MuscleMeat

Wat zou jij doen in deze situaties en waarom?

HUARGH

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
756
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
11%
Situatie 1
Je bent in dit scenario een politieagent en je zit een crimineel achterna. Je komt bij een splitsing in de weg, de crimineel is dus naar links of naar rechts gegaan. Rechts is een goed verlichte boulevard met weinig ontsnappingsmogelijkheden; als de crimineel die kant heeft genomen en je kiest correct zul je hem ongeveer 90% van de tijd kunnen arresteren. Aan de linkerkant heb je een donker padje met veel bomen, als de crimineel die kant heeft genomen en je achtervolgt hem dan is de kans op arresteren ongeveer 50/50. De crimineel is, net zoals jij, zich bewust van deze kansen.

- je weet niet welke kant de crimineel heeft genomen, welke kant neem je?
- stel dat je de crimineel bent, welke keuze zou je dan maken?

Situatie 2
Je bent de baas van een groot bedrijf. Er is nog een bedrijfje, maar het is veel kleiner. Je doel is om dit bedrijfje failliet te maken (resulterend in dubbele winst) en dat is mogelijk om hetzelfde product als hen te produceren. Jullie hebben allebei keuze uit 2 producten: een nieuwe tandenborstel, wat ongeveer 1 miljoen winst gaat opleveren, of een nieuwe zaklamp, wat ongeveer 2 miljoen winst gaat opleveren. Als jullie allebei hetzelfde product kiezen om te produceren dan zal het kleine bedrijf failliet gaan, kiezen jullie allebei echter een ander product dan blijft het kleine bedrijf voortbestaan.

- welk product kies je om te produceren als het grote bedrijf?
- en als het kleine bedrijf?

Graag met uitleg.

Ik zou gewoon kijken welke kant de crimineel op ging om daar dan achter aan te blijven gaan.

:trollface:

Laatst bewerkt:
Situatie 1

Als agent zou ik het linkerpad nemen. Je zit in het midden van een achtervolging, waarbij de crimineel het grootste 'gevaar' loopt. Ondanks het feit dat hij ook bekend is met de kansen zal hij waarschijnlijk meer irrationeel en gestresst reageren op de situatie en de meest voor de hand liggende oplossing verkiezen, namelijk het linkerpad aangezien het daar donkerder is, iets wat je volgens mij snel associeert met een grotere kans om je goed te kunnen verstoppen. Bovendien heeft de crimineel zich laten betrappen, en heeft dus niet zo erg goed vooruit gedacht/zijn actie niet goed gepland. Dit kan een teken zijn dat we niet te maken hebben met een topcrimineel met een IQ van 200, en zodoende zou hij kiezen voor het pad met 50% kans om gesnapt te worden omdat dat nu eenmaal het eenvoudigste is/meeste slaagkans lijkt te hebben. En op het donkere padje is de kans kleiner dat hij getuigen tegen komt.

Ook als crimineel zou ik voor links kiezen. Je ziet snel een kans voor je, 50% pakkans tegenover 90% is in het midden van een wilde vlucht een simpele keuze. Bovendien zal je niet snel gezien worden door anderen in het donker, waardoor je waarschijnlijk ook later minder snel herkend/gevonden zult worden.

Situatie 2

Als grote bedrijf:
de zaklamp. Als het kleine bedrijf dan tandenborstels maakt, heb je nog steeds 2 miljoen winst, een miljoen meer (dan het kleinere bedrijf) om te investeren en dus nog meer concurrerend te worden. Als je voor de tandenborstels zou kiezen, heb je in het slechtste geval een miljoen winst, in het beste ook 2 miljoen. Maar als het kleien bedrijf nu al op de rand van faillissement staat, zullen er in de toekomst zich wellicht nog meer kansen voordoen.

Als kleine bedrijf: je weet dat je je in een benarde positie bevindt. Het grote bedrijf kan eventueel winst mislopen door voor de tandenborstels te kiezen, maar doet er alles aan om je kapot te concurreren. De 2 miljoen van de zaklampen zouden vaat wel welkom zijn, maar het grote bedrijf denkt daar hoogstwaarschijnlijk hetzelfde over, en heeft veel minder te verliezen. Eender welke keus je maakt, het is toch een risico, maar de tandenborstels lijken de veiligste keuze. Moest het grote bedrijf ok voor deze hebben gekozen, verdienen ze 2 miljoen, als beide voor zaklampen zouden kiezen maken ze 4 miljoen winst en dat zal al nooit gebeuren, dus op deze manier kan je toch ook al het grote bedrijf enigszins iets misgunnen.

