AndroidHealthClinic

Wat vragen van een 'beginner'

Alterac

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
73kg
Vetpercentage
15%
Hallo,

Ik ben sind een tijdje dit forum aandachtig aan het lezen, tot dusver vindt ik het enorm handig en heeft het mij al flink op weg geholpen. Nu heb ik toch nog een aantal vragen...

Ik ben 18 jaar, weeg 73 kilo en ben 177 cm lang en een vetpercentage van ongeveer 20%. Ik doe 3 á 4 keer krachttraining van 45 tot 60 mins, ik doe eigenlijk altijd 'full body'. Mijn uiteindelijke doel is een het 'gouden wasbordje' te krijgen, bredere borst en schouders en bicept triceps, het is voor mij niet de bedoeling om echt bodybuilding te gaan doen maar wel om snel en volhouden te blijven trainen. Verder doe ik nog cardio, 5 á 6 avonden in de week 45 tot 60 min hardlopen.

Zelf vindt ik dat ik dat er wel wat vet vanaf mag, aangezien 20% mij veels te veel is, en spieren niet erg goed zichtbaar zijn (Alleen bij het aanspannen is het deels te zien ???).

Nu ben ik zelf van plan te gaan Cutten, is dit een goed idee?

En is het met mijn doelstelling beter om Full body of om te splitten in my workouts?

Ook had ik nog een vraag waar ik waarschijnlijk maar deels antwoord op kan krijgen: Is het beter om met dumbbells te werken of op apparaten? Of ligt dat geheel aan de spiergroep die je op dat moment traint?

Verder ben ik nog mijn eigen Voeddingsschema klaar te maken, ik moet zeggen dat het me flink wat tijd kost om alleen al uit te rekenen hoeveel Kcal ik per dag in zou moeten nemen, mijn energieverbruik in rust is 1829... Het irritante is, dat ik mijn cardio ALTIJD buiten doe, en dus eigenlijk geen idee heb hoeveel energieverbruik ik heb tijdens deze oefeningen, ook kan ik eigenlijk nergens vinden hoe ik aan mijn energieverbruik kom tijdens krachttraining. Dit zou mijn enorm helpen om mijn voedingsschema te maken.

Verdere plannen:
Zelf ben ik van plan om Creatine, Whey shakes e.d. te gebruiken.
Ik ben erg vastberaden en heb genoeg zelf-discipline om te doen wat ervoor nodig is, alleen het maken van die stappen is nog iets waar ik moeite mee heb.

Heeft iemand enig advies of een opmerking? Opbouwende kritiek is ook goed ^^.

Alvast bedankt en bedankt voor het lezen,

Robin

Ik twijfel tussen antwoord A en antwoord C

stickies lezen
lees stickies
zie stickies
voor verdere info stickies
vriendelijke groet zoef zoef de haas

haha, ik zie dat je "moraalridder" al hebt leren kennen :p
Heb je post maar vlug even schuin gelezen maar de belangrijkste dingen:
* cutten: eventueel, maar ik zou het niet aanraden. Vooral als je zoveel cardio doet... "let" gewoon wat meer op wat je eet. Drop dus al het slechte voedsel. Een zakje chips kan eens geen kwaad, maar steek je liever vol met kippenwit, tonijn en melk ofzo.
Haal eerst genoeg protëines, die kh'en en vetten kom je wrs wel aan :). Belangrijk dus is een goed voedingsschema te maken. Hier op dbb vind je wel genoeg info
* dumbbells of toestellen... Weet niet juist wat je bedoelt hierbij? Halters hoort ook bij dumbbells bedoel je? In dat geval kan je idd best het eerste gebruiken. Hoofdzaak is eigenlijk: compounds doen (de zogezegde basisoefeningen) vooral in het begin. ga gewoon squatten, deadliften en benchen en hier en daar nog een aanvullende oefening. Maak je niet te veel zorgen van spiergroepen die achter zouden gaan liggen. Het belangrijkste zijn deze oefeningen, omdat je zonder deze veel minder vooruit zou gaan.
*shakes/creatine/...: wacht daar nog even mee man. Onnozel om hier geld aan te geven als je 1 nog geen deftig voedingsschema hebt, 2: nog geen deftig trainingsschema hebt (je zal de eerste maanden sowieso gainen. Die sups zullen hier echt niet veel meer uitmaken. Zorg gewoon dat je genoeg eiwitten binnenhebt, en dat je energie hebt om te trainen= kh'en voor en na de training.)
* vindt ik is zonder "t"

