MuscleMeat

Wilders: terug naar één publieke tv-zender

Nog een goed punt uit Wilders z'n programma imo. Het publieke bestel had overgins een kabinet of 5 terug al stevig op de schop moeten gaan.

Nederland heeft idd veel publieke zenders, België heeft er bijv. maar twee (Nederlandstaligen eigenlijk maar één).

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, alhoewel ik één zender wel iets te karig vind. Twee lijkt me prima en dan alleen informatieve/educatieve/culturele programma's en actualiteiten. Onzin van de Tros en BNN om maar wat te noemen gewoon lekker marktwerking op los laten.

Laatst bewerkt:
Nederland heeft idd veel publieke zenders, België heeft er bijv. maar twee (Nederlandstaligen eigenlijk maar één).

Wij moeten idd terug naar maximaal 2 publieke zenders, met kwaliteit programma's en niet die meer die nauwelijks bekeken pulp die ze nu uitzenden. Beetje naar GB's voorbeeld.

goed punt van hem.. na zoveel bull kan die best dus wel nog wat goede dingen bedenken.... schrap maar die omroepen zou ik zeggen.

goed punt van hem.. na zoveel bull kan die best dus wel nog wat goede dingen bedenken.... schrap maar die omroepen zou ik zeggen.

Nou ja, ik geloof dat hij het liefst de hele publiek omroep weggooit of zodanig verkleind dat er gewoon niet genoeg ruimte is om waardevolle programma's uit te zenden, programma's die op de commercielen niet zullen worden uitgezonden omdat het niet genoeg geld oplevert. Lijkt me niet dat we die kant op moeten gaan.

goed punt als je ziet wat voor troep er allemaal te vinden is.

Politiek
Nieuws
Actualiteiten ; PauwenWitteman DWDD
Sport
documentaires
Amusement op de zaterdagavond

meer is er niet nodig en dit kan je allemaal op een kanaal zetten.

Laatst bewerkt:
houston loop eens iets op en snel.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, alhoewel ik één zender wel iets te karig vind. Twee lijkt me prima en dan alleen informatieve/educatieve/culturele programma's en actualiteiten. Onzin van de Tros en BNN om maar wat te noemen gewoon lekker marktwerking op los laten.
Ik denk dat meneer Wilders meer doelt op programma's als DWDD, P&W, Paul de Leeuw. Maar ik ben het met je eens dat programma's als bnn van de buis mogen.

Vind het een strak plan!

Ik vind het een lachwekkend argument om in de vergelijking publiek en commercieel te spreken van oneerlijke concurrentie in de richting van de commercielen.

Ik vind het een lachwekkend argument om in de vergelijking publiek en commercieel te spreken van oneerlijke concurrentie in de richting van de commercielen.

Is ook ronduit belachelijk maar de meest simpelen zullen beredeneren "publieke omroep krijgt subsidies van onze belastingcenten en commercieelen verdienen allus zellufff!!".

Geert weet hoe de meest simpelen in elkaar zitten en hoeveel er daar van zijn.

Ach meeste dingen die op de publieke omroepen worden vertoond zijn echt crap..
Past makkelijk in 1 zender.

Als beiden debiele programma's maken niet. Publieke zender moet vooral gericht zijn op (correct) informeren en niet teveel bezig zijn met kijkcijfers.

Wat me helemaal stoort is dat die publieke zenders af en toe toch nog kleine commercials tonen aan het begin en einde van programma's. Als dat geen oneerlijke concurrentie is...

Als beiden debiele programma's maken niet. Publieke zender moet vooral gericht zijn op (correct) informeren en niet teveel bezig zijn met kijkcijfers.

Wat me helemaal stoort is dat die publieke zenders af en toe toch nog kleine commercials tonen aan het begin en einde van programma's. Als dat geen oneerlijke concurrentie is...

Sorry...maar als je naar de jaarlijkse budgetten kijkt voor de publieke en de commerciele omroepen dan snijdt dat argument over concurrentie geen hout.

Eerder gezien in de geschiedenis zijn commerciele zenders oneerlijke concurrentie ten opzichte van de publieke zenders. Zij waren er eerst. Zij mogen nauwelijks extra inkomsten genereren of hun medium via ander applicaties toegankelijk maken (zoals mobiel) en zijn gehouden aan strenge bepalingen. Commerciele zenders hebben dat niet.

Over de inhoud ben ik het met je eens. De taak van publieke omroepen moet informatie en debat zijn.

Ik weet dat de budgetten voor de Belgische openbare omroep anders gigantisch zijn. Ze hadden in het verleden soms meer om uit te geven aan programma's van (dure) productiehuizen dan de commerciële omroepen. En dan heb ik het over puur amusement, nauwelijks informatie. Gelukkig zijn de daar nu aan het saneren, want het zal in de toekomst met minder moeten.

Op naar eenheidsworst. Nu ben ik ook geen voorstander van de TROS-troep die wordt uitgezonden of de EO evangelisatiedrang maar dat is nou eenmaal de keerzijde van de pluriformiteit van ons bestel. Dat bestel is uniek in zijn soort maar Wilders wil waarschijnlijk het liefst 1 staatszender die alleen maar niet relevante info uitbraakt.

Als we gewoon eens rustig kijken naar wat 'de burger' betaalt per jaar aan de publieke omroep is het allemaal niet zo schrikbarend. Hell, we zijn zelfs het goedkoopste uit in heel Europa. Dus **** Wilders met zijn cultuurbeperkingen. Dat hij een kulturkammer wil is zijn zaak maar blijf gewoon met je poten af van de omroepen. Die worden al beperkt van binnenuit. Henk Haagoort wil zelf het aantal omroepen beperken tot 14 en dan heb je tenminste nog enige vorm van pluriformiteit.

Waarom wordt er zo nauwlettend toegekeken op het reilen en zeilen van de publieke omroepen? Omdat ze met overheidsgeld werken, met de centen van u en ik. De VRT behoort met een overheidsdotatie van 48,5 euro per inwoner zeker niet tot de best gesubsidieerde omroepen van Europa. De duurste is Zwitserland met 102,7 euro per inwoner. Maar die moet dan ook extra investeren om de verschillende taalgebieden te coveren. De goedkoopste is Nederland met 32,7 euro per inwoner.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=FI2NPGN1

De BBC die zo geroemd wordt kost vele miljarden per jaar en heeft budgetten die totaal niet vergelijkbaar zijn met de budgetten die hier voor programma's gelden. Logisch dat de BBC meer kwaliteit kan bieden qua docu's maar vaak genoeg biedt een NCRC, VPRO, AVRO of andere omroepen ook mooie docu's aan al dan niet in samenwerking met een heel resem aan andere Europese omroepen. Info genoeg dus op de publieke omroep. De enige zender die er in negatieve zin uitspringt is de TROS met zijn platte volksvermaak en tig duizend herhalingen.

Wilders roept dus weer wat maar weet weer eens niet hoe de vork echt in de steel zit. Het BBC-model is vele malen duurder dan ons eigen bestel. Maar goed hij zal het wel weten maar gooit graag met kreten die het goed doen bij 'de burger'.

Laatst bewerkt:
32,7 euro per inwoner voor 3 omroepen (dacht ik?) ???

Hoe kunnen 3 omroepen nu goedkoper zijn dan 1 (VRT)? Hier klopt iets niet :D

Terug
Naar boven