AndroidHealthClinic

Wat te nemen direct na de training?

Interessant, maar hoe zit het met de eiwitinname vóór de training?
Is het dan ook belangrijk dat er snelle eiwitten worden ingenomen, zoals Big_T aangaf?
=> Of kan je ook teren op de geleidelijke afgifte van eiwitten, afkomstig van een 'kort' vooraf gegeten maaltijd?

Zoals ik aangaf wordt het voor mij lastig om een pre-workoutshake te nemen met een maaltijd anderhalf uur voor de workout.

Je moet kjken naar de opname/afgifte tijden van verschillende soorten eiwit

Lose aminozuren(complex) pieken na ca 60min, hydrolisaat peikt na ca 80min, wei isolaat na ca 120min, vaste voeding ? ? ?

Laatste zal sterk afhangen van waar je het mee combineert, hoe vol de maag al was, hoe snel jij je voeding verteerd, hoe goed je kauwt, enz,. Maar het zal altijd stukken langzamer zijn als de 120min van een isolaat.

vlak voor je trainen een "maaltijd" nemen zal dus weinig effect hebben op de aminopoel tijdens of vlak na de training

3XL zei:

Lose aminozuren(complex) pieken na ca 60min, hydrolisaat peikt na ca 80min, wei isolaat na ca 120min, vaste voeding ? ? ?

Laatste zal sterk afhangen van waar je het mee combineert, hoe vol de maag al was, hoe snel jij je voeding verteerd, hoe goed je kauwt, enz,. Maar het zal altijd stukken langzamer zijn als de 120min van een isolaat.

vlak voor je trainen een "maaltijd" nemen zal dus weinig effect hebben op de aminopoel tijdens of vlak na de training

daarom is het zo belangrijk om over de gehele dag verdeeld eiwitten binnen te krijgen.. zo heb je een constante afgifte van aminozuren.. dan zit je sowieso goed en dan kan je met de whey gewoon goed inspelen op je training..

ik neem sowieso whey voor mn training..

In het begin van mijn voorbereiding pakte ik X-Targo (XXL Nutrition):thumbs: , nu eigenlijk helemaal niets, een uur a anderhalf uur na de training pak ik nu een eiwitrijke maaltijd:meal: .

RvR zei:
daarom is het zo belangrijk om over de gehele dag verdeeld eiwitten binnen te krijgen.. zo heb je een constante afgifte van aminozuren.. dan zit je sowieso goed en dan kan je met de whey gewoon goed inspelen op je training..

ik neem sowieso whey voor mn training..

Ik geef je gelijk dat je de gehele dag door eiwit binnen moet krijgen, maar het gaat erom dat je tijdens en na de training wat meer wilt hebben, zeg maar een overdosis en dat bereik je niet met een constant gelijke toevoer.

Frenkpie zei:
je kan een shake pakken met wat dextrose (glucose) en wat Whey Eiwitten voor een snelle opname. Maar 'gewone' suiker en een banaan bevatten fructose en dat wordt opgenomen in de lever en niet direct in je spierglycogeen.

Imo kun je beter gewoon een bord met havermout + melk eten en een paar gebakken eitjes / kip / vis of wat kwark..

ik ken mensen die het zo al jaren doen en van te voren altijd shakies nam met dextrose en whey maar het enige verschil dat ze merken is dat ze niet zo'n muffe smaak hebben in z'n mond na het nemen van die shake :D

Maar snelle KH's (of suikers: dextrose a.k.a. glucose) met een hoge GI zijn dus wel aan te raden na een zware training maar een gewone maaltijd na het trainen is ook goed om hard te kunnen groeien :)

Ben persoonlijk ook van de dextrose afgestapt. In ieder geval in de cut. Alleen met refeeden neem ik het nog direct na de training. Of het tussen mijn oren zit weet ik niet, maar sinds ik geen dextrose meer neem, maar een goede maaltijd met complexe carbs en eiwitten, lijk ik een stuk harder en voller.

KaLe zei:
Ben persoonlijk ook van de dextrose afgestapt. In ieder geval in de cut. Alleen met refeeden neem ik het nog direct na de training. Of het tussen mijn oren zit weet ik niet, maar sinds ik geen dextrose meer neem, maar een goede maaltijd met complexe carbs en eiwitten, lijk ik een stuk harder en voller.

ik ben helemaal gestopt met die shakes en dextrose, ik heb toevallig nog een pot staan met dextrose, maar het is mij te duur en ik ben meer voor gewoon goede voeding over de hele dag en een flinke maaltijd voor en na het trainen.

Ik zorg gewoon dat ik na het trainen wat snelle carbs naar binnenwerk met melk en een goed stuk vlees / vis.

Ik heb zelf laatste tijd niet kunnen trainen, benchMarc wel en hij is al maanden gestopt met die zoete dextrose / whey shakes en hij gaat nog steeds vooruit.

3XL zei:

Pfff, nu wordt het toch wel moeilijk....
Ik wil wat experimenteren, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

=> Als ik vroeger opsta mis ik te veel rust, later trainen is ook géén optie...

=> Enkel op een hydrolisaatshake teren in de ochtend lijkt me niet voldoende...

=> Als ik de shake een kwartier na het ontbijt inneem, zal de hydrolisaat weer minder snel verteren?!

Zelf neem ik voor de training whey eiwitten en erna caseinaat. Tijdens de training neem ik wat maltodextrine.

Works for me..

Frenkpie zei:
ik ben helemaal gestopt met die shakes en dextrose, ik heb toevallig nog een pot staan met dextrose, maar het is mij te duur en ik ben meer voor gewoon goede voeding over de hele dag en een flinke maaltijd voor en na het trainen.

Ik zorg gewoon dat ik na het trainen wat snelle carbs naar binnenwerk met melk en een goed stuk vlees / vis.

Ik heb zelf laatste tijd niet kunnen trainen, benchMarc wel en hij is al maanden gestopt met die zoete dextrose / whey shakes en hij gaat nog steeds vooruit.
@Frenkpie: je zorgt na het trainen dat je wat snelle carbs naarbinnewerkt met melk ? Geef s een paar vb van snelle carbs aub? ikzelf doe nu ook de whey+dextro combinatie na de training ,maar zou toch ook liefst gewoon voedsel vreten na mn training.

randal zei:
Pfff, nu wordt het toch wel moeilijk....
Ik wil wat experimenteren, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
?!

Maak het jezelf allemaal niet te moeilijk.

Vergeet niet dat wat hier allemaal voorbij komt mischien op papier wel allemaal optimaal kan zijn, maar als het niet in je schema past dan moet je doen wat wel in je schema past.

Rust is idd een heeeel belangrijke factor, dus zorg dat dat goed zit. En als je dan niet pries je eiwitinamen kan timen, dan maar wat later. Als je aan het eind van de dag er maar voor gezorgt heb voldoen binnen gekregen te hebben.

Mijn eigen ervaring is dat in een massa schema de rol van voeding veel te overtrokken word. Als je voldoende van alles binnen krijgt en zorgt voor een (klein) calorieoverschot dan groei je. !

Pas als je wilt gaan cutten gaat timen, verdelen, enz. een steeds grotere rol spelen.

Maar verders, doe wat je kan. En als dit niet "optimaal" is,...... iets is beter als niets.

Thanx,
Voorzover verwijder ik de kwark en voeg ik maar melk toe in mijn ontbijt.. (krijg ik toch nog wat meer snellere eiwitten binnen)

Mijn bulk duurt toch nog maar een een week of vier
=> dan kan ik daarna kijken wat ik doe, en de melk er dus weer uitgooien... :D

Terug
Naar boven