MuscleMeat

Wendler 5/3/1 hulp gevraagd!

YinYang

Advanced Bodybuilder
Waardering
38
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
15%
Wat denken jullie van onderstaande schema? Vind het zelf best wel moeilijk om de juiste assistance oefeningen erbij te kiezen en in te plannen op verschillende dagen. Ik train bijna altijd 3 dagen, dus wil een schema voor 3 dagen.

Dag 1
- Military Press 5/3/1
- Deadlift 5/3/1
- Dumbbell military 5x10
- Weighted hyperextension 5x10
- Dumbbell row 3x10

Dag 2
- Bench press 5/3/1
- Incline dumbbell press 5x10
- Barbell curl 5x10
- Dips 5x10
- Seated chest pad crunch 5x10

Dag 3
- Squat 5/3/1
- Seated leg curl 3x10
- Lever seated calf press 3x10
- Pull ups 5x10

Ma: dag 1 woe: dag 2 vr/za: dag 3
ma: dag 1 woe: dag 2 etc.
Dit 4 weken lang.
Week 5: deload week
Week 6: Opnieuw max. berekenen en 2e cyclus beginnen..

- Kan ik bovenstaande aanhouden of beter verdelen over 4 dagen? Train dan alle dagen 3x ipv 4x in die 4 weken.
- Assistance oefeningen ok? Of beter andere oefeningen of anders verdelen?
- Van het beginnen van een nieuwe cyclus snap ik ook even iets niet: Moet ik nu na die 3 weken upperbody met 5kg verhogen en lowerbody met 10kg of na die 4 weken van alle oefeningen je nieuwe 1RM berekenen en daar weer die 90% van pakken als je nieuwe max?

Ik zou niet proberen om 5/3/1 opnieuw te schrijven en gewoon doen wat Jim in zijn boek schrijft. ;)
Of... je doet je eigen ding naar je beste inzichten, en maakt je er niet druk om wat een ander er van vind. ;)
Probeer het anders eens een tijdje.
Succes in ieder geval!

• Topic Starter Topic Starter
Dus beter gewoon die MP en DL ook splitten, zodat je in de 4 weken alle dagen 3x hebt gepakt?

Ten eerste bij jouw BW (68kg.. ) geen 5/3/1 doen, 5/3/1 is maandelijkse periodisering en dat heb je helemaaal nog niet nodig. Ga eens kijken naar Rippetoe of Stronglifts 5x5.

Ten tweede, lees het boek. Staat alles duidelijk in.

Als je per sé 5/3/1 wilt doen en 3 dagen per week wilt trainen doe dan;
Week 1:
Ma: DL
Wo: BP
Vr: SQ

Week 2:
Ma: MP
Wo: DL
Vr: BP

Week 3:
Ma: Sq
Wo: Mp
Vr: Dl

Enzovoorts.

Als je het zo doet, skip dan je deload want die is in principe niet nodig en verhoog je maxxen na elke cyclus.

Tenslotte, wat zijn je maxxes op de 4 lifts? Mp/be/sq/dl ?

Ik ken mensen die lichter als mij zijn en met 5/3/1 hard vooruit zijn gegaan. Wil het daarom ook eens gaan proberen! :) Of zal ik met Rippetoe echt veel sneller vooruit gaan in kracht+massa?

Ik weet mijn 1RM nog niet. Wil dat dit weekend gaan kijken..

Maar is het schema zoals hieronder beter? Heb dit schema gemaakt aan de hand van het Windler 5/3/1 E-book: Assistance Work #4: Periodization Bible by Dave Tate.

Dag 1
- Military Press 5/3/1
- Incline Press 5x10
- Chin-up BW 5x10
- Cable Pushdown 5x10

Dag 2
- Deadlift 5/3/1
- Lever seated Leg Curl 5x10
- Lunges 5x10
- Lever seated chest pad crunch 5x10

Dag 3
- Bench Press 5/3/1
- Dips BW 5x10
- Dumbbell bent over row 5x10
- Cable Pushdown 5x10

Dag 4
- Squat 5/3/1
- Hyperextension BW 5x10
- Lever seated leg Press 5x10
- Lever seated crunch 5x10

Ma: Dag 1, Woe: Dag 2, Vr: Dag 3,
Ma: Dag 4, Di: Dag 1, Do: Dag 2, Zo: Dag 3
Di: Dag 4, Do: Dag 1, Vr: Dag 2
Ma: Dag 3, Woe: Dag 4,

Er zal dus elke keer 1-3 dagen tussen elke training zitten. Als ik naar mn voorbeeld hierboven kijk, dan Vr/Za Dag 1 nog een keer pakken of beginnen met de deload dag 1 en erna deload dag 2,3 en 4?

