Fitness Seller

Wel progressie, nauwelijks zichtbare spiergroei

Bezoekers in dit topic

Mitch19

Cool Novice
Lid geworden
2 jan 2019
Berichten
58
Waardering
18
Lengte
1m92
Massa
95kg
Vetpercentage
14%
Beste,

Na 6 jaar gefitnesst te hebben en er een paar jaar niks aan te hebben gedaan, heb ik medio december 2018 de draad weer opgepakt en train ik 3 dagen per week zeer fanatiek. Ook houd ik middels de voedingstabel nauw bij of ik voldoende goede voeding binnen krijg. Dit heeft geresulteerd in behoorlijk wat progressie. (o.a. squat 4x10x90kg bench press 4x12x70kg, deadlift 4x8x120kg en biceps 4x12x16kg) Ook merk ik dat ik aanzienlijk meer kracht heb dan voorheen.
Wat ik echter niet zie is progressie in mijn uiterlijk. Ook mjjn armen zijn nauwelijks gegroeid. Waar zou dat aan kunnen liggen? Of ben ik te ongeduldig en hoeft progressie in kracht niet meteen te betekenen dat dit lichamelijk ook zichtbaar is.
Alvast bedankt voor je reactie !!
 
Beste,

Na 6 jaar gefitnesst te hebben en er een paar jaar niks aan te hebben gedaan, heb ik medio december 2018 de draad weer opgepakt en train ik 3 dagen per week zeer fanatiek. Ook houd ik middels de voedingstabel nauw bij of ik voldoende goede voeding binnen krijg. Dit heeft geresulteerd in behoorlijk wat progressie. (o.a. squat 4x10x90kg bench press 4x12x70kg, deadlift 4x8x120kg en biceps 4x12x16kg) Ook merk ik dat ik aanzienlijk meer kracht heb dan voorheen.
Wat ik echter niet zie is progressie in mijn uiterlijk. Ook mjjn armen zijn nauwelijks gegroeid. Waar zou dat aan kunnen liggen? Of ben ik te ongeduldig en hoeft progressie in kracht niet meteen te betekenen dat dit lichamelijk ook zichtbaar is.
Alvast bedankt voor je reactie !!

More weight moved need not equal more muscle mass.

In principe zou je progressie moeten zien als je meer sets/reps/gewicht verplaatst, echter is de UITVOERING het allerbelangrijkste. Als ik 100kg voor 4x8 bench met een pauze en 3 second negative, is dat beter dan dat ik 102,5kg voor 4x8 bench met een gigantische stuiter vanaf mijn borst, snapje? Gewicht hoeft niet altijd leidend te zijn, probeer eens een paar weken enkel op spiercontracties te trainen, waarschijnlijk zie je dan resultaat. Zodra je die connectie met je spieren hebt, probeer dan opnieuw gewicht te verhogen (met gelijkblijvende vorm) en dan zul je progressie zien. Groet.
 
Hallo Joost,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik voer de oefeningen al zo uit zoals jij omschrijft. Dus in geval van bench press 2 seconden voor de uitstoot, en 3 à 4 seconden gecontroleerd terug tot beginpositie. Prioriteit is bij mij ook om de oefening technisch perfect uit te voeren alvorens het gewicht op te voeren. De fitness instructeurs in het sportcentrum zien er ook op toe dat de oefeningen technisch goed uitgevoerd worden. Dit doen zij tevens om blessures te voorkomen.

Mvrgr. Mitch
 
Laatst bewerkt:
Hallo Joost,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik voer de oefeningen al zo uit zoals jij omschrijft. Dus in geval van bench press 2 seconden voor de uitstoot, en 3 à 4 seconden gecontroleerd terug tot beginpositie. Prioriteit is bij mij ook om de oefening technisch perfect uit te voeren alvorens het gewicht op te voeren. De fitness instructeurs in het sportcentrum zien er ook op toe dat de oefeningen technisch goed uitgevoerd worden. Dit doen zij tevens om blessures te voorkomen.

Mvrgr. Mitch

Fijn om te horen dat je bewust bent van je uitvoering. Ik adviseer je om een paar weken het gewicht van de oefeningen totaal links te laten liggen, en enkel op voldoening/gevoel te gaan trainen, dat houdt in: train enkel op spiercontracties. Ofwel: train zodanig dat de spiercontracties zo intens mogelijk liggen (ongeacht het gewicht wat je gebruikt). Probeer eens zo intens mogelijk te trainen met een (relatief) laag gewicht. Zodra je deze intensiteit bereikt, probeer dan eens het gewicht te verhogen en deze intensiteit vast te houden.
 
in die zes jaar ben je niet zwaarder geworden?
 
