XXL Nutrition

Wilders: terug naar één publieke tv-zender

doe mij die 35 euro maar ipv die publieke omroepen...

• Topic Starter Topic Starter
ll

Laatst bewerkt:
Dus volgens jou is er helemaal niets aan de hand en mag alles zo blijven?
Wat er 'mis' is met de maatschappij is niet het publieke bestel.
Overigens is er in Nederland niet zo heel veel mis. Ik ben blij dat ik in Nederland woon.

Maar goed, 2 zenders zou ook wel genoeg zijn. Een voor wat luchtig entertainment, zoals Paul de Leeuw, BNN, TROS, Pauw en Witteman en DWDD en een voor interessante programma's en documentaires.

Laatst bewerkt:
En dan blijft alleeen de commerciele meuk over waar films worden verknipt, ingekort en je iedere 10 minuten naar reclame mag kijken. Wat een feest.
Wat die films betreft interesseert mij het alvast niet, kies zelf wanneer en welke films ik kijk. Televisie van de staat is eigenlijk maar voor één iets goed en dat is informatie brengen zonder commerciële belangen. Daar is zeker nog een taak weggelegd en daar betaal ik ook wel met plezier die enkele tientallen euro's voor. Maar helaas zie je dergelijke programma's zelden nu ook de staatstelevisie vooral gericht is op kijkcijfers en entertainment.

Wat die films betreft interesseert mij het alvast niet, kies zelf wanneer en welke films ik kijk. Televisie van de staat is eigenlijk maar voor één iets goed en dat is informatie brengen zonder commerciële belangen. Daar is zeker nog een taak weggelegd en daar betaal ik ook wel met plezier die enkele tientallen euro's voor. Maar helaas zie je dergelijke programma's zelden nu ook de staatstelevisie vooral gericht is op kijkcijfers en entertainment.

Ik zie niet in waarom de PO geen vermaak zou mogen brengen. Ons bestel betekent overigens niet dat het gaat om staats televisie maar om zenders met een eigen identiteit die geld krijgen van de overheid om hun uitzendingen mogelijk te maken.

Persoonlijk boeit vermaak op die zenders me niet, de series evenmin en voetbal kan me ook gestolen worden. Net zo goed als waarschijnlijk 98% van de overige programma's. Maar ik heb er geen moeite mee dat anderen er wel plezier aan beleven. De kijkcijfers van de PO zijn goed genoeg en daardoor stroomt er ook via de Ster weer geld terug in het laatje van de overheid. Wilders ziet dat als oneigenlijke concurrentie t.o.v. de commercielen terwijl deze veel meer mogelijkheden hebben om hun programma's op te zetten als marketingvehikel van bepaalde merken. De PO is veel meer aan regels gebonden wat dat betreft.

Wilders en de PVV zijn voor een grijs en zeer grauw Nederland waar je 1 zender hebt (+ de commerciele troep) en waar orkesten, musea en andere cultuur alleen bestaat als het geld oplevert.

Ik moet er niet aan denken om hart van nederland te moeten gebruiken om het nieuws tot mij te nemen.

Ik zie niet in waarom een omroep die grotendeels toch bestaat dankzij de staat, er zou moeten zijn om het volk te plezieren met nutteloze hersenloze televisie. Dat kunnen de commerciële omroepen net zo goed of beter. Op zich mag er wel entertainment in het pakket zitten, maar dan wel verantwoord en niet louter gericht op kijkcijfers. M.a.w. ook nog educatief als het ff kan.

Verder is het belangrijk dat een PO 100% neutraal is op alle vlakken. Daar gaat het ook nogal ernstig mis als je naar België of Nederland kijkt. Het zijn echt stuk voor stuk gekleurde zenders, vaak in ergere mate dan de commerciële. Waarom zou elke burger bijvoorbeeld een linkse of christelijke zender moeten helpen financieren? Als je al een omroep wil financieren met belastinggeld, hou het dan ook neutraal.

Ik weet niet wat Wilders precies wil... maar een hervorming op zich lijkt me niet bepaald verkeerd.