En heb nog 3 vragen:

1. Na bovenstaande cyclus, begin je in week 5-6 (Ligt er maar net aan of je vaak 3-4x traint) met je 2e cyclus. Hoe ga ik mijn nieuwe max berekenen? Moet ik dan upperbody met 5kg verhogen en lowerbody met 10kg= nieuwe max en daar weer die 90% van pakken of na die 4 weken van alle oefeningen je nieuwe 1RM berekenen en daar weer die 90% van pakken als je nieuwe max? En als je je nieuwe 1RM berekend, trek je hier echt 1 training voor uit? Dus ga je dan in 1 training de DL, BP, SQ en MP doen op 80-100% en dan kijken hoeveel hh (Zal 1-5 zijn) je pakt en dan kijken/berekenen wat je 1RM is?

2. Als je een PR maakt, dan ga je niet week erna al gewicht verhogen toch? Je blijft de gehele cyclus op hetzelfde gewicht? Je kijkt dan de week erna of je weer een PR kan maken van je vorige PR toch?

3. Voor de Assistance oefeningen bereken je niet je 1RM toch? Op hoeveel gewicht pak je je Assistance oefeningen dan eigenlijk en wanneer verhoog je dit gewicht?

Laatst bewerkt:
Idd stronglift doen (als je hard wil gainen), wendlers is meer voor advanced lifters.

Zal het echt zoveel schelen dan? Heb toch veel goeds gelezen over mensen die hard gainen met Wendler 5/3/1..

Met Stronglift bedoel je Rippetoe?

En wat vind je eigenlijk van bovenstaand 5/3/1 schema? :)

Ik heb het al vaker verkondigd en ik vind het nog steeds heel aannemelijk en logisch klinken:
"Hoe vaker je een (volledig) herstelde spier(groep) kan belasten (/week) hoe sneller je vooruitgang zal zijn."

Het voordeel van Rippetoe (enzo) is dat je de (in mijn ogen) belangrijkste oefeningen best vaak doet. en deze dus goed onder de knie kan/zal krijgen.
Als je een beginner bent en voldoende hersteld tussen de trainingen zul je dus goede vooruitgang boeken.
En (zware) Squats zorgen ook nog eens voor extra groeihormoon afgifte! ;)

Maak niet de fout te denken dat je ieder spiergroepje apart moet trainen.
Dat is nergens voor nodig en zonde van je energie.
Doe de compound oefeningen (Squat, Bench press, Deadlift, Military press, Bent over row) en e.v.t enkele aanvullende (basis) oefeningen (Power clean, Upright row, Barbell curl, Triceps extensions) en hou het daarbij.

Rippetoe is prima, Stronglifts is prima, Bill Star is prima (lijkt allemaal op elkaar)

Of je doet een soort van Bodybuilding schema met deze oefeningen, is ook prima.
Het is geen hogere wetenschap ofzo, je moet het gewoon doen, en met intensiteit! :D

Succes man!

Antwoorden op je vragen:

1) Bijvoorbeeld als je nu 1x100 kg bencht, ga je voor je eerste cycle daar 90% van nemen als nieuwe max. Dus 90 kg. Op deze 1RM baseer je je voor de volgende 4 weken. De percentages en reps die je moet halen iedere week staan perfect in het boek beschreven. Na de 4de week (deload) doe je + 2.5 kg op je ub-lifts en + 5 kg op je lb-lifts. Dus de volgende cycle worden gebaseerd bij bench op 92.5 kg. Sjnap? :p

2) Als je een PR maakt, maakt dat niets uit voor het vervolg van de cycle. Gewoon de percentages volgen die in het boek staan.

3) Assistance is assistance, zoals Wendler zou zeggen: "it doesn't matter". Gewoon zorgen dat het effectief is, maar niet of zelden tot failure gaan. En als je twijfelt over het aantal sets en reps: gewoon 5 sets van 10 reps.

