XXL Nutrition

Gebruik dure afslankspuit groeit snel, versterkt gezondheidskloof

Waarom heb ik dan geen honger en zin in zooi op een keto dieet? Dat lijkt mij toch iets met de hormonen ipv iets in mijn hoofd.
Is je dieet anders wel een beetje redelijk en gebalanceerd? Niet heel laag in vet, niet allerlei voeding uitsluiten, geen enorm tekort, etc

Denk wel dat beiden meespelen.

Verstoorde insuline-ghreline balans. Dus verzadiging en hongergevoel kloppen niet.

Maar je lijf heeft wel behoefte en je hersenen ook. Dus ga je eenmaal dan smaakt t je ook en wil je meer. Dus ga je aan allerlei lekkere zooi denken en ga je los.

Dat je na keto inkakt op kh is ook logisch. Je stofwisseling moet zich ook weer aanpassen. Dat is ook een impact op je lijf en dan wil je alleen maar liggen/slapen.

Maar als je eenmaal balans hebt en ondanks t niet voelen van trek/verzadiging een periode gewoon op de klok eet en op je macros hersteld ook dat gevoel weer.
Met gevolg dat t doorslaan uit blijft.
Alleen die balans terugkrijgen kost tijd en je moet die regelmaat op de klok weer inbouwen.
Het zou zomaar kunnen zijn dat er sprake is van een verstoorde insuline-ghreline balans.
Ook ik heb ontzettend last (gehad) van vreetkicks, en met name gehunkerd naar chocolade en ijs.
De uitdaging zit 'm volgens mij mogelijk in hoe je ermee om gaat of om leert gaan.

Ik kan mezelf bijvoorbeeld "slachtoffer" voelen vanwege het ongemakkelijke gevoel, bang zijn dat ik er niet meer mee om kan gaan om er vervolgens aan toe te geven of juist de uitdaging aangaan en inzoomen op het gevoel.
Op momenten dat ik de uitdaging niet goed meer aan kan dan ga ik vaak gezonde voeding eten met vet en/of vezels.
En wanneer het me niet lukt om gezond te eten, dan probeer ik dat te accepteren en ga ik weer door.

Voor mij geldt in ieder geval dat psychische spanning ook lichamelijke spanning kan veroorzaken.
Wanneer ik die spanning ervaar kan "comfortfood" dat helpen kalmeren.
Ook geldt voor mij dat ik daar geen last van heb wanneer ik een keto dieet volg.
Over hoe dat (hormonaal) precies werkt kan ik alleen maar speculeren.
Wat me verder ontzettend heeft geholpen is leren om mijn bloedsuikerspiegel te nivelleren.

Ik bedoel meer dat ik dus niet elke dag chocolade eet om mijn verdriet of zo te verwerken.
Het is niet zo dat een verslaving inhoudt dat je iets iedere dag en in hoge mate doet.
De meeste mensen hunkeren ook niet naar een sigaret voordat ze gaan roken om vervolgens een pakje soldaat te maken.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan tijdens een avondje stappen overigens.
Het zijn vaak kleine momentjes, soms gevoelsmatig grotere en belangrijkere.
Als een roker er eerlijk naar zou kunnen kijken dan zijn de aanleidingen alleen altijd onzinnig.

Dan is het imo geen lichamelijke verslaving.
Ik heb hetzelfde 'probleem'. Bij mij is er iets dat niet goed werkt richting mijn hersenen dat mijn 'vol' gevoel niet (goed) door geeft en heb constant een hongergevoel. Ik 'overat' me zelf ook altijd als ik niet tijdig stopte. Door dit jaren te doen (maar wel met veel sporten) is dit nooit een probleem geweest ivm gewicht maar nu met ouder worden en minder sporten wel :p Ook is mijn slokdarm aangetast/littekenweefsel waardoor deze stijver is en mijn maagklep niet goed meer afsluit. En ik ben nog maar een frisse dertiger :D

Met (orale) semaglutide is dit hongergevoel een stuk minder maar overeten blijft een verstandskwestie. Als ik me laat gaan, kan ik nog steeds teveel eten. Maar dan ligt het nog steeds aan jezelf of je een kilo ijs naar binnen werkt of een gewone goede maaltijd. Na jaren is mijn lichaam het gewoon van constant te eten en nu na enkele maanden is dat er nog steeds niet uit, dat is eigenlijk bij mij een beetje de verslaving. Niet per se het voedsel maar de handeling van het eten meer. Puur discipline dus maar semaglutide is (bij mij) een klein hulpmiddel om niet constant met een vervelend hongergevoel te zitten.

En nu niet zeggen 'je hebt geen honger, je hebt trek.'. Was echt een enorm vervelend gevoel tot zelfs pijnlijk als ik te lang niet at.

Nog een paar jaartjes en dan is het mogelijk een stuk gemakkelijker toegankelijk.

Iemand ervaring met reta en test e ? Wil wellicht reta in laatste cut fase meenemen. Zit op trt.

Saxenda helpt mij geweldig dat stemmetje in mijn hoofd stil te laten zijn welke steeds zegt meer meer meer, blijft al best een tijd op lage dosering zitten waardoor de kosten redelijk laag zijn

Op
Iemand ervaring met reta en test e ? Wil wellicht reta in laatste cut fase meenemen. Zit op trt.
Op Reddit heb ik goede resultaten gezien van Retratrutide in combinatie met TRT. Peptides zijn bijster interessant, ik raak er maar niet over uitgelezen. Ozempic, Mounjaro, Retatrutide en welke volgende generaties er gaan komen.
Hunter Williams heeft een aantal interessante video’s op zijn YouTube kanaal staan (langharige kerel) over peptides.
Na jaren alle diëten geprobeerd te hebben en de het laatste half jaar met een personal trainer te werken heb ik van mijn huisarts een voorschrift voor Mounjaro gekregen.
Morgen zet ik mijn eerste dossis.
Gezonde voeding en krachttraining zal belangrijk blijven.
Ik ben benieuwd hoe het je vergaat!

• Like
Waarderingen: 6am
Dat van die blindheid was ondertussen al semi ontkracht meende ik dat het niet door de ozempic komt maar door het te snel droppen in gewicht waar die bloedvaten kennelijk gevoelig voor zijn.

(Plus diabetes etc)

Het heeft nog lang geduurd 😄

Diabetische retinopathie?

Terug
Naar boven