AndroidHealthClinic

Zelf PC samenstellen

Kan inderdaad ook, ligt er net aan wat prioriteit heeft inderdaad en hoeveel je uit kan/wilt geven aan de randapparatuur. Ik ga denk ik hetzelfde doen voor mijn nieuwe build. De kast die ik wil (Corsair 900D) is me net ff te duur op dit moment, heeft nog een paar kleine kinderziektes, en begint ook nu pas mondjesmaat beschikbaar te komen in NL. Dus waarschijnlijk als eerste alleen de cpu+moederbord halen, inbouwen in mijn huidige kast (Corsair 500R) en dan mijn huidige setup inbouwen de 'originele' Acer kast (cpu en mobo kwamen uit een klant en klare build :o) Die 500R die ik nu heb is niet echt handig voor een custom water build, past hooguit een kant en klare watercooled setje in (H100i etc) Mijn gpu voldoet voorlopig nog aan mijn vereisten (Radeon 7870), dus die ga ik nog niet upgraden. Al is de GTX 770 best goed geprijsd en de GTX 780 is eigenlijk gewoon net zo snel als een Titan voor een fractie van de prijs, dus het kriebelt wel een beetje.. Maar zal pas eind van het jaar worden dat ik de gpu upgrade denk ik, wie weet heeft AMD tegen die tijd al een nieuwe serie gelanceerd.

Hebben jullie ook ervaring met een PC samenstellen voor niet al teveel geld? Ik heb namelijk deze site gevonden:
http://gamepc.nl/game-pc-budget?tab=configuratie#samenstellen

Is dit voor 930 euro een goede gaming/multimedia PC? Of zijn er verbeterpunten/goedkopere sites/hardware? Is dit ook een beetje in de richting van next-gen gaming?
Op deze site heb ik deze specificaties gekozen en kwam ik op 930 euro uit (Windows software, toetsenbord en muis niet inbegrepen. Windows schijfje heb ik al cracked):

Cooler Master Elite 431 Plus rood
600 Watt Cooler Master voeding
AMD FM2 A8-6600K Quad Core 3.9 Ghz
Standaard koeling
ASUS FM2 F2A55-M
7.1 Geluidskaart
4GB DDR3 Werkgeheugen
1000 GB SataIII Hardeschijf
DVD Brander
AMD Radeon HD 7870 XT jokerCard 2GB
51-in-1 Cardreader
1Gbit netwerkkaart
23 Inch LG D2343P Full-HD Cinema 3D

- Cooler master elite is top behuizing, heb ik ook. Zie wel dat je zeker een versie met usb 3.0 te pakken krijgt.

- Cooler master voeding daarentegen zuigt anuskloten. Zou altijd met Corsair gaan voor budget gaming.

- je processor is een ipu, geen nut boven een gewone cpu als je een aparte video-kaart hebt. Zou altijd voor een i5 gaan, liefst een K versie als je wilt ocen later.

- standaard koeling is rommel met oc-bare cpus.

- aparte geluidskaart is niet nodig, meestal heb je on-board al 6.1, verschil hoor je niet als leek.

- moederbord is natuurlijk puur voor A-socket ipu's/cpu's, dus veranderen.

- als je toch al rond de 1000 euro gaat uitgeven, koop dan 8-16gig ram, zeker geen 4gig

- 7870 kan de concurrentie niet aan tegen de nieuwe 7xx. De 760 gaat een van dezer dagen uitkomen, de 770 zal boven je budget liggen.

Ik vind de XFX 550 (van binnen Seasonic) persoonlijk nog steeds een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben als je toch maar 1 gpu hebt. Corsair is ook prima spul inderdaad. Ik heb ooit wel een CX serie DOA gehad, maar dat is gewoon pech hebben. GS serie (gericht op gamers) geen ervaring mee, maar schijnt wel degelijk spul te zijn.

Qua toetsenbord zou ik gewoon een goedkoop ding nemen of een combinatiepakket van toetsenbord+muis. Microsoft heeft voor 20 euro al zo'n draadloze combi. Valt nog te bezuinigen op de SSD en eventueel gpu, maar als je dus echt het nieuwste van het nieuwste wilt zit ongeveer op onderstaand bedrag. Dus dan zou je eventueel bepaalde onderdelen inderdaad later pas moeten kopen als het je budget overschrijdt.

bSjyioO.jpg

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
ik heb volgens mij nu ongeveer 980 euro op mijn spaarrekening en binnenkort ga ik ook werk zoeken. wat is dan het beste om als eerste (voor basis) te kopen en wat kan ik het beste als laatste kopen?