@Hummer: ik dacht dat je Wendler ook een baas vond, en nu zeg je dat er betere opties zijn dan het schema van Wendler :p...

Hahaha! :roflol:
Ik had het kunnen weten... ;)
Nee, ik vind Jim zeker een baas, en zijn "systeem" spreekt mij zeer aan.
Maar... ik denk dat een echte (jonge!) beginner misschien wel meer vooruitgang kan boeken in het begin met een ander systeem... :o
Maar als je Wendler gewoon netjes gaat volgen zal je zeker een goede progressie maken imo, ook als beginner natuurlijk.
En ik vind dat je 5/3/1 ook niet al te letterlijk moet nemen.
Je ziet bij mensen die het volgen dat ze geregeld eens wat afwijken met de warming-up en de "laatste" set enzo.
Als je zin hebt in nog een laatste set na je laatste set, gewoon doen denk ik.
Als het je te veel energie/inspanning heeft gekost dan compenseer je dat vanzelf met je assistance als je slim bent.
Een aanmerking op 5/3/1 is dat je "slechts" 1 echte "balls to the wall" set doet, per week!
En dat lijkt voor sommigen wat weinig...
Maar zoals ik al zei, pas dan het systeem een beetje aan.

Oke, je uitleg is aanvaard hahaha :D

Kben van plan om ook Wendler te volgen binnenkort, maar kdenk dat je echt sommige oefeningen moet toevoegen om het toch compleet te maken. Over kuiten, biceps, zijkant/achterkant schouders wordt er niets gezegd, terwijl je dit als bodybuilder zijnde toch ook wil onderhouden (oke oke, het is meer een schema voor powerlifters, maar dan nog wil je dit onderhouden). Wel ben ik het eens dat de gemiddelde krachttrainer veel te veel doet voor elke spiergroep. Kben benieuwd wat het bij mij doet. Heb jij het al gevolgd btw?

Veel van mijn trainingen zijn wel geënt op zijn systeem inderdaad.
Ik ben alleen niet zo "schema vast"... :o
Al die 'flauwekul" van die extra oefeningen...
Zonde van je energie en je herstel man.
Ik zie jongens van 70kg bij 1,87mtr. hier dingen zeggen als: de achterkant van mijn traps hebben aandacht nodig. :eek:
Jongen... alle achterkanten, en ook de voorkanten, zijkanten, onderkanten en bovenkanten hebben aandacht nodig!!! :mad:
De oefeningen die ik hier boven ergens noemde zijn waar je je energie in moet steken en je herstel aan moet wijden imo.
En dan... over een paar jaar... als je een buffel bent, mag je "kanten" gaan aanpakken met die sissy meisjes oefeningen.
Ik draaf door, maar You catch my drift denk ik wel hé..? ;)

Just imo natuurlijk. :D

Heil Hummer.

Hummer zei het allemaal...

Ik ben ook gestart met rippetoe en dan the texas method erna en dan 5/3/1 wat ik nu dus nog altijd doe, ik volg het schema eigenlijk redelijk strak met assistance work erbij en ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over mijn vooruitgang, het gaat wel traag, maar dat hoeft niet negatief te zijn

Veel van mijn trainingen zijn wel geënt op zijn systeem inderdaad.
Ik ben alleen niet zo "schema vast"... :o
Al die 'flauwekul" van die extra oefeningen...
Zonde van je energie en je herstel man.
Ik zie jongens van 70kg bij 1,87mtr. hier dingen zeggen als: de achterkant van mijn traps hebben aandacht nodig. :eek:
Jongen... alle achterkanten, en ook de voorkanten, zijkanten, onderkanten en bovenkanten hebben aandacht nodig!!! :mad:
De oefeningen die ik hier boven ergens noemde zijn waar je je energie in moet steken en je herstel aan moet wijden imo.
En dan... over een paar jaar... als je een buffel bent, mag je "kanten" gaan aanpakken met die sissy meisjes oefeningen.
Ik draaf door, maar You catch my drift denk ik wel hé..? ;)

Just imo natuurlijk. :D
Get it :D

Antwoorden op je vragen:

1) Bijvoorbeeld als je nu 1x100 kg bencht, ga je voor je eerste cycle daar 90% van nemen als nieuwe max. Dus 90 kg. Op deze 1RM baseer je je voor de volgende 4 weken. De percentages en reps die je moet halen iedere week staan perfect in het boek beschreven. Na de 4de week (deload) doe je + 2.5 kg op je ub-lifts en + 5 kg op je lb-lifts. Dus de volgende cycle worden gebaseerd bij bench op 92.5 kg. Sjnap? :p

2) Als je een PR maakt, maakt dat niets uit voor het vervolg van de cycle. Gewoon de percentages volgen die in het boek staan.