Ik zie niet in waarom een omroep die grotendeels toch bestaat dankzij de staat, er zou moeten zijn om het volk te plezieren met nutteloze hersenloze televisie. Dat kunnen de commerciële omroepen net zo goed of beter. Op zich mag er wel entertainment in het pakket zitten, maar dan wel verantwoord en niet louter gericht op kijkcijfers. M.a.w. ook nog educatief als het ff kan.

Verder is het belangrijk dat een PO 100% neutraal is op alle vlakken. Daar gaat het ook nogal ernstig mis als je naar België of Nederland kijkt. Het zijn echt gekleurde zenders, vaak in ergere mate dan de commerciële. Waarom zou elke burger bijvoorbeeld een linkse of christelijke zender moeten helpen financieren? Als je al een PO wil financieren met belastinggeld, hou het dan ook neutraal.

Ik weet niet wat Wilders precies wil... maar een hervorming op zich lijkt me niet bepaald verkeerd.

Die hervorming komt er ook, daar is de PO al lang mee bezig. Minder omroepen en een meer horizontale programmering. Dat gaat ook al tot eenheidsworst leiden.

Ons verzuilde systeem is uniek in de wereld, ook al is de echte verzuiling inmiddels wel voorbij. De Vara kan er ook weinig aan doen dat ze als linkse omroep veelgevraagde programma's maken. Maar goed die programma's zijn Wilders natuurlijk wel een doorn in het oog. Clairy Polak moet weg, Pauw en Witteman ook en waarschijnlijk wil hij liever Felix Rottenberg ook nooit meer zien bij 'de Wereld draait door'

100% neutraal betekent 1 omroep die geleid wordt door een soort van kulturkammer en dan is het ook maar de vraag wat echt neutraal is. Zo grauw en grijs mogelijk? Om in fototermen te spreken, 18% grijs?

Je zegt grijs, maar wat is er grijs aan neutrale journalistiek en informatie? Ja, als je sensatie wil en van die kranten en media waar de journalist of interviewer zelf al een mening klaar heeft dan is neutrale tv grijs te noemen. Geef mij dan maar die grijze tv, al ben ik daar dan misschien bij een minderheid en zal dat voor de kijkcijfers niet per se goed uitdraaien.

Ben benieuwd wat er uit de hervorming komt dan. Hopelijk hanteert men de juiste principes in de toekomstige keuzes.

Je zegt grijs, maar wat is er grijs aan neutrale journalistiek en informatie? Ja, als je sensatie wil en van die kranten en media waar de journalist of interviewer zelf al een mening klaar heeft dan is neutrale tv grijs te noemen. Geef mij dan maar die grijze tv, al ben ik daar dan misschien bij een minderheid en zal dat voor de kijkcijfers niet per se goed uitdraaien.

Ben benieuwd wat er uit de hervorming komt dan. Hopelijk hanteert men de juiste principes in de toekomstige keuzes.

De PO is er voor het volk. Als het volk amusement wil dan krijgt amusement. Ook al valt het amusementsgedeelte best mee op de PO. Licht informatief en series komen meer aan bod. Voor ieder wat wils lijkt me.

De PO is er voor het volk. Als het volk amusement wil dan krijgt amusement. Ook al valt het amusementsgedeelte best mee op de PO. Licht informatief en series komen meer aan bod. Voor ieder wat wils lijkt me.
Nou dan ga je uit van de meerderheid, en laat die meerderheid nou niet altijd de meest educatieve programma's promoten. De minderheid moet al die bagger dan maar slikken. Ik ben meer van mening dat de PO een beetje meer moet sturen ipv te volgen. Dus proberen om mensen een beetje niveau bij te brengen zeg maar. Daar horen debiele programma's alvast niet echt bij imo. Ik ben niet anti-entertainment, maar doe het dan op een manier dat de entertainment ten dienste staat van het educatieve.

