XXL Nutrition

Wat voor opleidings/functieniveau heb je??

Peiling Peiling WAt voor opleidings/functie niveau heb jij

• Totaal stemmers
    127
Ik heb in 96 mijn VWO afgerond ben daarna in Delft begonnen aan Elektrotechniek en Natuurkunde. Vond het supersaai en ben gaan werken. Was op de middelbare school allemaal VEEL te makkelijk en ben daar superlui geworden en kon me echt niet motiveren die saaie vakken aan te pakken...

Gisteren mijn eerste tentamen gedaan en gehaald voor Informatica aan de Open Universiteit. Wil toch ooit dat papiertje hebben, ook al ben ik al aan het werk als programmeur. Heb nu ook de discipline om daarwerkelijk de gang er in te houden... denk ik... :o

eerst de Mavo, waar ik 5 jaar over deed :D
En daarna het m.b.o, met de hakken over de sloot.

Ik ben nooit een goede leerling geweest. School = saai. Ik heb er alleen maar dingen geleerd die ik niet wilde weten, wat ik wel wilde weten vertelde ze me niet :D

uncLez zei:
Ik heb in 96 mijn VWO afgerond ben daarna in Delft begonnen aan Elektrotechniek en Natuurkunde. Vond het supersaai en ben gaan werken. Was op de middelbare school allemaal VEEL te makkelijk en ben daar superlui geworden en kon me echt niet motiveren die saaie vakken aan te pakken...

Gisteren mijn eerste tentamen gedaan en gehaald voor Informatica aan de Open Universiteit. Wil toch ooit dat papiertje hebben, ook al ben ik al aan het werk als programmeur. Heb nu ook de discipline om daarwerkelijk de gang er in te houden... denk ik... :o

Lauw zei:
eerst de Mavo, waar ik 5 jaar over deed :D
En daarna het m.b.o, met de hakken over de sloot.

Ik ben nooit een goede leerling geweest. School = saai. Ik heb er alleen maar dingen geleerd die ik niet wilde weten, wat ik wel wilde weten vertelde ze me niet :D

Ik heb ook altijd problemen gehad met de saaiheid en met discipline om het af te maken, maar het einde is in zicht! :D

Alsof werken niet saai is ;)

VWO-HLO biochemie -biologie op de LU(Wageningen)

Miss DL : als ik jou was, zou ik toch omzien naar een leuke studie, die bij je kwaliteiten en interesses passen. 'k Lees het wel vaker dat het ook niet zo makkelijk is als je alles op je sloffen aankan.
Ik heb daarentegen altijd op mijn tenen gelopen om de vakken te kunnen halen, vanwege een slecht geheugen.. pas nu met betere (low-carb) voeding, begint er wat verbetering in te komen. Jammer dat ik daar niet al tijdens mijn studie mee begonnen was..

slechts 30% van de bodybuilders doet vmbo/lbo haha.. dat valt me hartstikke mee vergeleken met de landelijke 60%..

opleidingen van tegenwoordig stellen ook niks meer voor...vroeger was HBO vrij goed, HBO van tegenwoordig stelt gewoon geen moer meer voor...zou natuurlijk ook kunnen dat de gemiddelde mens wat slimmer is geworden, dan zouden ze heel het onderwijs maar wat moeilijker moeten maken...

klaas zei:
opleidingen van tegenwoordig stellen ook niks meer voor...vroeger was HBO vrij goed, HBO van tegenwoordig stelt gewoon geen moer meer voor...zou natuurlijk ook kunnen dat de gemiddelde mens wat slimmer is geworden, dan zouden ze heel het onderwijs maar wat moeilijker moeten maken...

Dat is imo onzin. Het niveau is echt niet lager geworden. Mensen hebben nu gewoon betere kansen om aan een opleiding te beginnen. Meer geld voornamelijk denk ik. Vroeger ging je gewoon werken want er moest toch te eten op tafel komen en dat was niet gratis. Was het meer iets voor de elite om te studeren. Nu kan iedereen het doen. Gasten die LBO, MBO, HBO en dan nog uni doen. Als je er maar lang genoeg de tijd voor neemt dan haal je dat papiertje wel.

klaas zei:
Rob G zei:
Dat is imo onzin. Het niveau is echt niet lager geworden. Mensen hebben nu gewoon betere kansen om aan een opleiding te beginnen. Meer geld voornamelijk denk ik. Vroeger ging je gewoon werken want er moest toch te eten op tafel komen en dat was niet gratis. Was het meer iets voor de elite om te studeren. Nu kan iedereen het doen. Gasten die LBO, MBO, HBO en dan nog uni doen. Als je er maar lang genoeg de tijd voor neemt dan haal je dat papiertje wel.
Ik denk dat het niet zo'n grote onzin is. Toen ik klaar was met het vwo, heb ik een tijdje bijlessen wis- en natuurkunde gegeven. Het is echt dieptriest als je ziet hoeveel het niveau op het vwo in die tijd was gedaald. In v2 waren ze nog bezig om (klassikaal!) basiszaken als breuken en procenten onder de knie te krijgen. Dat hoor je al op de basisschool onder de knie te hebben, misschien in de brugklas nog een opfrissertje, zodat ook iedereen op het zelfde niveau zit. Eind v2 begonnen ze pas met wat makkelijke lineaire vergelijkingen...
Als ik dan zie dat bij ons al het differentiaalrekenen geschrapt was voor het eindexamen Wiskunde B, want dat vinden de leerlingen zo moeilijk. Zo werd op de havo ook een deel vectorrekenen geschrapt, want ook dat was zo lastig.
En dan kom je op de HTS... Onze lichting heeft nog een inhaalcursus integraalrekenen gehad om toch HBO-niveau te hebben, maar bij de volgende lichting werd het geschrapt; het zit immers niet meer in de exameneisen op havo en vwo? Dan zullen wij ook onze eisen verlagen.