---------- Post toegevoegd 25 June 2013 om 13:30 ----------

- is dit financieel ook beter te doen dan het kopen van een PS4?
- en komt GTA V ook nog op PC uit denken jullie? want de spellen die ik echt veel ga spelen zijn GTA V, AC 4 Black Flag en Rome Total War 2 (en vast nog meer waar ik niet zo snel direct op kan komen)
- hoe lang gaat zo'n PC mee (+ vervangen van onderdelen)?

PS4 is sowieso zonde van je geld, tenzij je per se 'Playstation exclusive' titels wilt spelen. Een gemiddelde gaming pc blaast beide next gen consoles grafisch voorbij. Voorlopig is GTA 5 alleen voor de PS3 en Xbox360 aangekondigd dacht ik. Met de komst van de next gen consoles, wordt het voor game developers makkelijker om één versie van de game uit te brengen die geschikt is voor alle platformen en dus niet meer geport hoeft te worden, dus het zou niet ondenkbaar zijn dat wanneer GTA5 uitkomt voor de NGC's, het ook voor de pc uitkomt.

Met de pc voorstellen in dit topic zit je minstens de komende 2 jaar grafisch nog wel goed. Indien je in de toekomst wilt upgraden, kan je altijd nog veel geld vangen voor de losse onderdelen, vooral gpu. Maar voordat een game echt totaal niet meer speelbaar is op low settings, dan ben je sowieso al 4 jaar verder denk ik? CPU is nog jaren na dato snel zat. Hetgeen het snelste slijt van een pc? Denk hooguit een case/cpu fan. SSD's gaan zelfs veel intensief gebruik nog ruim 20 jaar mee.

Oja, sinds vandaag is de gtx760 waar Calyptus al even op attendeerde gelanceert, misschien past deze videokaart beter in jouw budget. Battlefield 3 - 1920x1080 - Ultra 4x AA - DoF 90: 68,5 fps. En zo'n videokaart kan je altijd nog (makkelijk) overklokken voor een beetje extra fps :) De Radeon HD 7950 (Boost) blijft in dezelfde klasse misschien toch een betere optie, want het is te verwachten dat AMD de prijzen van de 7950 wellicht gaat verlagen richting de introductieprijs van deze nieuwe gtx760 (ongeveer 260 euro). En bij AMD videokaarten krijg je ook de Never Settle bundle (aantal gratis games)

Level_up.png

http://nl.hardware.info/reviews/4524/nvidia-geforce-gtx-760-review-boost-voor-de-midrange

http://www.youtube.com/watch?v=Fv5PvDo06vY

http://www.youtube.com/watch?v=dmGWyAyO9mc

Laatst bewerkt:
Ik vind de XFX 550 (van binnen Seasonic) persoonlijk nog steeds een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben als je toch maar 1 gpu hebt. Corsair is ook prima spul inderdaad. Ik heb ooit wel een CX serie DOA gehad, maar dat is gewoon pech hebben. GS serie (gericht op gamers) geen ervaring mee, maar schijnt wel degelijk spul te zijn.

Qua toetsenbord zou ik gewoon een goedkoop ding nemen of een combinatiepakket van toetsenbord+muis. Microsoft heeft voor 20 euro al zo'n draadloze combi. Valt nog te bezuinigen op de SSD en eventueel gpu, maar als je dus echt het nieuwste van het nieuwste wilt zit ongeveer op onderstaand bedrag. Dus dan zou je eventueel bepaalde onderdelen inderdaad later pas moeten kopen als het je budget overschrijdt.

bSjyioO.jpg

heb net op mijn spaarrekening gekeken en daar staat nu 950 euro op. wat zou eventueel minder/goedkoper kunnen om onder deze prijs te vallen? nu ik dit allemaal lees voel ik me helemaal a-technisch :s maar voor 950 euro heb je als totaalplaatje toch wel een goede game pc? of moet het echt over de 1000 euro exclusief de monitor/boxjes?