Nu weet ik niet of dit het uitgangspunt is van Wilders, misschien gaat het hem meer om het willen bannen van linkse programma's en deze te vervangen met programma's die hem beter uitkomen. Dat zou dan van de regen in de drup gaan zijn natuurlijk.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, alhoewel ik één zender wel iets te karig vind. Twee lijkt me prima en dan alleen informatieve/educatieve/culturele programma's en actualiteiten. Onzin van de Tros en BNN om maar wat te noemen gewoon lekker marktwerking op los laten.

Twee vind ik ook prima. Maakt toch weer veel centen los...

Nou dan ga je uit van de meerderheid, en laat die meerderheid nou niet altijd de meest educatieve programma's promoten. De minderheid moet al die bagger dan maar slikken. Ik ben meer van mening dat de PO een beetje meer moet sturen ipv te volgen. Dus proberen om mensen een beetje niveau bij te brengen zeg maar. Daar horen debiele programma's alvast niet echt bij imo. Ik ben niet anti-entertainment, maar doe het dan op een manier dat de entertainment ten dienste staat van het educatieve.

Nu weet ik niet of dit het uitgangspunt is van Wilders, misschien gaat het hem meer om het willen bannen van linkse programma's en deze te vervangen met programma's die hem beter uitkomen. Dat zou dan van de regen in de drup gaan zijn natuurlijk.

Er is genoeg educatiefs te vinden, informatiefs en andere zaken. De PO kent zo goed als geen grote shows meer en alleen educatiefs gaat nou echt niet veel mensen blij maken. Waarom zou een PO moeten sturen en wat moet er gestuurd worden? TV is toch in eerste instantie een vermaaksproduct lijkt me.

Er is genoeg educatiefs te vinden, informatiefs en andere zaken.
Ik zie vaak meer troep dan kwaliteit anders op al die openbare omroepen. Van soaps tot spelletjes, het is bijna allemaal luchtige onzin tegenwoordig. Zie niet in waarom daar nog belastinggeld naartoe moet als al die onzin al op de commerciële omroepen te zien is.

De PO kent zo goed als geen grote shows meer en alleen educatiefs gaat nou echt niet veel mensen blij maken. Waarom zou een PO moeten sturen en wat moet er gestuurd worden? TV is toch in eerste instantie een vermaaksproduct lijkt me.
Volgen = doen wat het klootjesvolk wil. Kijkcijfers omhoog bij debiel programa A? Ok dan maken we een debiel programma B.

Sturen = leuke programma's maken die mensen ook iets bijbrengen, ipv te doen wat de commerciële omroepen al doen en puur afgaan op populariteit.

Snap niet waarom je het er niet mee eens bent dat de taak van de openbare omroep(en) verder gaat dan de doorsnee klootjesvolk zender.

Ik zie vaak meer troep dan kwaliteit anders op al die openbare omroepen. Van soaps tot spelletjes, het is bijna allemaal luchtige onzin tegenwoordig. Zie niet in waarom daar nog belastinggeld naartoe moet als al die onzin al op de commerciële omroepen te zien is.

Dagelijks zijn er actualiteitenprogramma's, docu's en andere programma's die niet direct vallen onder het lichtste amusement. Als je een digitaal pakket hebt kan je dan ook nog eens de hele dag naar Holland Doc of Geschiedenis tv kijken. Dat laatste doe ik dan niet de hele dag maar het zijn wel de zenders die ik als 1 van de weinige zenders regelmatig heb op staan.

Volgen = doen wat het klootjesvolk wil. Kijkcijfers omhoog bij debiel programa A? Ok dan maken we een debiel programma B.

Sturen = leuke programma's maken die mensen ook iets bijbrengen, ipv te doen wat de commerciële omroepen al doen en puur afgaan op populariteit.

Snap niet waarom je het er niet mee eens bent dat de taak van de openbare omroep(en) verder gaat dan de doorsnee klootjesvolk zender.

Maar de PO biedt niet alleen klootjesvolkprogramma's, verre van zelfs. Natuurlijk doet de TROS bijna niets anders maar dat is maar 1 van de zenders. Overigens verwacht dat ik onder TROS-stemmers een vrij groot aantal van het Wilderselectoraat te vinden is. Wilders wil dus eigenlijk zijn eigen achterban voor een gedeelte die TROS-meuk ontzeggen.