*samengevat: concentreer je deze week op het maken van een goed schema (voeding en training). Hou je eraan, en maak een uitzonderingen. Je kan natuurlijk wel nog altijd wat aanpassen om te "finetunen". Als je binnen twee maand braafjes dit alles hebt gedaan pak overal al meer gewicht, ken je je lichaam, heb je techniek, en al iets of wat vertand van zaken. dan kom je nog maar eens terug met je vragen over eventuele sups en een nieuw schema.

succes!

• Topic Starter Topic Starter
Ja, eerlijk gezegd snapte ik dat 'A of C' niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.

Aangezien ik al wel een tijdje bezig ben maar zonder serieus zichtbaar resultaat, leek Cutten me idee... Supplementen was ook nog niet zeker, ik wil zo ie zo nog ff goed dingen doorlezen qua betekenis en wat het inhoudt...

Verder qua "apparaten en Dumbels" Ja ik doe grotendeels op machines/apparaten in plaats van Deadliften en benchen. Vandaar de vraag of het beter en/of meer resultaat oplevert.

Al met al, bedacht voor je reactie en advies! Ik ga deze week zo ie zo een Voeddingsschema maken.

Bedankt!

Mijn uiteindelijke doel is een het 'gouden wasbordje' te krijgen, bredere borst en schouders en bicept triceps, het is voor mij niet de bedoeling om echt bodybuilding te gaan doen maar wel om snel en volhouden te blijven trainen.

En wat is dan het verschil met echt bodybuilding?

Stelling tag verwijderd.

Je lichaam werkt in symmetrie. Als er grote spiergroepen (je quads en hams behoren tot de grootste van je lijf) achterlopen, dan gaat je lichaam steeds verder de rest van je spiergroei remmen om uitdijende :P asymmetrie tegen te gaan.

Dit vind ik een interessante opmerking, dit wist ik eigenlijk niet :P. Kun je mij dit uitleggen?

Voor zolang ik me kan herinneren eerlijk gezegt :P Dat is toch de algemene opvatting dacht ik. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij zegt Rippetoe dat ook...

Er zijn uiteraard verschillende definities van grote spiergroepen, uiteraard heb je oppervlak, vezels en aanhechtingen, een andere is of een spiergroep bijdraagd aan je algemene houding. Als je je pecs hard traint en je rug bv niet moet je eens kijken wat er met je houding gebeurd.
Je Biceps als kleine spiergroep heeft weinig met houding te maken. (behalve als je ze zo zwaar traint dat je ze niet meer kan tillen... :rolleyes:)

Sinds wanneer zijn je pecs grote spiergroepen dan?

Ze zeggen dat apparaten en dumbbells het beste gecombineerd kunnen worden i.v.m. motoriek(dumbbells) en voorgekauwde motie van beweging(apparaten)...

Wat een superdude topic weer. Ik kan echt niet begrijpen waarom je naar dit forum komt als je NIET aan bodybuilding wilt doen, maar zal wel aan mij liggen.

OT: Als je je doelstellingen wilt bereiken:

- Stop onmiddelijk met die cardio
- Ga clean eten

Train 4 x per week in een split en bouw je schema op rond compounds:

Squaten
Deadlift
Benchpress
Militairy press

Keihard trainen voor 1 - 1.5 jaar, dan pas cutten om dat vet eraf te halen. En klaar is de superdude.

En nu sticky's lezen!

Terug
Naar boven