Mwah. Je kiest toch voor Vlaanderen ipv België

Of moet ik daar niks achter zoeken?

Of zie ik toch wel een beetje trots om een Vlaming te zijn?
Dat is een zuiver rationele houding, ik vind dat België slecht is voor iedereen, en denk dat het beter verdwijnt. Ik denk ook dat Vlaanderen als Europese staat veel meer voordelen heeft.
Ik ben best trots om Belg te zijn. Oké ik heb niet zelf iets bereikt maar mijn ouders, grootouders en de generaties daarvoor hebben mijn land tot het welvarende land gebracht dat het nu is. Ze hebben jaren in slechte omstandigheden gewerkt zodat ik nu achter mijn computer kan lullen.
Het is je bloed, je grond.
Ik snap niet dat je daar niet trots kan over zijn..
Je kan dankbaarheid uiten ten opzichte van je voorouders, zonder dat je het moet hebben over trotsheid over een nationaliteit.
Zelfs als ik leefde in een utopisch superland, dan nog zou ik niet trots zijn op mijn nationaliteit. Ik zou blij zijn dat ik toevallig op dat stukje aarde geboren ben, en ik zou dankbaarheid kunnen uiten aan degenen die het hebben gemaakt tot wat het is.
Ik vind trots een beetje een misplaatst idee als het gaat over dit soort begrippen. Hoewel er op zich niets mis is met vaderlandsliefde, laat ik dat aan anderen om zich daar mee bezig te houden. Het gaat me te ver om continu rond te lopen met het idee dat ik trots ben op 'mijn land' en dus eigenlijk de indruk te wekken dat 'mijn land zoveel beter ben dan een ander land'.
Een nationaliteit is slechts een middel om een samenleving te groeperen en identiteit te geven, het is dus nuttig, maar moet IMO niet teveel geromantiseerd worden.
bigt is niet trots om belg te zijn omdat hij Walen maar niets vind.
Ik heb nooit gezegd dat ik de Walen maar niets vind. Ik vind de Waalse politici een bende onbekwamen, en ik denk dat ze meer schade aanrichten dan goed doen, maar dat is wat anders.
Verder zou ik volgens jouw argument dan een 'trotse Vlaming' moeten zijn, wat niet zo is. Al moet ik wel toegeven dat ik mezelf liever omschrijf als Vlaming dan als Belg. Maar dat heeft meer met schaamte te maken dan met trots.