AndroidHealthClinic

Zwemmen om conditie op te bouwen?

Teknoboy

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Hey mensen van DBB,
Ik woon sinds een paar maanden vlak naast een redelijk groot meertje. Ik ben op het idee gekomen om ipv hardlopen te gaan zwemmen (in de winter met drysuit). Is zwemmen volgens jullie een goede keuze?

Mijn data:
Lengte: 1,78
Gewicht: 63 kilo
Postuur: smal & lange benen
Doel: verbeteren van mijn conditie en spiermassa opbouwen
Opties: zwemmen hardlopen of fietsen
Vraag: Wat lijkt jullie de beste keuze?

Wow respect, met dit weer gaan zwemmen buiten, zwemmen is volgens mij super goed voor je rug/borst e.d. en het lijkt me dat je er ook wel aardig wat mee verbrand. Heb een neef die professioneel zwemt en die is zonder verdere krachttraining vrij buff.

daar krijg je wel conditie van en gespierde armen/borst.
maar je traint je benen daar bijna niet mee dus voor het dagelijks leven zou hardlopen en misschien fietsen beter zijn om er nog meer profijt van te hebben.

Laatst bewerkt:
maar je traint je benen daar bijna niet mee dus voor het dagelijks leven zou hardlopen en misschien fietsen beter zijn om er nog meer profijt van te hebben.

Je benen train je wel met squats, hij wil namelijk ook spiermassa opbouwen ;)

pics van dat meer? en zwemmen is wel goed maar niet met deze temps

• Topic Starter Topic Starter
Met deze temp trek ik wel een drysuit of iets dergelijks aan, en ik ben niet echt een koukleum.

Wat voor conditie wil je? Van zwemmen krijg je inderdaad een betere zwemconditie.

Heb je al eens gezwommen zonder je benen te bewegen?

met hardlopen beweeg je ook je armen (waardoor je sneller loopt) maar dat wil niet zeggen je ze ook traint :rolleyes:

Dat je van zwemmen beter wordt met zwemmen en niet persé met andere sporten. Training is specifiek. Dus ja, van zwemmen krijg je een goede conditie voor bij het zwemmen.

Zwemmen is minder blessuregevoelig dan bijvoorbeeld hardlopen.

Daarnaast uitstekend voor je conditie en vetverbranding.

Met zwemmen gebruik je bijna al je spieren en met name borst, schouders en armen maar ook je core voor een goede ligging in het water. Benen hebben het (bij borstcrawl in ieder geval) minder zwaar dan bij fietsen of hardlopen.

Voordeel ten opzichte van fietsen is dat je constant in beweging moet blijven om vooruit te komen in plaats van met de beweging van de pedalen mee te trappen.

Edit: Respect trouwens dat je met deze temperaturen het openwater in gaat!

Laatst bewerkt:
Zwemmen is heel goed voor je, goed voor je conditie en als je hard zwemt is het ook goed voor ververbranding. Ik vindt zwemmen lekker na een workout, het is goed "cooldown exercise" en na 30 minuten zwemmen effe de sauna in... heerlijk :)

Terug
Naar boven