AndroidHealthClinic

Wat voor opleidings/functieniveau heb je??

Peiling Peiling WAt voor opleidings/functie niveau heb jij


  • Totaal stemmers
    127
Vroeger was alles moeilijker! :D
 
Idd! Vroegah was MBO vergelijkbaar met de huidige HBO.:D
 
Daster zei:
slechts 30% van de bodybuilders doet vmbo/lbo haha.. dat valt me hartstikke mee vergeleken met de landelijke 60%..
als 60% van het land vmbo als studie volgt dan wordt het tijd dat we de democratie afschaffen...

j/k ;) :D

edit: vroegah heette een scriptie nog gewoon een werkstuk.
 
SlettieBettie zei:
Ik denk dat het niet zo'n grote onzin is. Toen ik klaar was met het vwo, heb ik een tijdje bijlessen wis- en natuurkunde gegeven. Het is echt dieptriest als je ziet hoeveel het niveau op het vwo in die tijd was gedaald. In v2 waren ze nog bezig om (klassikaal!) basiszaken als breuken en procenten onder de knie te krijgen. Dat hoor je al op de basisschool onder de knie te hebben, misschien in de brugklas nog een opfrissertje, zodat ook iedereen op het zelfde niveau zit. Eind v2 begonnen ze pas met wat makkelijke lineaire vergelijkingen...
Als ik dan zie dat bij ons al het differentiaalrekenen geschrapt was voor het eindexamen Wiskunde B, want dat vinden de leerlingen zo moeilijk. Zo werd op de havo ook een deel vectorrekenen geschrapt, want ook dat was zo lastig.
En dan kom je op de HTS... Onze lichting heeft nog een inhaalcursus integraalrekenen gehad om toch HBO-niveau te hebben, maar bij de volgende lichting werd het geschrapt; het zit immers niet meer in de exameneisen op havo en vwo? Dan zullen wij ook onze eisen verlagen.

Ditzelfde zie ik ook op het MBO gebeuren. Onderdelen van welk vak ook, dat ook maar een beetje moeilijk wordt gevonden, wordt geschrapt. Het wordt de leerlingen steeds makkelijker gemaakt. Waarom? Omdat een school geld krijgt voor elk diploma dat het uitschrijft.
Dus: hoe makkelijker de opleiding, hoe meer mensen slagen, hoe meer diploma's, hoe meer geld de school krijgt.

Mja ik denk dat het dan op jou school een uitzondering was. Ik heb op de havo met wiskunde B gewoon differentieren en integreren e.d. gehad. Ik moet wel zeggen dat het niveau van het eindexamen wel een lachertje was. Dus kan ik me voorstellen dat andere scholen misschien minder aandacht aan bepaalde gebieden schenken.
Ik denk vooral dat met de komst van de grafische rekenmachine het niveau van veel mensen gedaalt is qua wiskunde bv. Die dingen worden door docenten bij ons op school ook vervloekt.

Ik denk ook dat die hele domme 2e fase ontzettend verneukeratief werkt voor veel leerlingen. Imo is dat echt de grootste fout ooit gemaakt in het onderwijs. Mensen hun tijd laten verdoen met bullshit vakken waar ze veel moeite mee hebben en toch nooit van hun leven toe zullen passen.
Daarom worden mensen nu veel algemener opgeleid en weten ze van heel veel dingen vrij weinig af. Terwijl je vroeger jezelf sneller specialiseerde.
 
Ik heb ooit eens de havo gedaan. Nu volg ik de studie des levens ;)
 