3) Assistance is assistance, zoals Wendler zou zeggen: "it doesn't matter". Gewoon zorgen dat het effectief is, maar niet of zelden tot failure gaan. En als je twijfelt over het aantal sets en reps: gewoon 5 sets van 10 reps.

@Hummer: ik dacht dat je Wendler ook een baas vond, en nu zeg je dat er betere opties zijn dan het schema van Wendler :p...

Ik dacht juist dat je die 2,5 UB en 5 LB bij je huidige max op moest tellen? Dus in jouw voorbeeld met 100kg bench, is je max. 90kg en daar de volgende cyclus 92,5kg van maken en daar weer het percentage van pakken? Snap je? :P

Heeft iemand hier het E-book van Rippetoe?

Oké, dus het beste Rippetoe gaan doen en misschien erna 5/3/1... Kan ik het beste onderstaande aanhouden dus?

Week 1:
Monday - Workout A
Wednesday -Workout B
Friday - Workout A

Week 2:
Monday - Workout B
Wednesday - Workout A
Friday - Workout B

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift
**2x8 Dips

Workout B
3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Bent over Rows
**2x8 Chin-ups

Heb nog wel paar vraagjes:
- Op welk gewicht moet ik beginnen? Hoeveel % van 1RM?
- Wanneer ga je in gewicht omhoog en hoeveel?
- Kan ik er ook nog een buikspieroefening ingooien of gewoon bovenstaande schema aanhouden?
- Waarom doe je eigenlijk alleen bij de deadlift maar 1 set en bij de rest van de compounds 3? Heeft dit een bepaalde reden?
- als je bijv. 3x5 bench gaat doen, hou je je dan alle 3 de sets aan je 5 reps en NIET meer? Dus niet bijv. de laatste set tot max. aantal reps? (Zoals bij 5/3/1)

- Zelf achterkomen door te trainen
- Zelf achterkomen door te trainen
- Buikspieren, hoeft niet, mag wel, moet je zelf weten. Als jij je blokjes heilig vind zul je wrs wat vaker op het matje liggen.
- Kom je wel achter wanneer je echt fatsoenlijk kunt deadliften en bijna nokkie gaat wanneer je de bar neerlegt na de laatste rep.
- als er staat 3x5 dan gewoon 3x5 met gewicht waarmee je net die voorgeschreven reps haalt. Je kan dingen aanpassen in die programma's maar vooral als beginner zou ik daar niet al te veel mee bezig zijn.

- Voor mijn vraag 1 en 2: Er moet toch wel een richtlijn beschreven staan in zijn boek, met welk gewicht je ongeveer moet beginnen? en hoeveel gewicht je elke week/cyclus omhoog gaat? Zoals bij 5/3/1 is het elke cyclus UB 2,5kg en LB 5kg erbij..
- Ok dus 3x5 reps doen en niet meer.. Niet zoals bij 5/3/1 laatste set dus max aantal reps..

hmm volgens mij niet, weet het niet zeker. Dan nog ouwe, pak gewoon wat je maximaal aan kan. Het is geen raketwetenschap, als je ervan gaat zweten en het teringzwaar is dan zit je op het goede gewicht. je voorgenomen reps moet je nog maar net halen. En gewoon zoveel erop doen elke keer als je kan, als beginner hoef je dat allemaal nog niet zo precies te hebben.

Mja die reps zijn meestal vanuit een bepaald gedachtegoed er neergezet dus daarmee klooien vraagt redelijk wat kennis of is gewoonweg af te raden dus vooral als beginner zou ik gewoon het programma volgen zoals het je gegeven wordt.

Terug
Naar boven