Kleinere SDD i.p.v. de Plextor 256GB: Samsung 840 pro 128GB voor 111 euro of de Samsung 840 120GB (de 'niet pro' versie), welke iets langzamer is maar wel slechts 85 euro. Dus dan bespaar je al 30-56 euro. Je kan in een uiterst geval de SSD ook helemaal skippen en eventueel over een tijdje die alsnog te kopen, maar dat is een beetje omslachtig omdat je dan weer van de SSD je hoofdschijf moet maken. Als je nog een oude (sata) HDD hebt liggen of je mass media extern opslaat, dan kan je eventueel nog de HDD schrappen uit de lijst. De processorkoeler zou je voorlopig ook ff kunnen laten, omdat je er in ieder geval een standaardkoeler bij krijgt. Probleem is alleen dat deze generatie cpu's toch de neiging hebben aardig warm te worden, dus een goede koeler is wel aan te raden, helemaal als je wilt gaan overklokken. En dus als laatste optie besparen op de GPU, maar dat vind ik eerlijk gezegd zonde, want daar draait het juist allemaal om als je fanatiek wilt gaan gamen. Misschien dat iemand anders hem nog voordeliger weet te configureren?

Laatst bewerkt:
Komt coolermaster 412s processor koeler niet beter uit de test? kost €33.
SSD kan je inderdaad weglaten, maar ik ben echt superblij met de ssd in mijn systeem. Start up tijden zijn echt heerlijk. GPU kan je inderdaad op besparen. Ik ga zelf binnekort voor de MSI GTX660 voor €189. Als je dan een mobo hebt die SLI ondersteunt kan je er nog altijd een 2e kaart in stoppen als één niet genoeg is.
PSU kan je misschien beter 700w ipv 550w pakken? al is haswell wel wat energie zuiniger dus kan ik dit niet met zekerheid zeggen. Sowieso voor toekomstige upgrades. Als je eenmaal de smaak te pakken wil je in de toekomst alleen maar meer.

550w is meer dan genoeg voor single GPU setup.

Met een CM hyper 212 heb ik mijn 2500k op 4.7ghz kunnen krijgen, temperatuur lag rond de 68 graden onder load.

http://tweakers.net/reviews/3106/gtx-760-voor-240-euro-op-de-eerste-rij.html

betrouwbaarder dan hardwareinfo en youtubefilmpjes.

Ben er niet zo gek van, maar ik zou nog even wachten tot hij in de winkels ligt.

In principe zou ik zelfs wachten tot de eerste generatie videokaarten na lancering van de xbone en ps4, die gaat vermoedelijk teringhard zijn.

In principe kun je nu dus een mindere gpu kopen, om die dan volgend jaar door te verkopen en een betere te kopen.

Ook bij cpu zie ik geen reden om een K-versie te nemen als je niks van overclocken kent en het niet wil riskeren, en een minder moederbord/oudere generatie(Haswell op desktops is een lachertje).

bv

http://tweakers.net/pricewatch/313110/asrock-b75-pro3-m.html

http://tweakers.net/pricewatch/319193/intel-core-i5-3350p-boxed.html

Voor p-versies volstaat de boxed koeler ook zeker. Dat is 100 euro bespaard voor een prestatieverlies van een 1-2% als je niet overclocked.

Ik zou er dan een 760 bijzetten, gewoon omdat amd drivers beruchter zijn. Kan je vrijwel alle games near-maxen op dit moment, en zit je met een degelijke marge voor de toekomst.

Dan nog een ssd van maar 128g ipv 256, en wil de prijs dan nog eens bezien, dan zal het al rond de 800 liggen.

Laatst bewerkt:
Nvidia is altijd +1, ATI loopt altijd te k*tten met drivers. Over een week komen de nieuwe Haswell processors uit, als je ff wacht worden de oudere een stuk goedkoper en kan je zo een i5 voor minder op de kop tikken.

Je kan ook een GTX Titan halen, houd je 7 euro over en kan je de volgende 5 jaar sparen voor de rest.

Nvidia is altijd +1, ATI loopt altijd te k*tten met drivers. Over een week komen de nieuwe Haswell processors uit, als je ff wacht worden de oudere een stuk goedkoper en kan je zo een i5 voor minder op de kop tikken.

Je kan ook een GTX Titan halen, houd je 7 euro over en kan je de volgende 5 jaar sparen voor de rest.

ATI bestaat niet meer, het is AMD nu.

Haswell i5s zijn al uit voor desktops, ze zuigen. Jij hebt het op de laptop-launch.

Doordat AMD zich op de processormarkt met budget cpus en ipus bezighoud, heeft intel geen incentive om echt performance te verhogen, en is Haswell nu al berucht met nicknames als Hasnotsowell,...

i5 2500k is vaak nog beter en oc'd hoger, al verbruiken ze meer natuurlijk.