Laatst bewerkt:
Situatie 1
Je bent in dit scenario een politieagent en je zit een crimineel achterna. Je komt bij een splitsing in de weg, de crimineel is dus naar links of naar rechts gegaan. Rechts is een goed verlichte boulevard met weinig ontsnappingsmogelijkheden; als de crimineel die kant heeft genomen en je kiest correct zul je hem ongeveer 90% van de tijd kunnen arresteren. Aan de linkerkant heb je een donker padje met veel bomen, als de crimineel die kant heeft genomen en je achtervolgt hem dan is de kans op arresteren ongeveer 50/50. De crimineel is, net zoals jij, zich bewust van deze kansen.

- je weet niet welke kant de crimineel heeft genomen, welke kant neem je?
- stel dat je de crimineel bent, welke keuze zou je dan maken?

Situatie 2
Je bent de baas van een groot bedrijf. Er is nog een bedrijfje, maar het is veel kleiner. Je doel is om dit bedrijfje failliet te maken (resulterend in dubbele winst) en dat is mogelijk om hetzelfde product als hen te produceren. Jullie hebben allebei keuze uit 2 producten: een nieuwe tandenborstel, wat ongeveer 1 miljoen winst gaat opleveren, of een nieuwe zaklamp, wat ongeveer 2 miljoen winst gaat opleveren. Als jullie allebei hetzelfde product kiezen om te produceren dan zal het kleine bedrijf failliet gaan, kiezen jullie allebei echter een ander product dan blijft het kleine bedrijf voortbestaan.

- welk product kies je om te produceren als het grote bedrijf?
- en als het kleine bedrijf?

Graag met uitleg.

situatie 1

agent: ik zou naar de splitsing rennen, eerst rechts kijken en als ik hem niet kan zien terwijl het overzichtelijk en licht is zou ik naar links gaan omdat de kans groot is dat hij daar naartoe is gegaan.

crimineel: ik zou links gaan, achter een boom wachte en de agent ééntje geven zodat hij is uitgeschakelt en dan rechts gaan zodat als ze de agent vinden verwachten dat ik die kant ben op gerent, maar ik dus eigenlijk om ben gedraaid.:cool:

situatie 2

groot bedrijf: ik zou voor de zaklamp gaan, als je allebij de zaklamp hebt gekozen heb je je doel bereikt, heeft het kleine bedrijf er niet voor gekozen, dan heb je nog steeds dubbele winst gemaakt en zul je in iedergeval de grootste blijven.

klein bedrijf: de zaklamp omdat hier het meeste winst is te halen en omdat het grote bedrijf me weg wilt spelen moet ik probere hoger op te komen.

Laatst bewerkt:
situatie 1:
- zou als een echte agent gewoon opgeven en naar wat snelheidsovertreders gaan naaien
- crimineel: ik zou rechtdoor gaan, weet ie je nooit te vinden!!

Logisch, ze moeten kiezen voor de optie met de hoogste utility.

Wat zou meneer OP trouwens doen...

Situatie 1:

Ik zou als politieagent het donkere pad nemen. Als boef het verlichte, omdat politieagenten zullen denken dat je het donkere neemt.

Situatie 1
Je bent in dit scenario...

- je weet niet welke kant de crimineel heeft genomen, welke kant neem je? Rechts, omdat je weet dat de crimineel weet dat jij als agent zijnde ervan bewust bent dat het 50/50 is. De crimineel zal naar rechts gaan, omdat de agent denkt dat 'ie naar links zal gaan omdat daar de pakkans kleiner is.
- stel dat je de crimineel bent: ik ga naar rechts omdat wat hierboven staan

Situatie 2
Je bent de baas van een gro....

Hier ligt het er nogal aan of de keuze sequentieel is(na elkaar) of tegelijkertijd... Als het tegelijkertijd is kiest het grote bedrijf voor zaklampen(want de winst is dan sowieso 2 miljoen), en het kleine bedrijf kiest voor tandenborstels. Want dan gaan ze niet failliet..

Als ze na elkaar kiezen zal, met grote bedrijf eerst:
Groot -> zaklampen en klein -> tandenborstels.

Het kleine bedrijf zal altijd voor tandenborstels gaan, want dan is de winst van het grote bedrijf maximaal 2 miljoen(of ze doen ook tandenborstels en ze verdubbelen de winst, of ze kiezen geowon voor de zaklamp)

1: donker pad
2: verschillend product

Uitleg volgt later.

Terug
Naar boven