Ditzelfde zie ik ook op het MBO gebeuren. Onderdelen van welk vak ook, dat ook maar een beetje moeilijk wordt gevonden, wordt geschrapt. Het wordt de leerlingen steeds makkelijker gemaakt. Waarom? Omdat een school geld krijgt voor elk diploma dat het uitschrijft.
Dus: hoe makkelijker de opleiding, hoe meer mensen slagen, hoe meer diploma's, hoe meer geld de school krijgt.

SlettieBettie zei:
Onderdelen van welk vak ook, dat ook maar een beetje moeilijk wordt gevonden, wordt geschrapt. Het wordt de leerlingen steeds makkelijker gemaakt. Waarom? Omdat een school geld krijgt voor elk diploma dat het uitschrijft.
Dus: hoe makkelijker de opleiding, hoe meer mensen slagen, hoe meer diploma's, hoe meer geld de school krijgt.
Precies dit valt me dus ook zoveel op. Veel tentamens van 5-10 jaar geleden, van hetzelfde vak, waren destijds zoveel moeilijk dan de huidige tentamens...Je ziet door de jaren heen dat het aantal topics die te moeilijk waren er uit werden gehaald...

Op m'n 12de had ik al genoeg bronnen om voor m'n eigen geld te zorgen, me ouders zagen toen ook wel dat door m'n financiele onafhankelijkheid, school iets was voor mensen die daarin gewoon gefaald waren. Alleen basischool dus.

De kennismaatschappij verdwijnt. Vroeger moest je de berekening achter iets weten. Tegenwoordig volstaat het als je weet op welke knopjes je moet drukken zonder dat men de achterliggende gedachte hoeft of wil weten. Ronduit triest is het.

Over 2 weken hoor ik of ik ben geslaagd voor me VWO :D
SlettieBettie heeft wel beetje gelijk, het wordt ons leerlingen allemaal veel te gemakkelijk gemaakt :cool:
Ikzelf en zoveel anderen halen hun VWO diploma zonder iets te doen op school of te leren en dan heb ik het nog geen eens over hoogbegaafde mensen ;)

Jezus wat loopt iedereen nou te zeiken over het opleidingsniveau. Het is waar dat het misschien wat "softer" is geworden, maar ga nou niet zeggen dat het vroeger zooo veel moeilijker was. Het blijft gewoon een studieniveau, niets meer en niets minder.

prophet- zei:
Over 2 weken hoor ik of ik ben geslaagd voor me VWO :D
SlettieBettie heeft wel beetje gelijk, het wordt ons leerlingen allemaal veel te gemakkelijk gemaakt :cool:
Ikzelf en zoveel anderen halen hun VWO diploma zonder iets te doen op school of te leren en dan heb ik het nog geen eens over hoogbegaafde mensen ;)

Dat durf ik in twijfel te trekken, vaak zijn dat maar puberale praatjes. Uiteraard is het wel mogelijk, dat heb ik aan den lijve ondervonden.

Het belachelijke vind ik meer dat er vreselijk domme mensen zijn die het toch halen door simpelweg feiten uit het hoofd te leren. Terwijl ze nauwelijks in staat zijn zelf te redeneren, ik neem aan dat dit soort mensen later in de problemen komt.

Alhoewel je er het HBO ook makkelijk mee haalt. Universiteit ligt misschien (hopelijk) iets anders. Nog iets belachelijks: te weinig mensen een examen gehaald? Dan hogen we de cijfers toch lekker op tot we aan een bepaald percentage voldoen...

Heb HBO, maar bij het bedrijf waar ik werk zegt dat niet zo veel.
Hier wordt je beoordeeld aan hand van je werk ervaring en successen.
Wat je carieëren wel versneld is het behalen van interne studies van het bedrijf zelf.

Daar ben ik dus nu druk mee bezig :)

Grijpwijk zei:
Dat durf ik in twijfel te trekken, vaak zijn dat maar puberale praatjes. Uiteraard is het wel mogelijk, dat heb ik aan den lijve ondervonden.
Heb eens wat gezien van het lesmateriaal dat de MBO-ers gebruiken waar SlettieBettie op doelt. Dat was echt te triest voor woorden. Een plaatje waar een verzameling (5-10) kubussen op staan, en dan moet je aangeven hoeveel kubussen je ziet... :rolleyes:

dj_phreak zei:
Heb eens wat gezien van het lesmateriaal dat de MBO-ers gebruiken waar SlettieBettie op doelt. Dat was echt te triest voor woorden. Een plaatje waar een verzameling (5-10) kubussen op staan, en dan moet je aangeven hoeveel kubussen je ziet... :rolleyes:

Ik heb van vrienden ook wel eens hilarische dingen gehoord over het niveau van het MBO. Engels en Nederlands op brugklasniveau en rekenen met procenten en breuken op groep8 niveau.

Ik heb nog niet zo lang geleden op het HBO 'communicatie' gehad. Kwam er op neer dat je een brief moest kunnen schrijven. Hiervoor kregen we onder andere werkwoordspelling, deze lessen heb ik uit protest grotendeels geboycot maar het was echt bizar om te zien hoeveel mensen hier de grootste moeite mee hadden. Nog geen 10% van de mensen had ooit van de term 'infinitief' gehoord.

Terug
Naar boven