XXL Nutrition

werkongeval(?) op vakantiejob

polotraxx

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
2.517
Lengte
1m78
Massa
90kg
Vetpercentage
15%
Yoo DBB'ers

Ik had een vraagje. Hoe zit het als je je voet hebt omgeslagen op je vakantiejob? Is dit een 'werkongeval' of niet? Ik zou verwachten van wel. Mijn broer heeft het vorig jaar meegemaakt en kreeg de rest van de week betaald vrij omdat hij 'werkongeschikt was door werkongeval'. Nu heb ik hetzelfde probleem, kan amper stappen door vandaag mijn voet om te slaan op de erbarmelijke werkvloer op mijn vakantiejob. Ik kan morgen sowieso niet gaan werken aangezien ik constant recht sta/rondloop en zwaar fysiek werk doe.

Mijn vraag is dus: Als ik mijn voet heb omgeslagen tijdens het werk en de dag erna niet kan komen werken, wordt deze dag dan betaald omdat ik een 'werkongeval' heb gehad ofniet.

Dit is in België (weet niet of het in Nederland anders zou zijn :p) en mijn contract voor heel deze week is al getekend.

Tweede (klein) vraagje: Ik moest normaal vorige week daar ook werken, maar de vrijdag ervoor belden ze dat ik niet meer moest komen. Mijn contract was wel al getekend, zou ik dan geen vergoeding kunnen krijgen? Of heb ik gewoon dikke pech?

Grts

Voor je 2e vraag lijkt het me af te hangen van het urencontract.

1e vraag lijkt me gewoon dat hij als werkgever verplicht is om door te blijven betalen?

Jup, is een werkongeval en moet je eigenlijk meteen melden bij je chef, die regelt alles met verzekering ed. Dan krijg je alles betaald.

2e zou in je contract moeten staan.

• Topic Starter Topic Starter
Is rechtstreeks gemeld bij de baas, verzekering is in orde. Daarna ook naar het interimkantoor gegaan waar ik bij was, en die zeiden dat ik vor de dagen die ik thuis zat, niks betaald kreeg. Vond het wat schandalig en was vrij zeker dat ik met dit voorval betaald ging blijven de dag(en) die ik thuis ben.

2e vraag was een weekcontract, maar er staat een proefperiode van 3dagen op. Denk dat ik er dus niks tegen kan inbrengen

Is rechtstreeks gemeld bij de baas, verzekering is in orde. Daarna ook naar het interimkantoor gegaan waar ik bij was, en die zeiden dat ik vor de dagen die ik thuis zat, niks betaald kreeg. Vond het wat schandalig en was vrij zeker dat ik met dit voorval betaald ging blijven de dag(en) die ik thuis ben.

2e vraag was een weekcontract, maar er staat een proefperiode van 3dagen op. Denk dat ik er dus niks tegen kan inbrengen
Heb het snel opgezocht...
"Om gewaarborgd loon betaald door de werkgever te genieten, volstaat het om minstens een maand in dienst te zijn bij de werkgever."

Daar zal het addertje zitten?

Krijg je niet betaald. Interim + de werkgever kunnen die regel met betrekking tot het betalen van zieke jobstudenten makkelijk omzeilen.

Krijg je niet betaald. Interim + de werkgever kunnen die regel met betrekking tot het betalen van zieke jobstudenten makkelijk omzeilen.
Zou dan mijn ziekenfonds contacteren in dat geval. Begeleid zelf regelmatig jobstudenten en werd telkens doorbetaald.

bedankt voor de reacties alvast! Zal er eens achterhoren maar zal in mijn achterhoofd houden dat het wss niet betaald wordt. Is wel k*t, normaal had ik op deze twee weken €1020 verdiend, nu maar €102. Toch een serieuze hap in mijn studentenbudget :/

Haha, als student hopen dat je doorbetaald wordt als je afwezig bent is een beetje naief bro.

Eventuele verzorgingskosten nav je werkongeval kan je uiteraard wel terugvorderen van je werkgever (dit zal je interimkantoor zijn).

Haha, als student hopen dat je doorbetaald wordt als je afwezig bent is een beetje naief bro.

Eventuele verzorgingskosten nav je werkongeval kan je uiteraard wel terugvorderen van je werkgever (dit zal je interimkantoor zijn).
Mijn broer had vorig jaar een weekcontract en had zijn voet omgeslagen op donderdag. Is vrijdag niet kunnen gaan werken maar is wel betaald geweest. Geluk gehad dan? :D

Volgens mij worden bij arbeidsongeschiktheid de eerste paar dagen nooit uitbetaald meende ik?

Yoo DBB'ers

Ik had een vraagje. Hoe zit het als je je voet hebt omgeslagen op je vakantiejob? Is dit een 'werkongeval' of niet? Ik zou verwachten van wel. Mijn broer heeft het vorig jaar meegemaakt en kreeg de rest van de week betaald vrij omdat hij 'werkongeschikt was door werkongeval'. Nu heb ik hetzelfde probleem, kan amper stappen door vandaag mijn voet om te slaan op de erbarmelijke werkvloer op mijn vakantiejob. Ik kan morgen sowieso niet gaan werken aangezien ik constant recht sta/rondloop en zwaar fysiek werk doe.

Mijn vraag is dus: Als ik mijn voet heb omgeslagen tijdens het werk en de dag erna niet kan komen werken, wordt deze dag dan betaald omdat ik een 'werkongeval' heb gehad ofniet.

Dit is in België (weet niet of het in Nederland anders zou zijn :p) en mijn contract voor heel deze week is al getekend.

Tweede (klein) vraagje: Ik moest normaal vorige week daar ook werken, maar de vrijdag ervoor belden ze dat ik niet meer moest komen. Mijn contract was wel al getekend, zou ik dan geen vergoeding kunnen krijgen? Of heb ik gewoon dikke pech?

Grts

< enkele jaren geleden
< eerste vakantiejob
< iemand rijdt mijn voet klem tussen wat paletten
< sterk gekneusd
< 2 weken betaald verlof

En laat je niet int zak zetten, ga naar een vakbond. Geen idee of je al bent ingeschreven en dus misschien niet meteen wordt geholpen.
Laat ook je blessure vaststellen door een dokter anders heb je natuurlijk geen poot om op te staan.

In Nederland heb je 2 wachtdagen in de meeste branches bij ziekte, daarnaast moet je in Nederland 13 weken achter elkaar hebben gewerkt om in aanmerking te komen voor ziektegeld bij een 0-uren contract. Daarnaast kan je je werkgever alleen aansprakelijk stellen indien de Arbo-wetgeving niet is nageleefd en dat de werkgever daardoor verwijtbaar gedrag heeft getoond. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in België is.

Naar mijn weten speelt in Nederland artikel 658 van BW 7 ook een rol.

Terug
Naar boven