XXL Nutrition

Wetenschappers stoppen erfelijke ziekte met DNA-wisselstuk

BackInAction

Competitive Bodybuilder
Waardering
20
Lengte
1m85
Massa
115kg
Wetenschappers zijn erin geslaagd apenmoeders hun erfelijke ziektes niet over te laten dragen aan hun kinderen. Dat deden ze door het ‘zieke’ genetische materiaal te vervangen door dat van een ander, gezond vrouwtje. De techniek zou binnen enkele jaren ook toegepast kunnen worden bij mensen.
De wetenschappers hebben intussen een proef met menselijke eicellen aangevraagd, melden Britse media donderdag. In de toekomst zouden daardoor onder meer erfelijke hart-, spier- en leverziektes kunnen worden voorkomen. Ook kanker, doof- en blindheid en diabetes zouden niet overgedragen worden aan het kind.
Bij de nieuwe techniek wordt het DNA in de eicel van een moeder met een genetische ziekte aangepast. Verreweg het meeste erfelijk materiaal zit in de celkern, maar een heel klein deel zit in de mitochondriën van de cel. In dat deel, dat verantwoordelijk is voor de energielevering in de cel, is soms wat mis waardoor mensen ernstige ziektes kunnen krijgen. Het 'zieke' deel van het DNA kan door een andere vrouw worden geleverd, waarna een eitje kan worden bevrucht. Op die manier wordt uiteindelijk een gezond kindje geboren.
Vier gezonde makaakapen zijn al geboren door gebruik te maken van deze techniek.

De onderzoekers beschrijven hun baanbrekend onderzoek in Nature.

Beter geven ze het DNA stuk door dat je spieren ongeremd groeien.

Weer een stapje dichterbij de übermensch!

Goeie evolutie, de wetenschap staat niet stil.

Je krijgt toch altijd het idee dat je te vroeg bent geboren. Zal vast en zeker ook voor volgende generaties opgaan

Laat ze eerst nog maar bij een paar honderd apen proberen voordat ze aan mensen gaan sleutelen :/

Je krijgt toch altijd het idee dat je te vroeg bent geboren. Zal vast en zeker ook voor volgende generaties opgaan

Laat ze eerst nog maar bij een paar honderd apen proberen voordat ze aan mensen gaan sleutelen :/
idd, in asia hebben ze daar geen behoefte aan.. hier passen ze ook al stamcell shit aan, soms is deze manier wel goed, maar merendeels niet denk ik zo..

• Topic Starter Topic Starter
ouder worden is in principe ook zo te "genezen"... :-)

Klinkt te mooi om waar te zijn.
Heb al zoveel berichten gelezen dat men weer iets gevonden zou hebben.
Wetenschap staat niet stil, maar ik denk dat met zulke berichten veel mensen wel valse hoop krijgen.

Klinkt te mooi om waar te zijn.
Heb al zoveel berichten gelezen dat men weer iets gevonden zou hebben.
Wetenschap staat niet stil, maar ik denk dat met zulke berichten veel mensen wel valse hoop krijgen.

Wat ik iig wel erg vind dat je bv als terminaal zieke zelfs geen recht hebt om experimentele medicate te testen, wat een onzin:rolleyes:

Terug
Naar boven