Captain Tsubasa
Dutch Bodybuilder
- Waardering
- 7
- Lengte
- 1m81
Beste Dbb,
volgens de onderstaande weblink zijn polysaccharides (zetmeel: zoals in granen, aardappelen, mais, rijst, pasta, etc) zijn polysaccharides) slecht voor ons lichaam, maar een dieet zonder complexe granen kan ik mij moeilijk bedenken en inbeelden, ik weet dat ik met deze vraag heel veel kritiek zal krijgen maar toch wou ik het even meedelen en vroeg mij af wat jullie er eerlijk gezegd over denken;
Kan je een gezond dieet opstellen zonder polysaccharides en is dat wel essentieel voor een bodybuilder?
www.scdiet.nl/scdietnl.php
volgens de onderstaande weblink zijn polysaccharides (zetmeel: zoals in granen, aardappelen, mais, rijst, pasta, etc) zijn polysaccharides) slecht voor ons lichaam, maar een dieet zonder complexe granen kan ik mij moeilijk bedenken en inbeelden, ik weet dat ik met deze vraag heel veel kritiek zal krijgen maar toch wou ik het even meedelen en vroeg mij af wat jullie er eerlijk gezegd over denken;
Kan je een gezond dieet opstellen zonder polysaccharides en is dat wel essentieel voor een bodybuilder?
www.scdiet.nl/scdietnl.php
Polysaccharides
Polysaccharides bestaan (zoals de naam al zegt) uit meerdere (poly) suiker molekulen. Omdat de mens niet gebouwd is op het eten van polysaccharides, zijn deze molekulen redelijk moeilijk om te zetten naar monosaccharides. Het gebeurt in twee fasen. In de eerste fase wordt een vloeistof in de alvleesklier aangemaakt die door de darmen wordt gespoeld. In deze vloeistoffen zitten speciale enzymen die de polysaccharides (zetmelen) opbreken in disaccharides (maltose). Deze disaccharides moeten vervolgens weer omgezet worden naar monosaccharides (zie hierboven). Zetmelen (zoals in granen, aardappelen, mais, rijst, pasta, etc) zijn polysaccharides.
Het probleem
In de darmen van gezonde mensen nemen deze processen plaats zonder noemenswaardige problemen. Alhoewel lang niet alle koolhydraten goed verteerd worden (de menselijk darmen zijn daar niet op ingesteld), uit zich dit slechts in brandend maagzuur, soms wat winderigheid of opgeblazen gevoel. In een kleine groep mensen (de mensen die de ziekte van Crohn hebben of die deze ziekte zullen ontwikkelen), werken bovenstaande processen echter niet optimaal. Het gevolg is desastreus:
Een persoon eet een aantal boterhammen. Boterhammen bestaan voor een zeer hoog percentage uit zetmelen (tarwe). Deze zetmelen worden in de darmen overspoeld door de vloeistof uit de alvleesklier. Dit proces gaat vaak nog redelijk goed. Het grootste deel van de zetmelen wordt omgezet naar disaccharides (maltose). Nu ontstaat er echter zo een gigantische overvloed aan disaccharides, dat de enzymen (maltase) niet in staat zijn ze allemaal te verteren en om te zetten naar monosaccharides. Deze disaccharides blijven dus in de dunne darm achter, onverteerd. Dit zou geen probleem hoeven te geven: De onverteerde etensresten verdwijnen in de ontlasting zou je logischerwijs denken. Wat er echter gebeurt is het volgende: Bacterieen in de darmen beginnen de onverteerde disaccharides op te eten. Als bijproduct blijft er een giftig gas achter en de bacterieen scheiden daarnaast ook nog een zuur af. De stinkende gassen veroorzaken overdruk in de darmen, met als resultaat: boeren en winderigheid. Bovendien raakt de maag ontregeld, waardoor teveel maagzuur aangemaakt wordt, met als gevolg een brandende keel en zuurbranden/kokhalsen. De zuren zorgen echter voor grotere problemen. Ze tasten namelijk zodanig de darmwand aan, dat de cellen die normaliter de enyzmen moeten produceren, nu afsterven. Ook de cellen die normaal de voedingsstoffen moeten absorberen sterven af. Bovendien zijn de zuren ontstekingbevorderend.
De vicieuse cirkel
Hier begint een zeer gemene vicieuse cirkel die moeilijk te doorbreken is.
Bij de volgende maaltijd, speelt bovenstaand proces zich nogmaals af. Er zijn echter al minder gezonde darmwandcellen over, waardoor er ook minder enzymen aanwezig zijn. Resultaat: Nog meer onverteerde etensresten en dus nog meer zuur en gas, waardoor vervolgens de darmwand nog verder beschadigd wordt. De darmwand raakt na verloop van tijd zodanig beschadigd dat de voedselopname sterk achteruit gaat doordat de voedselabsorberende darmwandcellen bijna allemaal vernietigd zijn. Bovendien kan de darmwand, Zoals ik al eerder zei helemaal geen onverteerde disaccharides absorberen. Dus op het moment dat deze persoon een boterham eet, voert hij niet zichzelf, maar voert hij de bacterieen in zijn darmen. Het gevolg is dat deze persoon sterk in gewicht af zal nemen. Bovendien ontstaat er een tekort aan vitaminen en mineralen (die worden ook niet opgenonen door de sterk beschadigde darmwand) met als veelvoorkomend gevolg chronische vermoeidheid met als oorzaak bloedarmoede (B12 en foliumzuur, ijzer is vaak geen probleem).

. Ja, dat maakt het onderzoek sterker, maar het is zeker niet een eis.