Trouwens, over de 7950

http://hardforum.com/showthread.php?t=1764403

Dit is voor mij al genoeg reden om ze niet te kopen.

Laatst bewerkt:
Lol, Titan zou ik alleen halen voor de bragging rights, maar je bent beter af met een gtx780 op dit moment :roflol:

Die review van de gtx760 mist van alles (hitte, geluidsproductie, OC), dus zo veelzeggend vind ik die review niet. Vandaar dat ik andere bronnen hebt gepost. Normaal gesproken is Tweakers.net veel betrouwbaarder inderdaad. Ben het wel eens met de conclusie dat de 760 op dit moment toch wel de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft voor 1080p gaming op max. settings.

AMD drivers zuigen op dit moment vanwege dat frametiming gedoe, daar heeft NVidia beduidend minder/geen problemen mee. Gewoon een goede gtx760 met aftermarket koeler kopen als ze een beetje op voorraad komen. De Inno3D GeForce GTX 760 iChill is op dit moment de stilste en koelste. Misschien dat Asus ook nog met een versie komt.

Edit: Lol, bizar dat die 7950 vlam vatte.. Ik ben altijd van de AMD/ATI gpu's geweest, heb de 7870 al sinds de launch, maar mijn volgende kaart wordt zeker groen :D

Lol, Titan zou ik alleen halen voor de bragging rights, maar je bent beter af met een gtx780 op dit moment :roflol:

Die review van de gtx760 mist van alles (hitte, geluidsproductie, OC), dus zo veelzeggend vind ik die review niet. Vandaar dat ik andere bronnen hebt gepost. Normaal gesproken is Tweakers.net veel betrouwbaarder inderdaad. Ben het wel eens met de conclusie dat de 760 op dit moment toch wel de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft voor 1080p gaming op max. settings.

Ik snap het nut van de Titan niet, is een workstation gpu voor de gewone consument gemarket.

heb de review nu eens helemaal doorgenomen en het is idd niet zo goed.

Edit: Lol, bizar dat die 7950 vlam vatte.. Ik ben altijd van de AMD/ATI gpu's geweest, heb de 7870 al sinds de launch, maar mijn volgende kaart wordt zeker groen :D

Niet 1, maar 3, zie de laatste post in dat topic.

Laatst bewerkt:
ATI bestaat niet meer, het is AMD nu.

Haswell i5s zijn al uit voor desktops, ze zuigen. Jij hebt het op de laptop-launch.

Doordat AMD zich op de processormarkt met budget cpus en ipus bezighoud, heeft intel geen incentive om echt performance te verhogen, en is Haswell nu al berucht met nicknames als Hasnotsowell,...

i5 2500k is vaak nog beter en oc'd hoger, al verbruiken ze meer natuurlijk.

Trouwens, over de 7950

http://hardforum.com/showthread.php?t=1764403

Dit is voor mij al genoeg reden om ze niet te kopen.
:roflol: oh AMD u dun goofed.
De cpu's mag ik nog wel, de gpu's zijn echt bagger. Vriend van me had nog geen 3 maanden geleden een 7970 gehaald, 3 weken geleden is z'n fan kapot gegaan. Opgestuurd naar Alternate, dat ding moet terug naar de fabriek. Brb 8 weken op on-board gpu.

Ik zit al jaren met amd kaarten en heb nog nooit iets te klagen gehad. Hoorde zo vaak dat de drivers van hun slecht waren maar ook daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. In bf3 sinds de 12.11 drivers tot nu durf ik zelfs te zeggen dat nvidia achter amd aan loopt. Alle artifacts en graphic glitches komen voor bij nvidia kaarten.

als je op Google zoekt naar video kaarten die in de fik hebben gestaan komen er ook vaak genoeg resultaten van nvidia kaarten.

qua processor heb je wel gelijk dat de p CPU misschien een betere optie is. Maar als je 1000€ gaat uitgeven aan een game pc dan lijkt het me toch ook dat je eventueel overclocken in gedachte hebt. Niet alleen dat, maar mocht je de pc later nog willen verkopen heb je sowieso meer geïnteresseerden met een k processor.. simpel omdat t een game pc is en de k processoren daar ook voor bedoeld zijn.

ik snap hier geen hol van

Terug
Naar boven