MuscleMeat

Zuid-Soedan onafhankelijk geworden

Stephen Graham

.
Elite Member
15 jaar lid
50.000 berichten 10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
22.094
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In Juba, de hoofdstad van Zuid-Soedan vieren mensen feest op straat om de onafhankelijkheid te vieren. Foto Reuters

De Republiek Zuid-Soedan is vandaag onafhankelijk geworden. In Juba, hoofdstad van de nieuwe Afrikaanse staat, dansten vannacht Zuid-Soedanezen in de straten om de onafhankelijkheid te vieren na bijna een halve eeuw van strijd tegen het noordelijk deel van Soedan. Enkele uren voor het officiële moment erkende Soedan, dat een derde van zijn grondgebied verloor, officieel de nieuwe staat, zo meldt persbureau Reuters. Zuid-Soedan telt tussen 11 en 13 miljoen inwoners.
De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties ging gisteren eenstemmig akkoord met een vredesmacht van 7.000 man voor Zuid-Soedan, die het land moet helpen vrede en veiligheid te waarborgen. Gevreesd wordt voor een nieuwe oorlog met het noorden. Onder andere is er een conflict over de betwiste regio Abyei. Het grootste deel van de VN-militairen is al in Zuid-Soedan in het kader van de oude vredesmacht UNMIS die moest toezien op uitvoering van het vredesverdrag van 2005.

De Veiligheidsraad zal naar verwachting 13 juli adviseren Zuid-Soedan lid te maken van de VN. De volgende dag zal de Algemene Vergadering het land dan als de 193ste lidstaat van de VN toelaten.

President Obama heeft inmiddels laten weten dat Zuid-Soedan kan rekenen op erkenning van de VS, meldt Reuters. Ook Egypte heeft bekend gemaakt de nieuwe staat te zullen erkennen.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/09/zuid-soedan-onafhankelijk-geworden/

Gebeurt niet vaak dat er een land bijkomt :)

Zuidoost-azie, onderdeel van de gemeenschap van de niet erkende staten.

voor 1 keer is deze vraag niet retorisch, noch offensief bedoelt, maar 100% serieus: who gives a ****?

I give a ****. Al vraag ik me af of zuid soedan er veel mee opschiet eerlijk gezegd.

Empathie?

Laatst bewerkt:
En dan? geen zin om hele topic door te lezen. Maar de stoïcijnen beweren dat je iig emoties wel kunt uitschakelen. Of ervoor zorgen dat je ze niet krijgt. Of je dit zou willen is een geheel tweede.

En dan? geen zin om hele topic door te lezen. Maar de stoïcijnen beweren dat je iig emoties wel kunt uitschakelen. Of ervoor zorgen dat je ze niet krijgt. Of je dit zou willen is een geheel tweede.
Geen idee was eigenlijk meer zo'n reflex waarbij ik een flauwe grap maak. Je hebt wel gelijk, als je alle emoties verbant lijkt het me dat je geen geluk vindt.

Volgens de stoïcijnen is geluk de afwezigheid van ongeluk. Dus met andere woorden ben je altijd gelukkig als je emoties verbant. Ik ben het daar niet mee eens. Met een beetje doorlezen zie ik dat Cools deze filosofie wel aanhangt.

Volgens de stoïcijnen is geluk de afwezigheid van ongeluk. Dus met andere woorden ben je altijd gelukkig als je emoties verbant. Ik ben het daar niet mee eens. Met een beetje doorlezen zie ik dat Cools deze filosofie wel aanhangt.

idem, gelukkig zijn is voor mij een staat van euforie, ongelukkig=dysforie. geen van beide voelen is imo gewoon onverschilligheid

idem, gelukkig zijn is voor mij een staat van euforie, ongelukkig=dysforie. geen van beide voelen is imo gewoon onverschilligheid

Doelde er meer op dat je geen idee hebt wat geluk is als je nooit ongelukkig bent geweest. Zonder donker geen licht, zonder zon geen maan (niet letterlijk natuurlijk), zonder ongeluk geen geluk.

Hopelijk volgt VL snel.

Het is in Afrika, als daar iets onafhankelijk wordt, wordt het er meestal niet veel beter op.

In het grensgebied tussen noord en zuid duren de slachtingen nog immer voort. Helaas weer zo´n moslim vs. Christendingetje. En ook nog een oliedingetje. Afijn, ik hoop oprecht het beste voor ze maar zie het zwart in :)

Terug
Naar boven