Ben echt zeker dat je fysiek niet verandert? Maak eens foto's van jezelf en hou je gewicht bij. Als je jezelf elke dag ziet, merk je ook niet meteen progressie.

Niet dat het sowieso daaraan ligt btw.
 
Hoeveel kg ben je aangekomen sinds je weer traint?
 
Beste,

Na 6 jaar gefitnesst te hebben en er een paar jaar niks aan te hebben gedaan, heb ik medio december 2018 de draad weer opgepakt en train ik 3 dagen per week zeer fanatiek. Ook houd ik middels de voedingstabel nauw bij of ik voldoende goede voeding binnen krijg. Dit heeft geresulteerd in behoorlijk wat progressie. (o.a. squat 4x10x90kg bench press 4x12x70kg, deadlift 4x8x120kg en biceps 4x12x16kg) Ook merk ik dat ik aanzienlijk meer kracht heb dan voorheen.
Wat ik echter niet zie is progressie in mijn uiterlijk. Ook mjjn armen zijn nauwelijks gegroeid. Waar zou dat aan kunnen liggen? Of ben ik te ongeduldig en hoeft progressie in kracht niet meteen te betekenen dat dit lichamelijk ook zichtbaar is.
Alvast bedankt voor je reactie !!

Je zegt dat je meer kracht hebt dan voorheen. Bedoel je hiermee nadat je weer begonnen ben of tijdens je 6 jaren van fitness? Als het gaat over nadat je weer begonnen bent zou het kunnen zijn dat je de oefeningen ontwend was en er weer aan aan het wennen bent. Ook kan het zijn dat (ik weet hier de term niet voor dus geef een beschrijving (niet 100% correct)) je connectie tussen je zenuwen en je spieren verbeterd is waardoor je meer kracht kan uitoefenen met dezelfde spiermassa.
 
in die zes jaar ben je niet zwaarder geworden?
In de 6 jaar fitness training ben ik destijds wel wat aangekomen, al viel de spiergroei destijds ook al tegen. Nu train ik veel effectiever volgens een bepaald schema en heeft een juiste techniek nu vooral mijn voorkeur en daarna pas het gewicht.
 
Als je niet aankomt groei je ook niet. Dus nogal logisch dat je het dan niet ziet.
Meer eten dus als je het ook zichtbaar wil hebben.
 
Als je niet aankomt groei je ook niet. Dus nogal logisch dat je het dan niet ziet.
Meer eten dus als je het ook zichtbaar wil hebben.
Hallo Marina,

Ik kom net uit het sportcentrum en heb daar een full body scan laten maken. Dit had ik 2 maanden geleden ook laten doen. De scan gaf aan dat ik in de afgelopen 2 maanden 1,2 kg aan spiermassa aangekomen ben. Gezien mijn leeftijd geen slecht resultaat volgens de sportinstructeur. (jongeren van rond de 20 jaar schijnen 2 a 3 kilo spiermassa aan te kunnen komen) Met mijn voeding zit het volgens mij wel goed en kijk bewust wat ik eet. Zo eet ik o.a. veel volkoren pasta, zilvervliesrijst, sperziebonen, broccoli en houd goed de voedingswaarde bij. Als ontbijt en halverwege de dag eet ik 300gr kwark met 50gr muesli. Meestal ook een bakje zilvervliesrijst of volkoren pasta mee naar het werk. S' avonds voor het slapen gaan pak ik vaak ook nog een portie kwark maar dan zonder muesli. De gehele dag door drink ik ongeveer 3 a 4 ltr water / groene thee. Mijn lichaamsgewicht mag wel wat omlaag. Met mijn 1.92mtr weeg ik 102kg. Mijn vetpercentage weet ik zo uit her hoofd niet maar zal ik straks de kijken.
Mijn streefgewicht ligt voor komend maanden rond de 90/92kg maar dat gaat volgens mij niet samen met spieropbouw/bulken.

Bedankt voor de tip Mart !! Ik ga eens een foto maken voor de spiegel en dan over 2 maanden vergelijken of ik veranderd ben.
Volgens mijn sportinstructeur zie je zelf je veranderingen niet omdat je jezelf elke dag in de spiegel ziet, maar ziet je omgeving die je af en toe ziet de veranderingen wel.
 
Laatst bewerkt:
Scan met electrische weegschaal?