Rob G zei:
Mja ik denk dat het dan op jou school een uitzondering was. Ik heb op de havo met wiskunde B gewoon differentieren en integreren e.d. gehad. Ik moet wel zeggen dat het niveau van het eindexamen wel een lachertje was. Dus kan ik me voorstellen dat andere scholen misschien minder aandacht aan bepaalde gebieden schenken.
Ik denk vooral dat met de komst van de grafische rekenmachine het niveau van veel mensen gedaalt is qua wiskunde bv. Die dingen worden door docenten bij ons op school ook vervloekt.
Maarja elk jaar worden er verlichtingsmaatregelen toegepast. Waarschijnlijk viel er bij jouw examen wat anders weg. Ik had dit jaar bij wis b1,2 als verlichtingsmaatregel het domein continue dynamische modellen wat geschrapt werd.
Rob G zei:
Ik denk ook dat die hele domme 2e fase ontzettend verneukeratief werkt voor veel leerlingen. Imo is dat echt de grootste fout ooit gemaakt in het onderwijs. Mensen hun tijd laten verdoen met bullshit vakken waar ze veel moeite mee hebben en toch nooit van hun leven toe zullen passen.
Daarom worden mensen nu veel algemener opgeleid en weten ze van heel veel dingen vrij weinig af. Terwijl je vroeger jezelf sneller specialiseerde.
2e fase is imho geen hele grote fout. De vakken zijn nog steeds hetzelfde als ervoor alleen de opzet is anders. Daarnaast denk ik juist dat je je eerder specialiseerd ten opzichte van voor de 2e fase aangezien vakken als natuurkunde niet meer uit 1 geheel bestaan maar uit natuurkunde 1 of natuurkunde 1,2. Daarnaast, HAVO/VWO is toch altijd een algemene opleiding geweest? Volgens mij is het nooit zo geweest dat je je met HAVO of VWO ging voorbereiden op een bepaald beroep.
 
HBO.

12 jaar gelden toen ik afstudeerde leek het nog heel wat. Tegenwoordig lijkt het wel of de meerderheid een HBO studie afrond.
 
Ik vind gewoon dat men té gemakkelijk een diploma kunnen halen. Ik ken gasten bij mij op de opleiding van bepaalde vak onderdelen NIETS snappen maar gewoon door wat te foetelen en wat mee te liften met anderen het keer op keer halen.

Maarja, de school laat zoiets toch een beetje toe om zoveel mogelijk studenten op school te houden zodat zij z'n geld krijgen van de regering :(

Een diploma is leuk maar wat je ervan leert hangt gewoon van je zelf af. Een diploma geeft imo alleen maar aan dat je een bepaald minimaal niveau hebt bereikt en je moet zelf bewijzen dat je er meer uit hebt gehaald dan het minimale (d.m.v. van je cijfers te laten zien en d.m.v. je prestaties).
 
prophet- zei:
Maarja elk jaar worden er verlichtingsmaatregelen toegepast. Waarschijnlijk viel er bij jouw examen wat anders weg. Ik had dit jaar bij wis b1,2 als verlichtingsmaatregel het domein continue dynamische modellen wat geschrapt werd.

2e fase is imho geen hele grote fout. De vakken zijn nog steeds hetzelfde als ervoor alleen de opzet is anders. Daarnaast denk ik juist dat je je eerder specialiseerd ten opzichte van voor de 2e fase aangezien vakken als natuurkunde niet meer uit 1 geheel bestaan maar uit natuurkunde 1 of natuurkunde 1,2. Daarnaast, HAVO/VWO is toch altijd een algemene opleiding geweest? Volgens mij is het nooit zo geweest dat je je met HAVO of VWO ging voorbereiden op een bepaald beroep.

Ik heb in 4 havo een vakkenpakket gekozen en had toen dus nog maar 6 vakken. Dus ja in principe specialiseer je je dan vind ik. Nu je 2e fase hebt, krijg je van die BS vakken als ckv, en moet je frans/duits kunnen lezen en verstaan ofzo (wat er mij over is vertelt iig). Dat is imo pure tijdverspilling. Ik ben in de 2e klas bijna blijven zitten op dat klote frans en duits, dus omdat ik per see van die stof moest gaan leren waar ik nu nooit van mijn leven iets meer mee zou doen zou ik bijna een jaar verliezen. Ik vind dat je gewoon zo vroeg mogelijk je tijd moet stoppen in de dingen waar je goed in bent of die je interresant vind want uiteindelijk kom je daar toch bij terrecht. Dat je een basis wiskunde moet hebben, ok, maar ckv??? En de extra tijd die je in bullshit vakken steekt wordt weg gekaapt bij de vakken waar je wel wat mee wil doen.
 
Dat vakken als ckv beetje zonde van de tijd zijn ben ik met je eens. Je doet nu trouwens nog steeds examen in zo'n 6 vakken. Meeste vakken worden al eerder afgesloten. Ach ja volgend jaar gaan ze het weer veranderen, beter wordt het er vast niet op maar als overheid moet je iets he :D
 
LTS / MTS /avond opleiding calculatie / en nu 10 jaar al
olround constructiebankwerker (de hele dag slepen met balken ijzer in de bouw)
papiertje is leuk maar het nu nog doen in de praktijk is het echte werk ,

werk ervaring en omgaan met mensen dat teld (zo kan je wat bouwen )

:D
 
Terug
Naar boven