XXL Nutrition

Welke route nemen

Kapitano

Cool Novice
Waardering
37
Hallo, ik zit met een kwestie waar ik graag wat advies bij zou krijgen.

Ik ben een man van 39 jaar. Doe aan krachttraining vanaf mijn 16e en heb nooit gekuurd.

Naarmate ik ouder wordt merk ik dat ik moeilijker spiermassa aanzet/vasthoud. Nou zit ik al een tijdje te denken aan een eerste kuur, echter lees en zie je tegenwoordig ook steeds meer over TRT.

Nou heb ik mijn testosteron laten meten in 2016 en in 2018. In 2016 was dit 16,34 nmol/l en in 2018 was dit 14 nmol/l. Naar Nederlandse begrippen valt dit in de normale waarden en zo ziet mijn huisarts dit ook, dus ik kom niet in aanmerking voor TRT. Er zijn ook geen klachten die daar op wijzen, want ik heb een prima libido en voldoende energie. Optimaal zijn de waarden echter ook niet, ik had het natuurlijk wel wat hoger gewild. Maar dit gaat mij puur om de performance in de gym en mijn uiterlijk.

Nu twijfel ik: zelf gaan kuren? Of mijn testosteron verlagen dmv alcohol, slaap ed om zo toch TRT te krijgen.

Hetgeen wat mij tot nu toe heeft tegengehouden is het idee dat als je eenmaal begint met kuren je eigenlijk door moet gaan. Omdat je je eigen productie stil legt. Nu ben ik op een leeftijd dat ik wel een keer de stap wil nemen maar het liefst onder begeleiding.

Thoughts?

• Topic Starter Topic Starter
Dit is een nieuwe :)
lijkt me geen aanrader als het mogelijk is.

Als je eenmaal aan het kuren bent en het bevalt je is de kans groot dat je door blijft gaan.

Ow echt? ik dacht dat een paar dagen flink zuipen en weinig slaap effect had op je testosteron. Op korte termijn bedoel ik he, vlak voor een labtest.

Jouw waardes zijn gewoon optimaal hoor. Ik heb altijd lager gezeten ..

Want je testosteron is direct te linken aan hoe je eruit ziet?

Eehm ja? Ben ik hier op het verkeerde forum ofzo? Ik hoopte eigenlijk op reacties van ervaringsdeskundigen.

“Dit voor de man zo belangrijke hormoon is o.a. bepalend voor het mannelijke uiterlijk en de veranderingen bij jongens in de pubertijd, zoals baard in de keel en het groter worden van de penis en testikels. Ook de mannelijke beharing en het kaal worden ontstaat onder invloed van testosteron.“

Eehm ja? Ben ik hier op het verkeerde forum ofzo? Ik hoopte eigenlijk op reacties van ervaringsdeskundigen.

“Dit voor de man zo belangrijke hormoon is o.a. bepalend voor het mannelijke uiterlijk en de veranderingen bij jongens in de pubertijd, zoals baard in de keel en het groter worden van de penis en testikels. Ook de mannelijke beharing en het kaal worden ontstaat onder invloed van testosteron.“
Je plan van een gezond, normaal test level te verlagen naar een te laag test level, om het vervolgens door artsen terug naar een normaal test level te laten brengen (nettowinst=0 dus) klinkt nu eenmaal niet zo strak.

Je plan van een gezond, normaal test level te verlagen naar een te laag test level, om het vervolgens door artsen terug naar een normaal test level te laten brengen (nettowinst=0 dus) klinkt nu eenmaal niet zo strak.

Dat zou natuurlijk absurd zijn. Ik neem aan dat je bovenaan het spectrum gaat zitten met TRT. Maar jij zegt met andere woorden; ga zelf kuren.

Dat zou natuurlijk absurd zijn. Ik neem aan dat je bovenaan het spectrum gaat zitten met TRT. Maar jij zegt met andere woorden; ga zelf kuren.
Ik zou eerder richting die kant beginnen inlezen ja. Indien je voor de rest weet waar je mee bezig bent en genoeg kennis hebt verworven om de negatieve bijwerkingen te minimaliseren,

Jouw waardes zijn gewoon optimaal hoor. Ik heb altijd lager gezeten ..
Ik heb hier verder de ballen verstand van maar een simpele google search leert dat de normal range 12-35 nmol/l is voor een volwassen man. Dan is 14 nmol/l toch wel onder gemiddeld?

Ik heb hier verder de ballen verstand van maar een simpele google search leert dat de normal range 12-35 nmol/l is voor een volwassen man. Dan is 14 nmol/l toch wel onder gemiddeld?
35 is misschien een uitschieter van een geile puber die een paar jaar later 15-20 heeft, of van een 0.01% genetische elite. Dus je kunt geen gemiddelde uit die range nemen en ~15 zou gewoon normaal moeten zijn.

Binnen de gezonde range zou je toch ook eigenlijk geen verschil in de sportschool of in je uiterlijk merken? Dus TRT zou ook geen voordeel geven als je het niet nodig hebt?

35 is misschien een uitschieter van een geile puber die een paar jaar later 15-20 heeft, of van een 0.01% genetische elite. Dus je kunt geen gemiddelde uit die range nemen en ~15 zou gewoon normaal moeten zijn.

Binnen de gezonde range zou je toch ook eigenlijk geen verschil in de sportschool of in je uiterlijk merken? Dus TRT zou ook geen voordeel geven als je het niet nodig hebt?
Inderdaad. Een goed dieet, goede slaap en fatsoenlijke training gaat meer verschil maken denk ik.

Inderdaad. Een goed dieet, goede slaap en fatsoenlijke training gaat meer verschil maken denk ik.
Als het om optimale waardes gaat is daar zonder een al absoluut perfect leven en lichaam denk ik ook wel winst te boeken.

Optimaal lichaamsvet%, dieet, training, rust, geen stress, geen cafeïne, geen alcohol, geen middelen, geen luchtvervuiling, geen lichtvervuiling, geen nachtelijk lawaai, alleen maar succes in werk en liefde, wat een leven. Vraag me af hoeveel nmol/l verschil je dan kunt maken.

Als het gewoon om een wens tot de resultaten van kuren gaat zal er meer dan TRT of optimaal gezond leven nodig zijn.

Is je levensstijl dat al wel?

Yep!

Klopt helemaal. In Amerika bijvoorbeeld kom je dan ook in veel gevallen in aanmerking voor TRT.

Zijn alle drie dik in orde. Ik zie er dan ook absoluut niet slecht uit. Maar ik wil wat meer. Daarom zit ik hier ook in de anabolensectie. Ik had mijn vraag misschien beter anders kunnen formuleren. Want ik wil eigenlijk gewoon kuren, maar dan onder begeleiding. ’Normaal‘ en ‘gezond’ zijn natuurlijk relatieve begrippen.

Maar goed, ik weet wel even genoeg. Fijne avond ✌

Want ik wil eigenlijk gewoon kuren, maar dan onder begeleiding.
Dat maakte ik er ook uit op. Als je je goed inleest en het bij de basis houd is begeleiding niet echt nodig nodig lijkt me. Af en toe een bloedtest en als er iets misloopt langs de dokter.

Terug
Naar boven