Pas iig even je stats aan. Staat nu dat je 92 kg weegt.

Als je af wil vallen moet je ook je voeding tracken en onder behoefte eten.Doe je dat al?
Als je afvalt zullen je spieren zichtbaarder worden. Maar ze zullen iig niet groeien.
 
Scan met electrische weegschaal?

Pas iig even je stats aan. Staat nu dat je 92 kg weegt.

Als je af wil vallen moet je ook je voeding tracken en onder behoefte eten.Doe je dat al?
Als je afvalt zullen je spieren zichtbaarder worden. Maar ze zullen iig niet groeien.

Ik heb mijn stats zojuist aangepast Marina. Bedankt voor de tip. ;-)

En ja.. bij ons sportcentrum hebben ze een zeer geavanceerd bodyscan apparaat waar je met je blote voeten op moet staan en je in elke hand een elektrode vastpakt. De scan duurt ongeveer 1 minuur. Hierna wordt een rapport uitgeprint met allerhande gegevens waar oa ook op aangegeven staat waar in het lichaam bv het vetpercentage zich bevind. (In mijn geval rond de onderbuik en dijen)

En nee.. ik eet nog niet onder mijn behoeften.
Aangezien ik graag eerst nog wat spiergroei zou willen realiseren denk ik dat ik beter nog even kan wachten met afvallen.. ;-D
 
En ja.. bij ons sportcentrum hebben ze een zeer geavanceerd bodyscan apparaat waar je met je blote voeten op moet staan en je in elke hand een elektrode vastpakt. De scan duurt ongeveer 1 minuur.
standaard bio impedantie mteing en zijn niet bepaald nauwkeurig... :o
het geeft wel een indicatie of het de betere kant opgaat... Maar aan de getallen zelf zou ik niet teveel waarde hechten.
 
standaard bio impedantie mteing en zijn niet bepaald nauwkeurig... :o
het geeft wel een indicatie of het de betere kant opgaat... Maar aan de getallen zelf zou ik niet teveel waarde hechten.

Okay.. dus die 1,2kg spiergroei is niet realistisch? Zij geven aan dat huidplooimeting ook niet altijd even nauwkeurig is en per persoon welke de meting uitvoert sterk kan verschillen....

Nja.. de scan geeft in ieder geval aan dat er wel spiergroei is en dat doet me wel goed. Motiveert ook om zo door te gaan.
 
Spiergroei is het beste te meten door mensen tegen te komen die je een tijdje niet hebt gezien.

Waar ik het nog lastig vind om in de spiegel of foto's progressie te zien, hoor ik wel van veel mensen om me heen dat ze zien dat ik weer sport. Dus dat is voor mij de beste graadmeter (naast kracht en gewicht toenname).

Lekker gewoon doorgaan, de progressie is vast aanwezig als je het op meeste factoren terugziet :)
 
Spiergroei is het beste te meten door mensen tegen te komen die je een tijdje niet hebt gezien.

Waar ik het nog lastig vind om in de spiegel of foto's progressie te zien, hoor ik wel van veel mensen om me heen dat ze zien dat ik weer sport. Dus dat is voor mij de beste graadmeter (naast kracht en gewicht toenname).

Lekker gewoon doorgaan, de progressie is vast aanwezig als je het op meeste factoren terugziet :)

Bedankt voor je reactie fred22.
Ga ik zeker doen. :-) Ik krijg nu al wel eens opmerkingen van bekenden die mij met Popeye aanspreken. :p
 
Bedankt voor je reactie fred22.
Ga ik zeker doen. :-) Ik krijg nu al wel eens opmerkingen van bekenden die mij met Popeye aanspreken. :p
Haha super, mbt je biceps is het vaak zorgen dat je ook focust op de peak van je bicep en vooral ook te tricep om grote armen te krijgen.
Maar vooral bij armen merk ik zelf dat het daar om eten draait, meer eten is meer arm :p
 
Oké je bent dus net een paar maandjes bezig en je vetpercentage is zo te lezen aan de hoge kant. Kwestie van doorpakken en zorgen dat je vetpercentage acceptabel is en vanuit daar gaan bouwen. Je hoeft geen wonderen te verwachten in enkele maanden maar er zullen vast en zeker veranderingen plaats gaan vinden. Voor jezelf kan het allemaal niet snel genoeg staan en lijkt het alsof er weinig gebeurd maar iemand die je een tijdje niet meer gezien heeft zal dit vast kunnen bevestigen. Keep it up!
 
Back
Naar boven