De taak van de PO lijkt me om te brengen waar vraag naar is maar dan niet zo gedebiliseerd als de commercielen brengen. Iets bijbrengen is de keuze van de mensen zelf, als mensen alleen naar Lingo willen kijken en daarna naar Memories is dat toch hun keuze? Of moet de politiek bepalen wat mensen mogen zien?

Kijk je wel eens naar de PO in Nederland eigenlijk? En wat valt volgens jou daar onder klootjesvolkprogramma's? Ik herken in ieder geval niet het beeld van de PO dat het alleen maar lichtvoetig amusement brengt. Ook al mag van mij vandaag nog de overdaad aan voetjeknal direct achter een decoder, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak lijkt me.

Brood en spelen, zelfs de Romeinen wist al wat het volk wil.

"Of moet de politiek bepalen wat mensen mogen zien?"

Dit is natuurlijk een foute weergave van wat ik hier zeg. Ten eerste heb ik nooit gezegd dat er geen amusement op de openbare omroep kan zijn, ten tweede hoeven mensen niet naar de PO te kijken, er is keuze genoeg als ze dan toch per se de meest hersenloze brij willen aanschouwen. Educatieve en informatieve programma's kunnen overigens ook erg amusant zijn als je ze op de juiste manier brengt. Waar het hier over gaat is dat er een verschil moet zijn, en als dat verschil er niet of onvoldoende is dan steek je gewoon belastinggeld in een commercieel project dat net als al de rest maar geilt op kijkcijfers, wat volgens mij totaal zinloos is.

De politiek moet niet bepalen wat mensen zien, de politiek moet zorgen dat er naast de commerciële zooi iets is dat kwaliteit toevoegt, ipv gewoon net als de commerciële zenders op vraag en aanbod af te gaan. Jij lijkt er vanuit te gaan dat de openbare omroep maar moet zijn wat de grote hoop wil, terwijl ik juist vind dat je verder moet kijken dan dat.

En ja ik kijk wel eens op de PO van Nederland, en nee het is niet altijd slecht, maar laten we eerlijk zijn, er is ruimte voor verbetering. Beetje minder kwantiteit en beetje meer kwaliteit zou geen kwaad kunnen. Schrappen van 1 zender en de meest onzinnige zooi overlaten aan de commerciële omroepen zou alvast geen slecht idee zijn. En verder de neutraliteit wat meer respecteren. Denk dat dat niet teveel gevraagd is als je over miljoenen euro's belastinggeld spreekt.

Moet ook!Er moet zo veel worden bezuinigd.
En ik mis toch liever mijn favorite show (Max geheugentrainer) dan dat ik strax een eigen zorg risico heb van 750 euro per jaar.

Zoals eerder gezegd, de PO is zelf bezig met een vrij brede herorientatie en het lijkt er op dat er dan toch al driftig gesnoeid gaat worden in wat onder de noemer volksvermaak valt.

Ik zie in ieder geval wel een duidelijk verschil tussen PO en de commercieel. PO is duidelijk gericht op sensatie en buitenlandse eenheidsworstseries terwijl de PO redelijk veel Britse kwaliteitsseries aanbiedt en bij docu's of reportages dieper graaft dan de de commercielen meestal doen. Daarnaast is er gewoon een gedeelte van de Nederlandse bevolking dat graag kijkt naar Jantje Smit in de sneeuw of de Havenzangers in het water en eerlijk gezegd boeit het me niet veel dat de PO die programma's brengt. Dat is gelukkig niet de hoofdmoot van de dagelijkse programmering.

Ik vergeet bijna 1 belangrijk verschil met veel andere landen. In Nederland wordt de uitzendtijd van een zender bepaald door het ledenaantal en in feite stemmen de kijkers dus zelf welke zenders ze willen zien of niet. Zenders met hoge ledenaantallen behouden of verkrijgen een hoge status en zenders die veel leden verliezen lopen het risico dat ze hun uitzendtijd verliezen. Op zich best democratisch lijkt me.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven