein synthesis while maintaining a negative net protein balance. No studies have found carbohydrate to be detrimental and it may be useful to enhance palatability; however the additional caloric burden may not be desired.

• A small dose of essential amino acids after resistance exercise has been found to stimulate protein synthesis to a similar degree when compared to studies that used much larger doses of both amino acids (EAA, NEAA, or both) or that were combined with carbohydrate.

• Ingestion of amino acids after resistance exercise has been shown at many different time points in several studies to stimulate increases in muscle protein synthesis, cause minimal changes in protein breakdown and increase overall protein balance. It has not been conclusively determined what time point is optimal.
Similar changes have been found for studies that have administered amino acids alone or with carbohydrate immediately upon completion of an acute exercise bout, 1 h after completion, 2 h after completion and 3 h after completion. Interestingly, ingesting nutrients before the exercise bout may have the most benefit of all the time points.

• It is possible for the mechanisms involving amino acid transport and protein synthesis to be overwhelmed with extremely high, continuous levels of amino acids. The likelihood of this occurring is rare even upon considering the highest of protein intakes among individuals.

• An optimal dosage in which to ingest amino acids at this time does not exist.
Studies using similar techniques while resistance training have used 6 g EAA only, 6 g EAA + 6 g NEAA, 12 g EAA only, 17.5 g whey protein, 20 g casein protein, 20 g whey protein, 40 g mixed amino acid, 40 g EAA only all with similar increases in protein synthesis and protein balance. Athletes who desire to increase muscle mass or are involved in power sports should consider consuming protein supplements that will provide amino acids in similar amounts used in these studies.

• Intact proteins or combinations of them that are commonly used in popular protein supplements appear to elicit similar increases in protein balance after resistance training as compared to other studies using free amino acids.

Terug
Naar boven